Neděle 26. ledna 2020, svátek má Zora
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 26. ledna 2020 Zora

Brno se dělit nebude, rozhodli obyvatelé Dolních Heršpic a Přízřenic

  9:01aktualizováno  22:04
Přízřenice a Dolní Heršpice zůstanou součástí Brna. Rozhodli tak obyvatelé v referendu o odtržení od moravské metropole. Zastáncům osamostatnění vadí třeba plánovaná výstavbu bytů či stav chodníků pod správou části Brno-jih. Příznivci odtržení však nezískali dostatek hlasů.

Referendum v Brně | foto: Radek Miča, MAFRA

Pro odtržení od Brna hlasovalo 41 procent všech voličů, tedy 353 lidí. Proti bylo 243 obyvatel, informoval František Nováček, místopřededa volební komise v Přízřenicích.

Aby referendum skončilo vznikem nové obce, muselo by se pro odtržení vyslovit nejméně 445 voličů, tedy alespoň polovina všech zaregistrovaných.

Volební účast dosáhla 69 procent. "Přijela sem dokonce jedna paní až ze Švédska, aby mohla o osudu obce hlasovat. Jiný volič zase kvůli referendu přerušil dovolenou na Balatonu. Referendum lidi opravdu táhlo," popsal člen volební komise.

MF DNES na místě oslovila asi dvacítku lidí. Zhruba tři čtvrtiny z nich hlasovaly pro oddělení obcí od města.

Referendum v Dolních Heršpicích a Přízřenicích o osamostanění oblasti od Brna

"Už jen to, že se tady vypsalo referendum, může něčemu pomoct. Naše problémy jsou zviditelněné, teď o nich ví i lidé z Brna a dokonce i z Komárova. Dřív jsme si mysleli, že by bylo lepší, kdyby se Přízřenice a Dolní Heršpice odtrhly jen od městské části Brno-jih a vytvořily vlastní. Dnes ale vím, že bude jednodušší, když se vytvoří samostatná obec," konstatoval dvaatřicetiletý Pavel Klang z Přízřenic.

Chtějí chodníky a kanalizaci, bojí se dražší dopravy

Lidé, kteří se chtějí od Brna oddělit, vyjmenovali jako hlavní důvody své volby nedokončenou kanalizaci v obcích, špatné či chybějící chodníky, hrozící bytovou výstavbu na Slunné louce a také zanedbaný stav místní školky.

Ti, kteří hlasovali proti oddělování od Brna, zase zdůrazňovali levnější a pravidelnější hromadnou dopravu, sounáležitost s druhým největším městem v zemi a lepší podmínky pro děti při studiích v Brně.

Město Brno už před referendem navrhlo kompromis. Neodtrhnou-li se městské části, město získá problémové pozemky a budoucí výstavbě zabrání. Zda to však místní lidi v názoru nějak ovlivnilo, se uvidí až po deváté hodině večer. (více o problému čtěte zde)

Dolní Heršpice a Přízřenice byly k Brnu připojeny v roce 1919, v roce 1990 se i s Komárovem a Horními Heršpicemi staly součástí městské části Brno - jih. Občané obou lokalit o odtržení úplně jasno nemají. Proti osamostatnění se postavilo například občanské sdružení Občané proti odtržení, které v místě rozeslalo leták s varováním před zdražením vody nebo jízdného.

Autoři: ,

  • Nejčtenější

Ve Wu-chanu lidé kolabují v ulicích. Nová nemocnice musí stát do šesti dnů

Lidé omdlévající na ulici, přeplněné nemocnice a těla zesnulých ležící na chodbách. Kvůli nebezpečnému koronaviru už v...

Zemřel předseda Senátu Jaroslav Kubera, bylo mu 72 let

V nedožitých 73 letech zemřel předseda Senátu a člen ODS Jaroslav Kubera. V letech 1994–2018 stál coby starosta a...

Kubera zkolaboval v kanceláři, zemřel po převozu na urgentní příjem

Předseda Senátu Jaroslav Kubera zemřel v pondělí dopoledne. Politikovi se podle zdroje MF DNES udělalo nevolno v...

Ve Vejprtech vzplál domov pro mentálně postižené. Osm lidí zemřelo

Při tragickém požáru v neděli ráno ve Vejprtech na Chomutovsku v domově pro lidi s mentálním postižením zemřelo osm...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Předseda sociálních demokratů Jan Hamáček se po třinácti letech rozvádí

Manželství místopředsedy vlády, ministra vnitra a šéfa ČSSD Jana Hamáčka končí. „Ano, mohu potvrdit, že jsme společně s...

Premium

Do dvou let se ukáže neudržitelnost elektroaut, říká bývalý šéf Škoda Auto

Vadili jsme hlavně značce Volkswagen, když jsme postavili Octavii proti Golfu, říká v rozhovoru pro LN Vratislav...

Premium

Parkování zadarmo díky fíglu. Stačí si připlatit za vlastní espézetku

Češi parkující v centru Prahy na takzvaných modrých zónách zkoušejí fígl, jak nezaplatit za parkovné svého auta ani...

Premium

Proč vyhraje vodík. Vynálezce Tůma má o budoucnosti automobilů jasno

Už před dvaceti lety se projel vodíkovým autem, kterým chtějí Japonci na letošní olympiádě v Tokiu propagovat...

  • Další z rubriky

Výroba vakcíny proti chřipce trvá až 15 let. Na poptávku nelze rychle reagovat

Je to výpadek, který postihne lékaře i lékárny prakticky každý rok. Za nedostatek očkovacích vakcín proti chřipce může...

Dýcháme nejčistší vzduch za poslední desítky let, problémem je ale ozon

I když jsou meteorologové zatím zdrženliví, přináší čerstvá Zpráva o kvalitě ovzduší za rok 2019 pozitivní zprávy....

Premium

Šíření fake news snadno a rychle. Arabové ve skutečnosti lázně neovládli

Reportérka MF DNES pod pseudonymem pronikla do zákulisí internetového rádia a do veřejného prostoru šířila „informace“...

Od bomby až k migrantům. Poplašnou zprávu řeší policie každý čtvrtý den

Je to už takový evergreen, že během zkouškového období na Vysoké škole ekonomické někdo ohlásí bombu. V případě, že se...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz