"My jsme generace, která svými zkušenostmi více leží v době totality než v době svobody. Takže myslím, ale spekuluji, že to je důvod, proč Vatikán do jisté míry dál hledá a je nerozhodný," komentoval královéhradecký biskup Dominik Duka, proč papež dosud nedokázal v Česku najít náhradu za končícího arcibiskupa Miloslava Vlka. Právě Duka je jedním ze dvou možných nástupců.
Duchovní, kteří dokážou masově zaujmout ateistické Čechy a přiblížit jim víru, člověk spočítá na prstech jedné ruky. A co je absurdní - církev k nim bývá vlažná a je samé vysoké církevní funkce nalákají. I proto je církev mnoha lidmi vnímána jako organizace, kterou zajímá hlavně vrácení majetku ukradeného komunisty.
Čím to je? Najde česká církev charizmatického lídra typu bývalého papeže Jana Pavla II., který osloví davy a přivede do kostela i lidi, jimž teď víra přijde jako nudné opakování otčenášů?
Kristus byl lepší než Graubner
"Když jsem se dozvěděl, že v souvislosti s hledáním Vlkova nástupce padlo ve vatikánských kruzích mé jméno, dal jsem jasně najevo, že udělám pro církev více, když budu psát knihy a nebudu svázán ve svých výrocích tak vysokou funkcí," říká známý popularizátor křesťanství profesor Tomáš Halík. A dodává: "Je paradoxní, že lidé, kteří jsou více přijímání mimo církev, nemají v církvi podporu. Je důležité, aby za nimi církev byla schopná stát."
Kdo nahradí Vlka?Podle čerstvých informací MF DNES Vatikán ještě vůbec nerozhodl, zda kardinála Miloslava Vlka nahradí v čele katolické církve litoměřický biskup Jan Baxant (*1948), nebo královéhradecký Dominik Duka (*1943). |
Biskupové by podle něj měli o své ovečky daleko lépe pečovat. "Biskup přijede do místa, kde ubývá věřících, udělá mši, dá si sušenky a jede dál. Podle mě by měl v takovém místě žít třeba půl roku a bavit se s místními lidmi," dodává psycholog.
Paradoxní je, že po revoluci 1989 začalo věřících ubývat ještě větším tempem než za komunistického režimu, který církev neustále šikanoval. "Církev (po roce 1989) namnoze tápala, nenaplnila představy svých členů ani společnosti. Bez uzardění se církev neodvážila ani vstoupit do dveří, které se otevíraly, a vnitřně paralyzována tvrdošíjně lpěla na zaběhaných pořádcích," lituje promarněné šance biskup Dominik Duka v nové Bílé knize církve.
Víra jako krabička Marlboro
A čísla to jasně dokládají. Při posledním sčítání lidu v roce 2001 se ke katolické církvi hlásilo 2,7 milionu lidí, což je o milion a čtvrt méně než brzy po revoluci.
Někdy to vypadá, jako by církev o podporu lidí ani nestála. Když loni vyšla Bible přeložená do moderní češtiny a stala se čtenářským hitem, biskupové vydali kritickou tiskovou zprávu, ve které vytýkali třeba to, že jméno Ježíšovy matky bylo přeloženo jako Marie namísto tradičního Maria. Změní se někdy konzervativní a "suchopárná" katolická církev v organizaci, která přitáhne davy?
"Znám řadu mladých kněží, kteří studují na Západě a z nichž může vyrůst zajímavá osobnost," slibuje si Tomáš Halík od mladé generace nezatížené komunismem.
"Musíme se inspirovat v zahraničí. Nedávno jsem na českém katolickém webu četl, že církev nepotřebuje showmany. Ale pokud víru nezabalíme jako krabičku Marlboro, neuspějeme," směje se populární kněz z Lanškrouna Zbigniew Czendlik.
Asi si ještě počkáme. Oba možní nástupci hlavy církve Vlka (biskupové Dominik Duka a Jan Baxant) jsou spíše konzervativci a nemají rádi experimenty.