Bulvární Super končí

  • 65
Z novinových stánků zmizí sedmdnáctého července po roce a čtvrt celostátní deník Super. Jeho vydavatel, firma e-Media, s bulvárním listem skončí, protože prodělává. Jeho majitel přitom ještě koncem ledna tvrdil, že zájem o koupi novin projevili čtyři nejmenovaní zahraniční vydavatelé.

Super začal vycházet loni v dubnu. V srpnu téhož roku jeho průměrný prodaný náklad překročil dvě stě tisíc výtisků. Největšího nákladu list dosáhl v září, kdy vycházel průměrným nákladem 219 tisíc, poté však začal klesat. V prosinci 2001 měl Super 132 646 prodaných kusů.

Letos v květnu měl deník náklad už jen 109 374 výtisků. Podle Media Projektu, v jehož rámci se agentury GfK, TN Sofres a STEM/MARK dotazovaly patnácti tisíc lidí, byl v té době čtvrtým nejčtenějším deníkem v zemi - za MF DNES, Bleskem a Právem.

Historie listu
První číslo periodika vyšlo 25. dubna 2001 nákladem 300 tisíc výtisků (se zhruba 40 procentní remitendou). Noviny měly 24 stran a od počátku se snažily zaujmout výraznou grafikou - velkými titulky a množstvím doprovodných fotografií.

Svým obsahem a grafickým zpracováním se deník nejvíce podobal bulvárně zaměřenému listu Blesk.

Loni v létě Super vyvolal veřejnou diskusi o novinářské etice, když zveřejnil tajně pořízené fotografie tehdejší sociálnědemokratické poslankyně Petry Buzkové. Ta byla zachycena na pláži v Chorvatsku bez horního dílu plavek.

Před startem novin v dubnu 2001 jeho majitelé ze společnosti Epic avizovali svůj záměr vydávat deník, který by zaplnil prostor mezi bulvárním Bleskem a zpravodajským titulem typu Mladá fronta DNES. Už zakrátko se ale ukázalo, že Super bude mít blíže spíše k prvně jmenovanému titulu.

Super přicházel na novinový trh s velkými ambicemi, zároveň ale od počátku musel čelit nařčení z toho, že jde o noviny, které mají vydržet jen do parlamentních voleb a napomoci vítězství ODS ve volbách.

Kritici deníku poukazovali i na jeho spřízněnost s televizemi Nova a Prima, které pravidelně obsazovaly velkou část inzertní plochy, deník na oplátku inzeroval na Nově. Obě média spolupracovala i ve zpravodajství.

Po zániku Superu zůstane čtenářům na výběr sedm celostátních deníků a síť regionálních Deníků Bohemia a Deníků Moravia. Český novinový trh téměř úplně ovládají zahraniční vydavatelé. MF DNES a Lidové noviny patří do německé firmě Rheinisch-Bergische Verlagsgesellschaft, Blesk a Sport vlastní švýcarské vydavatelství Ringier. Zmíněná síť regionálních deníků patří německému vydavatelskému domu Vltava-Labe-Press.

Zahraničního majitele mají i Hospodářské noviny, které jsou členy skupiny ekonomického tisku Dow Jones a Handelsblatt.

V českých rukách tak zůstává jen deník Právo. To od roku 1990 vlastní společnost Borgis, kterou v roce 1990 založil a z většiny vlastní šéfredaktor listu Zdeněk Porybný.

V uplynulých letech se uzavřela historie dvou tradičních deníků, Lidové demokracie a Práce, i listů, které vznikly na  začátku 90. let. Zanikl Telegraf, Noviny, Prostor a
Metropolitan. Občanský a později Český deník změnil svou periodicitu i název na týdeník, vycházet přestal v říjnu 1996.

Bulvární Expres, vycházející od roku 1990, se v dubnu 1996 sloučil s konkurenčním Bleskem. Kontroverzní Špígl změnil loni v létě vydavatele a přeměnil se na týdeník. Loni v září se navíc Zemské noviny a Slovo sloučily s Deníky Bohemia a Deníky Moravia. 

, ,

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video