Akce v Libyi oživily debatu o L-159. Podívejte se, co český letoun umí

  11:39aktualizováno  11:39
Zásah spojeneckých letounů v Libyi rozvířil debatu o tom, proč v takové misi není nasazen lehký bitevník L-159. Ten je na rozdíl od použitých stíhaček určen přímo k ničení pozemních cílů. Ve své kategorii je L-159 špičkovým strojem, shodují se odborníci. Podívejte se, co "alka" umí.

Náznak, že čeští politici podhodnocují schopnosti letounu L-159, zazněl z úst bývalého velitele letectva generála Jana Vachka. (profil L-159 čtěte zde)

"Alky jsou určené k likvidaci pozemních cílů a nesou stejné rakety či vysoce přesné bomby jako americké letouny F-16. I jejich elektronika je téměř identická a stejně výkonná. Čáslavská letka na L-159 si u spojenců vydobyla respekt i schopnostmi pilotů plánovat akce nad mořem nebo pevninou bez ohledu na počasí či noc. Z pěti kilometrů zasáhli laserem naváděnou pumou cíl o velikosti automatu na colu," řekl Vachek MF DNES.

Bitevní a stíhací letouny

Bitevní letouny jsou určené k boji s cíli na zemi. Vespod mají "pancíř" klíčových míst (např. L-159 chrání keramický štít proti pěchotním zbraním a kevlarový proti střepinám), protože se předpokládá létání v malé výšce. Mohou nést rakety vzduch-vzduch, ale obvykle jen v menším počtu a pro vlastní obranu.

Stíhací letouny jsou uzpůsobené pro boj se vzdušnými cíli (rychlostí, stoupavostí, obratností atd.). Mnohé z nich jsou navržené víceúčelově - k boji proti pozemním cílům či průzkumu.

Bývalý pilot stíhacího bombardéru Vachek říká, že útoky na pozemní cíle v Libyi jsou pro alku "domácí hřiště". "Její výkon plně stačí na rychlost, jakou mají letouny v Libyi, když zaměřují pozemní cíle. Při tom ani příliš rychle letět nelze - čím větší rychlost, tím méně času na reakce," řekl iDNES.cz generál.

Nejcennější je pilot

Bitevní letouny jsou lépe než stíhačky chráněné před střelbou z malých zbraní a střepinami. Klíčová je vždy ochrana pilota - výcvik je dlouhý a drahý.

Vachek dobře ví, že letouny nyní operující nad Libyí jsou stroje vyšší kategorie. Jednu z jejich výhod, vyšší nosnost, ale odmítá poměřovat v absolutních číslech. "Když 'jdete na úkol', stejně nevezete celou škálu munice. Víte, proti jakým cílům budete bojovat. Alka má také elektroniku srovnatelnou se stíhačkami, zejména vynikající radar," říká.

Typickou výzbroj L-159 můžou představovat dvě rakety krátkého doletu Sidewinder (proti letadlům) a čtyři protizemní řízené rakety či laserem naváděné pumy (místo nichž může nést přídavné nádrže).

Lehké bitevníky L-159 českého letectva
Lehké bitevníky L-159 českého letectva

Lehký bitevník českého letectva L-159 (foto 21. základna taktického letectva Čáslav, afbcaslav.cz)

"Když ty letouny máme ve výzbroji a v jejich kabinách sedí piloti, kteří to vybavení umějí ovládat a mají na cvičeních vynikající výsledky, měli bychom mít jasno, jestli jen cvičíme, nebo se i můžeme zapojit v bojové operaci," soudí Vachek.

Šedivý: Bitevníku chybí možnost tankovat za letu

Bývalý náčelník generálního štábu Jiří Šedivý je v hodnocení L-159 opatrnější. I on ale uznává, že alka je ve své kategorii velmi kvalitní letadlo.

"Letouny zasahující v Libyi samy nesou poměrně velkou zásobu paliva, umí tankovat za letu, takže mohou v teritoriu zůstat déle a provádět údery opakovaně," popsal Šedivý jeden z hlavních rozdílů. Konkrétní příklad: zatímco alka s přídavnými nádržemi (a tedy slabší výzbrojí) vydrží ve vzduchu tři až čtyři hodiny, hlídkové mise britských eurofighterů v bezletové zóně jsou dvakrát delší.

Češi to s L-159 umějí

O úrovni výcviku českých pilotů a kvalitách L-159 svědčí i to, že se Češi účastní aliančních cvičení NATO Air Meet (což mezi letectvy NATO zdaleka není samozřejmost).

Systémy L-159 jsou velmi podobné řízení F-16. Odpovídá tomu vybavení kokpitu, systémy pro přenos informací, komunikační prostředky i kvalita výzbroje, kterou může nést.

L-159 je také výrazně pomalejší než stíhací letouny, zejména s podvěšenou municí a nádržemi. "To, stejně jako poměrně omezený dolet, je ovšem dáno konstrukcí. Původně je určena k operování z letišť blízkých prostoru nasazení. Není konstruovaná na daleké přelety," upozorňuje Šedivý.

Francouzi chtěli být první

Důvod, proč alka v Libyi nelétá, nicméně může být mnohem prozaičtější. Akce nezačala pod hlavičkou NATO, které zná vojenské kapacity svých členů a může konkrétní zemi žádat o konkrétní stroje. Francouzi chtěli být první, kdo udeří. Nebylo jednoduše nikoho, kdo by Česko o L-159 požádal. Nad Libyí ostatně nelétají ani jiné bitevní letouny.

Jiný případ by bylo nasazení třeba v Afghánistánu. "Tam by letiště mohla být poměrně blízko k místům, kde se bude bojovat a pro takové podmínky se L-159 hodí. Nehledě na to, že dokáže operovat z nezpevněných letišť," připomíná Šedivý. "Letoun není náročný, nepotřebuje dlouhou přistávací dráhu. S nízkotlakými pneumatikami a vstupy do motoru vysoko nad zemí, takže nenasává nečistoty, může přistávat na horším povrchu," souhlasí Vachek.

Lehké bitevníky L-159 českého letectva
Lehké bitevníky L-159 českého letectva

Lehký bitevník českého letectva L-159 (foto 21. základna taktického letectva Čáslav, afbcaslav.cz)

V celé debatě je zajímavý ještě jeden aspekt. Exportním ambicím letounu, s nímž je spjato přežití zbrojovky Aero Vodochody, v minulosti zasadilo ránu prohlášení ministra obrany Jaroslava Tvrdíka, že alka je vlastním pilotům nebezpečnější než nepříteli. Teď se nabízí otázka, zda tvrzení politiků o "absenci příslušných strojů a výcviku" nemůže zapůsobit obdobně.

"Každý, kdo zná možnosti použití L-159 a rozumí mechanismům prosazení a udržení bezletové zóny, chápe, že alka je lehký bitevník, který k těmto účelům není primárně určený," říká generál Šedivý. A připomíná i další hledisko: "Nasazení je vždy politickým rozhodnutím a je třeba si uvědomit i to, že není zadarmo."

infografika - Výzbroj letounu L-159 ALCA
Autor:

Hlavní zprávy

Nejčtenější

Nalezen po 22 letech. Zmizelého muže objevil bývalý soused přes Google Maps

Potopené auto s tělem Williama Moldta se podařilo najít díky satelitním mapám...

Trvalo to 22 let, ale pozůstatky tak dlouho pohřešovaného muže se nakonec našly díky tomu, že někdejší obyvatel Floridy...

To se nedalo poslouchat. Zaorálek odešel ze schůzky s čínským velvyslancem

Ministr kultury Lubomír Zaorálek (28. srpna 2019)

Nový ministr kultury z ČSSD Lubomír Zaorálek jednal v pondělí s čínským velvyslancem kvůli rušení koncertů českých...

Lidé létali jeden přes druhého, líčil strojvedoucí havarovaného vlaku

Kabina vlaku po srážce s kamionem na přejezdu v Uhříněvsi (6. září 2019)

Jednal rychle a pohotově. Strojvedoucí Tomáš Kadlec minulý týden u Uhříněvsi zabránil neštěstí. „Od prvního momentu,...

Sedm her z časů minulých: bavte se a vyhrajte exkluzivní cestu kolem světa

Barevná Indie - Taj Mahal

Připomeňte si třicet let svobody se soutěží iDNES.cz a CK S.E.N. Výherce na podzim absolvuje cestu kolem světa. Soutěž...

Drama v Děčíně. Sedmnáctiletý syn shodil svého otce z balkonu, muž zemřel

ilustrační snímek

Těžko uvěřitelné drama se minulý týden odehrálo v severočeském Děčíně. Sedmnáctiletý syn zde podle policie shodil z...

Další z rubriky

Ministr školství: Platy učitelů by mohly od ledna vzrůst v průměru o 3500

Ministryně financí Alena Schillerová (za ANO), ministr životního prostředí...

Učitelé by podle ministra školství Roberta Plagy (ANO) měli v příštím roce dostat přidáno v průměru přibližně 3500...

Rodina mezi bezdomovci. Čtyřletou Eriku kousl pes, teď je dívka v Klokánku

Jan C. u svého příbytku. Jeho čtyřletá dcera, která tu žila s ním a jeho ženou...

Ohořelé zbytky kabelů, střepy z rozbitých oken, hromady páchnoucích odpadků. V takových podmínkách žije s dalšími...

Ikonický bombardér přistál na Mošnově. Bude lákadlem Dnů NATO

Americký bombardér B-52 na mošnovském letišti

Na mošnovské letiště dorazili první účastníci letošních Dnů NATO v Ostravě a Dnů Vzdušných sil Armády ČR. Kromě...

Advantage Consulting, s.r.o.
VÝROBNÍ OPERÁTOR

Advantage Consulting, s.r.o.
Praha, Středočeský kraj
nabízený plat: 25 000 - 28 000 Kč

Najdete na iDNES.cz