Ministerstvo vnitra chce řidiče donutit k bezpečnější jízdě ekonomickým bičem ve spolupráci s pojišťovnami.

Ministerstvo vnitra chce řidiče donutit k bezpečnější jízdě ekonomickým bičem ve spolupráci s pojišťovnami.

Bezohlední řidiči budou platit škody při nehodách, navrhuje ministr

  • 958
Přichází velká hrozba pro agresivní řidiče. Pokud jednou vážně poruší předpisy a pak při dalším velkém přestupku havarují, pojišťovna po nich bude vymáhat zaplacení škody, kterou způsobili. Jinými slovy, nebudou už moci spoléhat na to, že škodu za ně zaplatí pojišťovna z takzvaného povinného ručení a pak po nich nebude nic chtít.

Návrh ministerstva vnitra, se kterým pojišťovny souhlasí, by mohl v praxi vypadat takto: policie chytí řidiče, který jede na červenou. Dostane pokutu a trestné body.

Během následujících dvou let tentýž člověk zaviní nehodu, protože nebezpečně předjížděl. Pojišťovna poškozenému škodu uhradí, na viníkovi nehody bude vymáhat vyplacenou částku – protože jezdí nebezpečně.

"Věříme, že ekonomický aspekt donutí řidiče začít chovat se slušně," řekl ministr vnitra Ivan Langer. Dnes mohou pojišťovny po viníkovi požadovat náhradu škody jen v případě, že boural pod vlivem alkoholu.

"Je pouze na majiteli, komu auto půjčuje. Takže by ho přestal půjčovat tomu, kdo páchá přestupky," řekl ministr vnitra Ivan Langer.

Ministerstvo v návrhu, o kterém mají poslanci hlasovat do letních prázdnin, přesně vyjmenovalo i přestupky, které považuje za závažné. Jsou to velmi rychlá jízda (v obci o víc než 40 kilometrů), nezastavení na červenou, nedání přednosti chodci na přechodu, nebezpečné předjíždění, otáčení a couvání na dálnici a také vjíždění na železniční přejezd, když bliká červené výstražné světlo.

Vyšší pojistku si "vyřiďte" doma
Pojišťovny se o přestupcích dozvědí, protože by měly mít přístup do registru řidičů s údaji o udělených bodech.

"Z registru řidičů půjde zjistit, jak jednotlivý řidič jezdí, a hlavně to, v jakém autě konkrétní přestupek spáchal. Pojišťovny pak podle toho majiteli auta vyměří vyšší povinné ručení," řekl výkonný ředitel České asociace pojišťoven Tomáš Sýkora.

"Kdo bude mít víc trestných bodů, bude mít povinné ručení dražší," řekl prezident České asociace pojišťoven Ladislav Bartoníček.

"Ať si pak majitel auta s příbuzným doma vyřeší, že má kvůli němu vyšší pojistku," doplnil.

Stejný princip by měl podle návrhu fungovat i u služebních aut. Vyšší pojistku by v takovém případě musela platit firma – majitel vozu.

"Co udělá se svými zaměstnanci, kteří porušují předpisy, by bylo jen na vedení firmy," řekl ministr Langer.

Popsaná novinka však zřejmě nezačne platit dříve než za dva tři roky, pojišťovny se na ni musí nejprve připravit.

Nová povinná výbava: nehodový formulář
Už od ledna příštího roku by se však měla na silnicích "odehrát" jiná změna. Mezi povinnou výbavou každého řidiče se má objevit speciální formulář. Do tiskopisu, který by dostal každý řidič ve své pojišťovně, by se zaznamenávaly údaje o nehodách, ke kterým by jejich účastníci nezavolali policii.

Na formuláři by byl i prostor pro jednoduché zakreslení plánku místa havárie. Už dnes lidé nemusí volat hlídku ke střetům se škodou do 50 tisíc korun, při nichž nikdo nezemře nebo se nezraní. Od ledna by se měl limit pro hlášení nehod zvýšit na 100 tisíc korun.

Formulář, který je obvyklý spíš v zemích západní Evropy, by navíc měl řešit rozpory mezi řidiči. Ti se nyní na místě nehody často dohadují, kdo za srážku může. Do tiskopisu by to psát nemuseli.

"Musíme mít dokument, ze kterého určíme viníka nehody, pokud ji tedy nebude vyšetřovat policie," řekl prezident České asociace pojišťoven Ladislav Bartoníček.

. Co se má změnit

Vyšší hranice u hlášení nehody
Dnes se musí podle zákona hlásit nehody se škodou přes padesát tisíc (netýká se to havárií, při nichž se někdo zraní, zemře nebo vznikne škoda na majetku „třetí osoby“). Nově by měl být tento limit 100 tisíc korun.

Více bodů = dražší povinné ručení

Pojišťovny mají získat přístup k bodovému „kontu“ každého řidiče. Podle toho se propočítá výše povinného ručení.

Formulář v povinné výbavě

Řidiči budou muset mít u sebe speciální formulář, do kterého se zaznamenají všechny údaje z nehody, k níž její účastníci nezavolají policii. Podle dat z tiskopisu pak pojišťovna určí, kdo byl viníkem havárie. Nevyplnění formuláře bude přestupkem, za který má hrozit pokuta.

Za vážné přestupky si připlatíte
Pojišťovny budou v případě nehody zjišťovat, jaký jste řidič. Pokud zjistí, že jste v  dvouletém období před havárií dostal body za zvlášť závažný přestupek, mohly by od vás chtít proplacení škody. Za „těžké“ přestupky má být považována rychlá jízda (v obci o více než 40 kilometrů v hodině, mimo obec o 50 km a více), nezastavení na červenou, nedání přednosti chodci na přechodu, nebezpečné předjíždění, otáčení a couvání na dálnici i vjíždění na přejezd, když bliká červené výstražné světlo. Pojišťovny budou škodu vymáhat od řidičů, kteří havarovali a zároveň spáchali závažný přestupek.


"Bude jedno, jestli se na míře zavinění řidiči neshodnou, my to posoudíme sami," dodal. Vyplnění formuláře by u nehod bez asistence policie bylo povinné. Kdo by to odmítl, spáchal by přestupek, za který hrozí pokuta.

V zákoně má zůstat možnost, aby si lidé i k banálním nehodám mohli zavolat policii. Jenže v takovém případě by po nich mohli policisté chtít zaplacení výjezdu. Langer však tvrdí, že takové případy budou výjimečné.

"Možnost, že někdo bude platit výjezd policejní hlídky, považujte pouze za psychologický tlak. My musíme nějak donutit řidiče, aby měli snahu se na místě havárie dohodnout," prohlásil Langer.

Nicméně původní verzi změn přeci jenom v tomto bodě upravil. Počítalo se totiž s tím, že výjezd policie by platil volající, a tím mohl být i poškozený. Teď Langer říká, že by zásah hlídky hradil viník.

Bouřlivá debata ve Sněmovně
Ve Sněmovně se zřejmě kvůli navrženým změnám strhne bouřlivá debata. Zítra má novinky probrat parlamentní bezpečnostní výbor, definitivně by měli poslanci o úpravách rozhodnout do letních prázdnin.

"Pan ministr přichází neustále s něčím novým a ne vždy to má jasně promyšlené. Mně osobně nejvíc vadí, že by měli lidé platit za výjezd policejní hlídky," řekl poslanec ČSSD Jeroným Tejc.

I exministr dopravy a nynější poslanec za KDU-ČSL Milan Šimonovský před pár dny řekl, že má ke změnám připomínky. Sám chce třeba navrhnout, aby úplně zmizel limit pro hlášení nehod. Bylo by tak jen na řidičích, ke kterým haváriím by si policii zavolali.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video