Zatím je na každé škole, jak zápis zorganizuje. Musí jen dodržet zákonem dané termíny.
Zatímco na některých školách stačila u zápisu básnička a znalost barev, jinde je to záležitost na hodiny. "Ten první zápis probíhal skoro dvě hodiny," popsala Českému rozhlasu - Radiožurnálu svou zkušenost paní Marie. V další škole se zápis budoucího prvňáčka lišil. "Byla tam spousta momentů shodných, také tam byl psychologický pohovor, také se ptala na počítání, ale v té druhé škole celý tento proces proběhl zhruba za 20 až 25 minut," dodala Marie, která k zápisu vyrazila se svou dcerou.
Chládek si myslí, že by u zápisů pomohly standardy. "Neznamená to, že to bude svázání rukou všech, ale u toho zápisu si dovedu představit, že bude nějaký standard, který má dítě splňovat, a bude stejný po celé republice. Není možné, aby to v každé škole běželo úplně jiným způsobem," míní Chládek.
Doporučení by přivítaly i školy. "Třeba už i vzhledem k tomu, že se často říká, že na některých školách jsou zápisy jako přijímací zkoušky. A na druhé straně jsou někdy nešťastné mateřinky, které jsou obviňovány z toho, že děti v uvozovkách nic nenaučí nebo je špatně připraví," svěřila se Radiožurnálu prezidentka Asociace ředitelů základních škol Hana Stýblová.
Nápady ministra: povinná školka a v ní cizí jazyk
Chládek by také chtěl zavést poslední rok ve školce jako povinný. Děti by tak podle něho měly lepší startovací čáru na základní škole. "Bude to ve stejném režimu jako je teď povinná školní docházka na základní škole," poznamenal Chládek. K tomu je ale zapotřebí zajistit dostatečný počet míst v mateřských školách.
Marcel Chládek se resortu školství věnuje dlouhodobě. Žádný ucelený plán na ozdravení školství dosud nepředstavil, zato čas od času přichází s různými nápady. Například vyměnit známkování za slovní hodnocení, což se mu zalíbilo ve Finsku (více čtěte zde). Nebo posunout nástup do první třídy až na sedm let místo šesti a začátek vyučování na devět hodin (více najdete zde). Chládek přišel i s nápadem, že by se měly děti učit cizí jazyk už od mateřské školy (více zde).
Také odmítl srovnávací testy pro žáky 5. a 9. tříd základních škol, projekt exministra školství Josefa Dobeše. Pokud takové plošné testy ve školách nebudou, nemusí se podle Chládka školy a žáci stresovat tím, že se musí učit především na testy a na samotnou výuku je pak méně času.