"Jmenuji se Ondřej Liška. Dva roky jsem byl ministrem školství. Byl jsem i politik, ale už dva týdny nejsem," zahájil výuku šesťáků bývalý šéf Strany zelených. Jako téma si vybral povodně a to, jaký má člověk vliv na jejich vznik a jak jim může předcházet.
Hodina začala promítáním. Děti pár minut sledovaly záběry z povodní v roce 2002. "Kdo z vás zažil povodně," zeptal se poté Liška a ruce dětí vzlétly nahoru.
Děti rozdělil do čtyř skupin. Každá měla přijít na důvody, které přispívají ke vzniku povodní. Děti mezi sebou diskutovaly, Liška je obcházel a vstupoval se do jejich debat. Ve třídě nebylo naprosté ticho, většinu školáku však bývalý ministr dokázal zaujmout tak, aby přemýšlely nad úkolem.
Výsledkem byl seznam sedmi příčin povodní, který Liška sepsal na tabuli. Na tabuli namaloval i řeku, která teče ze zalesněného kopce, protéká kolem polí, až se ve městě narovnává mezi domy. "Máte lepší představivost, než já umím malovat," omlouval se Liška, když děti na jeho malůvkách místo brambor poznávaly slunečnice.
Chci učitOndřej Liška učil na podporu kampaně společnosti EDUin s názvem Chci učit, jejímž cílem je zvýšení prestiže učitelů. Dalším politikem, který se do akce zapojil, je ministr školství Marcel Chládek - bude učit tělocvik. Akce však není postavena výhradně na známých osobnostech. Děti tak učil i chovatel ovcí nebo PR manažerka. |
Liška nakonec ke kresbě přiřadil všech sedm příčin povodní a děti opět rozdělil do skupin. První představovala rodinu, která má dům u řeky. V druhé byli politici, v třetí lesníci či zemědělci. Děti se měly ve svých rolích zamyslet, jak se povodním dá předcházet.
"Dám vám deset minut," řekl Liška, ale to už se jeho hodina se chýlila ke konci. Za svůj výkon před tabulí si Ondřej Liška vysloužil potlesk. "Byl jsem nadšen z toho, jak děti spolupracovaly. Byla to možná jejich poslední dnešní hodina. Měly důvod být unavení a roztěkaní. Přitom jim to myslelo, byly iniciativní," chválil.
Spokojená byla i třídní učitelka Alena Vlachová. "Pořád jsem si kladla otázku, jestli do toho mám zasahovat, nebo ne. Samozřejmě máme ve třídě děti, které jsou živější a trošku se pošťuchovaly. Ale zase jsem si říkala, že bude dobré, když si to pan učitel Liška zažije," řekla učitelka o hodině, kterou sledovala ze zadní lavice.
Připomněla, že je věcí cviku a zkušeností pracovat s dětmi a časem tak, aby učitel za hodinu zvládl probrat vše, co potřebuje. "Všimla jsem si, že si nebyl jist, kolik času dětem nechat, " řekla Vlachová. Jinak však bývalého ministra pochválila.