Téměř každou druhou nehodu, při které je zraněn nebo usmrcen motocyklista, zaviní podle údajů ministerstva dopravy řidič auta. Tři čtvrtiny těchto nehod poté končí zraněním nebo usmrcením jezdce na motocyklu.
„Motocyklisté jsou ostatními řidiči často přehlíženi, nejčastěji kvůli špatnému odhadu nebo celkové nepozornosti za volantem, což chceme touto kampaní změnit. Velmi dobře funguje jednoduchý trik – kdykoli za jízdy vidíte motorku, řekněte si nahlas: Hele, motorka! Pomáhá to mozku ji opravdu zaregistrovat,“ uvedl Neřold.
Motocykly se přitom v posledních letech těší rostoucí oblibě a každoročně jich na českých silnicích přibude přibližně 25 tisíc. Jejich řidiči zároveň zůstávají nejohroženější skupinou. Riziko vážného zranění je u nich 16 až 20 krát vyšší než u řidičů aut a tvoří až 20 procent těžce zraněných.
„Celkový počet úmrtí a těžkých zranění na českých silnicích se daří v posledních letech úspěšně snižovat. Motocyklisté jsou ale skupina, u které pozitivní trend bohužel neplatí. Proto jsme se letos na bezpečnost motocyklistů zaměřili.
Volant jako intimní místa ženy, sahání na kolínko. Dívky řeší obtěžování v autoškole![]() |
Projekt Hele, motorka! je součástí této strategie. Věřím, že právě takto koncipované kampaně založené na datech, výzkumech a kreativním provedení skutečně pomohou snížit počty těžkých zranění a zachránit lidské životy,“ dodal ministr dopravy Martin Kupka (ODS).
Základem pro kampaň byla doporučení britských neuropsychologů z Univerzity v Nottinghamu, kteří upozorňují na takzvaný SMIDSY efekt (“Sorry Mate, I Didn’t See You“). Dochází k němu, když řidič vozidla přehlédne motocykl navzdory tomu, že se jejím směrem podíval. Mozek totiž automaticky ignoruje menší nezvyklé objekty, jakými jsou právě motocykly.
Sedmnáctiletí řidiči si vedou lépe než plnoletí, dohled mentora funguje![]() |
Od května jsou v ulicích a televizi k vidění reklamy inspirované Rorschachovým testem a testem barvosleposti, které po spatření motocyklu vyzývají k vyslovení hesla Hele, motorka!
Součástí kampaně jsou i rádiové vstupy a v ulicích Prahy se na místech s nejvyšším výskytem motocyklů objevilo 800 balonků s nápisem Hele, motorka!. Od léta komunikaci doplní hrané televizní spoty, ve kterých ambasadoři budou ilustrovat nejčastější rizikové situaci na silnicích.