"Už jsme se o to jednou pokoušeli, ale neprošlo to přes živnostenský úřad a Radu pro reklamu," vysvětluje první neúspěch Ander. Před půl rokem se brněnští politici snažili bojovat proti jezdící reklamě s odhalenou figurínou na střeše.
"Nakonec se nám povedlo ji zakázat. Po Brně totiž nemůže jezdit auto se zvukovou reklamou jen za reklamním účelem. K omezení například reklam před nádražím či na tramvajích zatím nemáme potřebné právní podmínky," uvádí Ander.
Dobré mravy
Hranice dobrých mravů se stanovuje těžko. Na jejím pomezí by mohl být například billboard nočního klubu Belveder v brněnských Černých Polích. Je na něm vyobrazena žena ve spodním prádle ve vyzývavé pozici.
"Je hodně blízko hranice, ale podle mě za ní ještě není," myslí si radní Jiří Oliva (ČSSD). Jeho stranický kolega Oliver Pospíšil už tak benevolentní není: "Belveder? To je katastrofa. To je přesně ten příklad, na který bychom měli mít páky a odstranit jej."
Proti podobné reklamě je i brněnská KDU-ČSL. "Zpřísňující návrh bychom podpořili. Městu to nedělá dobrou vizitku," myslí si Jan Holík, šéf brněnské KDU-ČSL.
Leo Venclík, starosta městské části Brno-sever, na jejímž území Belveder stojí, si nedovede představit, jak by město mohlo omezit reklamu na soukromých pozemcích. "Na MHD či veřejných plochách by to bylo dobré," myslí si. S majitelem Belvederu se snažili jednat. "Lidé si na billboard stěžovali, ale s majitelem se prostě nedá domluvit," říká Venclík.
Politici a právník jsou skeptičtí
O omezení erotické reklamy mluví Jiří Oliva skepticky. "Není možné ji omezit. Nedovedu si představit, jak bychom vyhlášku definovali. Pokud by žena měla na sobě kalhotky, bylo by to v pořádku, když tanga, už by to bylo za hranicí mravnosti? Musela by stát, nebo být předkloněná?" zpochybňuje záměry Andera a Morávka právník a radní Oliva.
Podobný názor má i právník Cinka. "Nelze skutečně určit, zda jedno obnažené ňadro je v pořádku, ale dvě už jsou v rozporu s dobrými mravy. Nejsou přesná měřítka. Praxe je taková, že případně závadnou reklamu posuzuje vícečlenná komise krajského živnostenského úřadu. Navíc by reklama neměla odporovat etickému kodexu," připomíná právník. Problém je v tom, že komise nekontroluje reklamu soustavně, ale jen na něčí podnět.
Kromě billboardu Belvederu "baví" či pohoršují například poutače u brněnského výstaviště. Nejde však jen o billboardy. Reklamu na erotické videochaty vozí tramvaje, láká mladé dívky na ostrůvcích hlavního nádraží, dokonce překvapí i návštěvníky bazénu v brněnských Lužánkách. Tam ji totiž mají vlepenou dovnitř zhruba každé čtvrté skříňky.
. Syn se ptá na prcinky a pipinkyKolem reklamy s polonahou slečnou u brněnských Lužánek projdou denně stovky lidí. Včetně maminek s dětmi, které míří na nedaleké hřiště. "Být by to tu nemuselo, děti to vnímají. Takovéhle reklamy patří spíše do klubů," poznamenala včera učitelka z mateřské školy Ingrid Julínková, jedna těch, které MF DNES oslovila s otázkou, jak erotickou reklamu vnímají. Hana Novotná, 34 let, na mateřské dovolené: Vladimír Dániel, 25 let, student pečující o dítě: Šárka Fejtová, 40 let, na mateřské dovolené: Alena Březinová, 64 let, důchodkyně (hlídala vnoučata): Jaroslav Bílek, 35 let, řidič trolejbusu: Stanislava Červinková, 58 let, učitelka v mateřské škole: |