Čeští řidiči jsou lhostejní. U dopravní nehody zastaví jeden z deseti

  16:04aktualizováno  16:04
Scéna tragické dopravní nehody a auta míjející bouraný vůz a zraněné pasažéry. Takový obraz lhostejnosti vyplývá z průzkumu, který loni vznikl v Rakousku. Čeští řidiči na tom s ochotou a připraveností pomoci nejsou lépe. U nehody zastaví jen každý desátý.

Při vážných nehodách rozhoduje rychlost, s jakou se zraněnému dostane pomoci. | foto: Jiří Meixner, iDNES.cz

Posledním tragickým případem, kdy nezájem řidičů šokoval i záchranáře, byla březnová nehoda na rychlostní komunikaci R10 mezi Prahou a Libercem. Řidička osobního auta se střetla s kamionem a o záchranu jejího života se pokusil jen řidič onoho nákladního auta. Vyprostit ji ovšem bylo nad jeho síly a žena později zemřela. 

U nehody později zastavil ještě další řidič a snažil se pomoci. Překvapilo ho, že další auta projížděla bez povšimnutí. Teprve když poslal syna, aby zastavoval kolemjedoucí a žádal o pomoc, připojili se k pomoci i další lidé.

„Bohužel to není ojedinělý případ, opravdu ne,“ postěžovala si mluvčí středočeské záchranky Petra Effenbergerová. Její slova potvrzují také odborníci z Centra dopravního výzkumu (CDV). „Podle kvalifikovaných odhadů zastaví u nehody pouze deset procent řidičů,“ uvedl Pavel Řezáč, vedoucí vzdělávání a prevence CDV. 

Důvodů, proč lidé tváří v tvář tragédii projeví naprostou lhostejnost, může být podle odborníků více. „Například znejistí, zda jsou schopni poskytnout pomoc, také je to ochrana sebe sama a konečně obecný trend přehlížet situaci, která pro člověka může být nějakým způsobem riziková,“ řekl Řezáč. 

Podle vedoucího psychologa české policie Vladimíra Vosky se řidiči podle svých reakcí dají rozdělit do dvou skupin. „Asi devadesát procent lidí si řekne, proč budu pomáhat zrovna já, jsou tam ti ostatní, můžou pomoci oni, já zrovna spěchám do práce. Zbylých deset procent se nestará o to, jestli přijde včas do práce nebo ne, ale prostě pomůžou,“ uvedl Voska. 

Zavolat nestačí, někdy jde o vteřiny

Podle výzkumů ze zahraničí přece jen nějakou aktivitu vyvinou i řidiči, kteří minuli místo nehody bez zastavení. „Šedesát procent z nich alespoň vytočí záchranku nebo policii a o události je informuje,“ uvedl Petr Vomáčka, odborník na dopravní informace a testovací technik Ústředního automotoklubu (ÚAMK). Takový postup ale nestačí. 

„Naši operátoři velmi často slyší „nemám čas, spěchám,“ popsala zkušenost záchranářů mluvčí Effenbergerová. „Neuvědomují si, že jsou to jen oni sami, kdo v tu chvíli může zachránit život,“ dodala.

I když záchranáři dorazí za několik minut, může být už pozdě. Naopak laik přítomný na místě může podle instrukcí operátora na telefonu rozhodnout o tom, jestli zraněný přežije. 

Nehoda na dálnici

  • Po zastavení je nutné nejen vypnout motor a zapnout výstražná světla
  • Výstražný trojúhelník patří 100 metrů před místo incidentu. 
  • Je-li to možné, mají účastníci opustit dálnici a počkat na policii v jejím okolí. 

  • Reflexní vesta je nezbytná. Policisté doporučují varovat přijíždějící auta s předstihem, pokud to neohrozí varujícího. 
  • Při hlášení na tísňovou linku má ohlašující oznámit i údaj na nejbližším kilometrovníku

Operátoři jsou podle Effenbergerové školení na to, aby dokázali správně instruovat i laika a pomocí vhodných otázek zjistit rozsah zranění. „Někdy se lidé bojí, že by chybnou pomocí mohli víc ublížit. Těm ale říkáme: Ano, je možné, že při resuscitaci zlomíte žebro, ale zato zachráníte život,“ zdůraznila mluvčí záchranky. 

Ten, kdo nepomůže, páchá trestný čin

Ještě horší je, když projíždějící řidič oznámí nehodu, ale odmítne se na místo vůbec podívat a podá jen vágní informaci, že se „něco stalo“. „My potřebujeme znát alespoň počet zraněných,“ zdůraznila Effenbergerová. 

Podle ní dochází i k situacím, kdy po již vyřešené nehodě zůstává na místě u silnice vrak auta i druhý den. Řidiči, kteří ho míjejí, zavolají záchranářům bez toho, aby se přesvědčili, zda je na místě někdo zraněný. 

„Samozřejmě přijedeme, nemůžeme si být jistí, jestli na stejném místě nedošlo k další nehodě,“ uvedla mluvčí a dodala, že ve chvíli zbytečného výjezdu můžou být záchranáři naléhavěji potřební jinde. 

Neposkytnout pomoc po nehodě může být i trestným činem. „Konkrétně podle § 150 Neposkytnutí pomoci nebo podle § 151 Neposkytnutí pomoci řidičem dopravního prostředku,“ uvedl mluvčí Policejního prezidia Jozef Bocán. 

Za tyto činy může pachatel dostat pokutu, zákaz činnosti a také trest odnětí svobody, v krajním případě až pět let. Podle Bocána může policie za neposkytnutí pomoci stíhat i jiné osoby, než pouze viníka nehody. 

Pokus z Rakouska čeká i české řidiče

Kolik řidičů u čerstvé nehody skutečně zastaví a začne pomáhat, zkoumali v Rakousku speciálním pokusem. Na vybrané silnici I. třídy nasimulovali autonehodu. „Za krajnicí bylo auto položené na bok, mírně se z něj kouřilo, a vedle ležel člověk namaskovaný, aby vypadal jako zraněný a v bezvědomí,“ popsal Vomáčka z ÚAMK. 

Nehody na českých silnicích z pohledu policie

Nehody s ujetím viníkaPočet mrtvých při nichPočet zraněných
201414 208
10784
20131345417815
201212 38513822
201111 4168811
201011 3718862

Zdroj: Policie ČR

Pokus se konal loni v létě, za dobré viditelnosti, a auto leželo v místě, kde bylo možné bez problémů zastavit. Pořadatelé zvolili čas dopravní špičky. Přesto byl výsledek znepokojivý. „Trvalo šest minut, než zastavil první řidič,“ řekl Vomáčka. Pokud by život ohrožující zranění bylo skutečné, za šest minut by bylo na pomoc pozdě. 

Z 246 aut, která za měřenou dobu projela kolem, jich zastavilo pouze 38. „Pětaosmdesát řidičů projelo kolem bez zastavení,“ shrnul výsledek Vomáčka. 

Podobný pokus by se na českých silnicích mohl odehrát již letos v režii Ústředního automotoklubu, policie, BESIPu a ve spolupráci s dalšími institucemi. Jak dopadnou čeští řidiči? V poskytování první pomoci na tom nejsou nejhůř, chybí jim spíš ochota pomáhat. 

Byli byste ochotni v případě spatření nehody zastavit a poskytnout pomoc?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 9. dubna 2015. Anketa je uzavřena.

Ano 2906
Ne 407

„Dobrou zprávou je, že lidé chtějí být připraveni. Rozjeli jsme edukační program Učte se od profesionálů, ve kterém lidé projdou certifikovaným kurzem první pomoci, a zájem je neskutečně velký. Přicházejí zájemci různých věkových skupin, od dvanáctiletého chlapce až po důchodce,“ uvedla mluvčí záchranky. 

Podle výzkumu, kterého se účastnilo čtrnáct evropských zemí včetně České republiky, jsou čeští řidiči v poskytování první pomoci mírně nadprůměrní. „Je ale co zlepšovat,“ podotkl k tomu Vomáčka. 

Sametová revoluce

Připomeňte si události, klíčové osobnosti a atmosféru roku 1989 ve speciálu 30 let svobody.


  • Nejčtenější

Nehoda autobusu na Slovensku. Dvanáct mrtvých, zvažuje se státní smutek

Nejméně 12 lidí, z toho minimálně čtyři nezletilí, nepřežilo srážku nákladního vozu a autobusu u Nitry na jihu...

Pojď, cvaknem ho! Čeští řidiči kamionu si vyřizovali účty s německým autem

„Hele, von mě tady drží, vole. Pojď vole, cvaknem ho, vytáhnem ho a dáme mu přes držku!“ rozčiluje se český...

Z večeře kamarádem. Příběh přátelství tygra a kozla skončil smutně

Neuvěřitelný příběh o přátelství kozla Timura a sibiřského tygra Amura, který Rusko sledovalo od roku 2015, skončil....

Vládní daňový balíček prošel. Zvýší se zdanění alkoholu, tabáku i hazardu

Vládě ANO a ČSSD se s pomocí komunistů podařilo ve Sněmovně prosadit daňový balíček, který bude znamenat zvýšení...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Přebraly jsme vaši roli, omlouvají se ženy mužům. Feministé nechápou

Video, na němž se ženy omlouvají mužům, zhlédlo za několik dní téměř čtyři sta tisíc lidí. „Videem jsme chtěli...

Premium

Kořeněná jídla ani káva neškodí, vyvrací profesor Tesař letité mýty

Kola je pro ledviny hrob. Nejlepší je nesolit a nejíst ostrá exotická jídla. Alkohol dokáže „propít“ ledviny, které je...

Premium

Hra o 80 tisíc: kolik peněz navíc mohou rodiče získat a jak to udělat

Rodičovský příspěvek se od ledna zvýší ze současných 220 tisíc korun až na celkových 300 tisíc. MF DNES přináší návod –...

Premium

Test celoročních pneumatik. Jak si vedou za sucha, za mokra a na sněhu

K celoročním pneumatikám výrobci přistupovali po dlouhá léta macešsky. Konečně se však vrátily do jejich přízně....

  • Další z rubriky

Školáci na letenské demonstraci? V rozvrhu to měli omylem, řekl ředitel

V oficiálním elektronickém rozvrhu hodin dětí na ZŠ Kunratice se objevila sobotní demonstrace spolku Milion chvilek pro...

Před pražským magistrátem se objevily nápisy proti vizuálnímu smogu

Před dnešním jednáním pražského zastupitelstva se u budovy magistrátu na Mariánském náměstí objevily nápisy s hesly...

Mléčné bary, Tuzex a zanedbané letiště, vzpomínají Brňané na 80. léta

Jahodový koktejl vyráběli z jablek, kuřata grilovali ve Sputniku a do Prioru na brněnském náměstí Svobody se lidé...

Zranění na silnicích. Kvůli náledí došlo k sérii nehod, havaroval i autobus

Začátek zimní sezóny na silnicích potrápil řidiče. Dopravu v posledních hodinách zkomplikoval mokrý sníh a náledí,...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz