Diskuse o tom, zda jde o vládu kamarádů Miloše Zemana, nebo o volební předvoj strany, které propůjčil jméno a křeslo hradního kancléře, jsou přitom fakticky nepodstatné. Pokud se střízlivě zamyslíme, zjistíme, že Rusnokovi kandidáti jsou pro výkon své budoucí funkce kompetentní.
Otázkou, kterou si musíme klást, je to, k čemu bude ta kompetence použita, když už jsme museli rezignovat na trapný demokratický zvyk, že vláda vládne z vůle svých voličů. Prostřednictvím svých zástupců v parlamentu. Ta otázka je natolik zásadní, že je na místě podívat se, kdo sedí na těch podstatných místech, kterými z hlediska plnosti našich žaludků jsou ekonomická ministerstva.
Včerejší nominace expremiéra Fischera na post ministra financí je málo překvapivá. Horký post, který je v současnosti pro každého politika zásadní záležitostí, může vzít jenom ten, kdo sáhne po čemkoli. Zde nejde jen o sestavení státního rozpočtu, který vzniká vždy fakticky mimo politické struktury a je až dodatečně upravován podle politických priorit. Ten je jen jednou z mnoha méně výbušných agend resortu. Daleko podstatnější je výkon vlastnických práv ve státních firmách, jako je ČEZ či Český aeroholding.
A také vláda nad Finančně analytickým útvarem ministerstva financí, které má přístup k nejdůvěrnějším údajům o přesunech peněz mnoha mocných až nejmocnějších lidí v zemi. Problém je, že Fischer je člověkem slabým a poddajným, který může být a nejspíše bude přinejmenším po čas svého mandátu ovlivňován někým, o kom nebudeme vědět a jehož cíle a zájmy nebudeme znát. Což, ať se to komu líbí nebo ne, v případě Miroslava Kalouska bylo poměrně čitelné a pod jasnou politickou kontrolou. Naprosto klíčové nyní bude sledovat personální změny na ministerstvu financí.
To bude zajímavé i na dalších resortech. Například na dopravě to byl nastupující ministr Žák, který se proti vůli ministra i premiéra rozhodl, zřejmě na čísi objednávku, před pár lety zbavit funkce generálního ředitele Českých drah Petra Žaludu.
O tom, že se o to pokusí znovu, není třeba moc pochybovat. Podle prvních výroků to vypadá, že to zkusí přes nevalné výsledky ČD Cargo. "Za Dalibora Zeleného vydělávalo dvě miliardy a nyní dvě prodělává," tvrdil již v České televizi a jaksi opomněl podotknout, že za Dalibora Zeleného žádné Cargo neexistovalo, protože ten šéfoval ČD do roku 2003, zatímco společnost ČD Cargo vznikla 1. prosince 2007. A porovnávat nějaká čísla z nákladní divize ČD před deseti lety a pak samostatné společnosti s přesně přiřazenými náklady, fungující ve zcela jiné ekonomické realitě, je naprostý ekonomický nesmysl.
Vyvracet domněnky, že jde jen o to, jak by se Zemanova partaj přisála před volbami na toky erárních peněz, proto bude dosti obtížné a možná i proto řada respektovaných osobností na Rusnokovy nabídky nekývla. S tímhle chce být spojován jen málokdo.
A pro naši zemi by bylo dobře, aby tahle nejistota trvala opravdu jen co nejkratší dobu.