Člověk by řekl: obyčejný pruhovaný pásek. Když jsem ho držel za soumraku v aleji nedaleko obce Ořech u Prahy, skoro jsem pochyboval, že mi k něčemu bude. Jenže ve tmě, kterou zdálky projasní jen reflektory auta, se pásek najednou rozzáří.
Ministerstvo dopravy a dopravní policie společně navrhují, aby pásek už následující zimu museli nosit všichni chodci, kteří se pohybují za zhoršené viditelnosti na kraji silnice, kde nesvítí pouliční lampy (více zde).
Příslušný zákon už ministerstvo sepsalo a schvalovat by se měl v druhé polovině roku.
Myslíte si, že zavedení povinných reflexních doplňků pro chodce je dobrý nápad?
Společně s kameramanem jsme podnikli celkem tři měření. Začali jsme pokusem, na jakou vzdálenost uvidí řidič neosvětleného chodce. Následoval experiment s dvoudílným reflexním páskem obtočeným kolem rukávu a kolem nohy. Potřetí jsem si oblékl reflexní vestu, kterou používají například silničáři.
Předchůdce současného šéfa dopravní policie Leoš Tržil si totiž v rozhovorech pohrával s myšlenkou, že by měli chodci mít povinně vestu. Jeho nápad však zapadl, protože chodit oblečený jako dělník na stavbě dálnice se pochopitelně nikomu moc nechtělo.
Při prvním pokusu jsem tedy šel jako neosvětlený figurant po krajnici a kameraman v autě měl zastavit ve chvíli, kdy mě spatří. Pak jsem pomocí aplikace na mobilu a GPS doměřil vzdálenost mezi svou pozicí a autem. Vzdálenost jsme ověřili krokováním.
Bylo krátce před osmou hodinou večerní, tedy ještě ne úplná tma. Vyšlo nám, že jsem byl vidět 50 metrů před autem, a to ještě díky tomu, že se teprve šeřilo a měl jsem shodou okolností červené kalhoty. Ty jsou vidět lépe než tmavé.
Druhý pokus se odehrál s reflexním páskem o pár minut později už za regulérní tmy. Na displeji mobilu se ukázala změřená vzdálenost 147 metrů. Přišlo mi, že auto je ode mě v hodně bezpečné vzdálenosti.
Cenné sekundy
Jak je vidět chodecBez reflexního prvku |
Chodec s páskem je tedy vidět na třikrát delší vzdálenost. Nejdřív z něj řidič spatří jen komíhající se světélko. Vesta už je pak zaručeným ochranným prostředkem viditelným na vzdálenost 289 metrů.
Viditelnost chodce ovlivňuje spoustu věcí, samozřejmě i rychlost auta. Kameraman jel proti mně pomalu, ale řidič řítící se devadesátkou může malý bod ve tmě spatřit později. Navíc se k němu rychleji blíží.
Ještě víc vynikne užitečnost pásku, když se počítá čas. Při rychlosti 60 kilometrů v hodině ujedete kilometr za minutu a tedy 50 metrů k neosvětlenému chodci za tři sekundy. Málo času na reakci. Při devadesátce, která je povolená mimo obec, jsou to jen dvě sekundy.
Pokus ukázal ještě jednu věc. Mnohem víc pomůže reflexní prvek umístěný dole ve výšce nohou, než na bundě či na batohu. Je to proto, že světla auta svítí přibližně ve výšce kolen dospělého člověka.
V roce 2013 zemřelo při nehodách podle policejních statistik celkem 134 chodců, z toho 80 v noci. Proto policie reflexní pásky tak propaguje. Pásek sice není levná záležitost (my jsme ho koupili ve značkovém sportovním obchodě za 199 korun) ale policie občas pásky rozdává při preventivních akcích.
"Pamatuji, že jsme ve spolupráci se zdravotní pojišťovnou ministerstva vnitra vybavili před časem policisty v terénu několika tisíci pásek a ti je rozdávali lidem," podotkl mluvčí Policejního prezidia Jozef Bocán. Není vyloučeno, že se podobná akce bude opakovat.