Chládek chce, aby třetí hodina probíhala zejména ve sportovních klubech. "Škola, která má dobré podmínky a bude to chtít dělat sama, tak jí v tom bránit nebudeme. Líbilo by se mi ale, kdyby tato hodina nebyla provozována v rámci klasického tělocviku, ale ve spolupráci se sportovními kluby pod vedením kvalifikovaných trenérů," řekl iDNES.cz.
Ministr chce svůj záměr, o kterém v pondělí jednal s Českou unií sportu, příští rok zkoušet na vybraných školách. Třetí hodina by se na všech školách mohla objevit v letech 2016 nebo 2017. "Nechci, aby všichni byli vrcholoví sportovci a olympijští medailisté, ale aby tato hodina zvedla děti ze židlí a od počítačů. Je tristní, kterak u dětí rapidně narůstá obezita," doplnil ministr.
Děti tloustnouV Česku v posledních letech výrazně přibylo obézních dětí a mladistvých. V přepočtu na tisíc registrovaných pacientů v ordinacích praktických lékařů stouply počty obézních dětí z 5,5 v roce 1996 na 20,5 v roce 2011, ve skupině od 15 do 18 let pak z 8,8 na 47, informoval předloni Ústav zdravotnických informací a statistiky (více čtěte zde). |
Rozšíření tělocviku na školách vesměs vítají. Upozorňují ale, že to bude pro žáky další hodina navíc. "Musí se říct, na úkor čeho to bude, protože kapacita už není taková, že bychom si mohli dovolit jednu hodinu přidat. Děti jsou už teď časově velmi přetěžované," upozorňuje ředitel hodonínské ZŠ Vančurova Zdeněk Šebesta. Na některých školách tělocvik posílili už dříve. "U nás to máme na druhém stupni, je to ale na úkor jiných předmětů," podotkl ředitel ZŠ Pacov Jaromír Havel.
Chládek ale připomíná, že ředitelé mají možnost si rozvrh do velké míry upravovat podle svého. "Lze to zkombinovat s jinými předměty. Navíc v tomto případě by děti neseděly další hodinu v lavicích. Nejsem zastáncem navyšování počtu hodin, ale toto je záležitost zcela zásadní, neboť vztah a lásku ke sportu si musí člověk vybudovat v dětství," uvedl ministr.
Jedna hurá akce za týden nepomůže, míní obezitolog
Odborníci ale upozorňují, že v situaci, kdy automaty na školních chodbách zásobují děti přeslazenými výrobky nebo kdy se například zkracují přestávky, jedna hodina tělocviku navíc mnoho neřeší.
Skepticky hodnotí Chládkův návrh dětský obezitolog Zlatko Marinov z motolské nemocnice v Praze. "Jakékoliv navyšování fyzické aktivity a zdatnosti dětí podporujeme. Intenzivně ale pochybujeme o tom, jestli je to zrovna třetí hodina tělocviku, která by měla zachránit naši populaci před nárůstem nadváhy a obezity," řekl iDNES.cz.
Měly by děti mít ve školách o hodinu tělocviku víc?
Obezitolog doporučuje ve školách obnovit ranní rozcvičky nebo zajistit více pohybu o přestávkách. Když už by se třetí hodina přeci jen zavedla, měla by podle něj sloužit zdravotní tělesné výchově. "Děti by se měly hýbat minimálně jednu až dvě hodiny denně. Nás by zachránily tři čtyři kilometry pěšky každý den, ne jedna hurá akce za týden," uvedl Marinov.
"Jako tělocvikáři se mi tento záměr zamlouvá, ale mělo by to být doplněno i změnou stravovacích návyků a obecně úpravou pohybového režimu," říká vedoucí Katedry tělesné výchovy a sportu pedagogické fakulty Univerzity J. E. Purkyně v Ústí nad Labem Ladislav Bláha.
Ministr ale ubezpečuje, že chce postupně řešit i stravování ve školních jídelnách nebo posílit výchovu ke zdravému životnímu stylu.
Jak se více hýbat a zdravěji jíst, už zkouší třiatřicet škol v rámci dvouletého projektu ministerstva školství Pohyb a výživa. "Jde o to, aby děti měly pohyb v celém režimu dne - tedy i v jiných hodinách než je tělocvik a také o přestávkách. Lektoři mění i strukturu stravování a snaží se, aby děti jedly pravidelně," řekl iDNES.cz hlavní manažer projektu Jan Tupý z Národního ústavu pro vzdělávání. Zkušenosti škol se příští rok vyhodnotí, aby z nich mohly čerpat i ty ostatní.
Na školách ubyla gymnastika, v oblibě vedou hry
Záměr zavést třetí hodinu tělocviku není nový. Například už v minulém volebním období jej prosazovala poslankyně TOP 09 Anna Putnová. Tehdejší ministr školství Josef Dobeš ale byl proti. Ministr chtěl děti přilákat k pohybu prostřednictvím celostátních soutěží škol v basketbalu a ve florbalu (více čtěte zde). Turnaje se ale uskutečnil pouze jeden ročník.
Putnová nyní sice Chládka v rozšíření tělesné výchovy podporuje, podle ní je ale potřeba změnit celkovou koncepci výuky tohoto předmětu. "Nechci, aby třetí hodina vypadala tak, jako ty dvě současné. Pro některé děti je to moc náročné, některé děti to nebaví nebo je rodiče z hodin omlouvají," řekla iDNES.cz Putnová.
Poslankyně navrhuje, aby kromě jedné běžné hodiny tělocviku vznikla i speciální dvouhodinovka. Na ní by chodili žáci z různých tříd a každý by si vybral sport, který mu vyhovuje. "Smyslem je, aby si děti našly už na prvním stupni nějaký oblíbený sport, aby je pohyb bavil a věděly, že je to dobrý způsob trávení volného času," uvedla Putnová. Svůj návrh chce s ministrem probrat, připouští však, že je organizačně a ekonomicky náročný.
Hodiny tělocviku dnes vypadají většinou podstatně jinak než v minulosti. Podstatně například ubylo gymnastiky. "V osnovách už například není cvičení na bradlech," říká ředitel Šebesta, na jehož škole je nejoblíbenější florbal. "Obecně se ustupuje od pohybově náročných dovedností a preferují se hry a více prožitkové aktivity," podotýká univerzitní pedagog Bláha. Podle něj by tělocvikáři měli být vynalézavější v tom, jak náročnější pohybové dovednosti zprostředkovat.