Je květen roku 2007. A jeden z nejvlivnějších úředníků pražského magistrátu, šéf odboru obchodních aktivit Peter Ďurica, zvedne telefon a říká do něj: "Na valné hromadě Dopravního podniku chtějí odprodat bývalý areál garáží Dejvice. Tak jestli to víš."
V aparátu se ozve muž a řekne: "To je v pořádku. Velice kvalitní."
Ďurica si oddychne, že má požehnání souhlasit s takovým prodejem, a ptá se dál. "A pak tam chtějí projednávat výstavbu na stanici metra Palmovka," řekne Ďurica a chce vysvětlit, že s tím nesouhlasí, protože je to velmi problematický projekt. Jenže muž, s nímž mluví, mu řekne: "To je O. K." Ďurica se snaží vzdorovat. "Ale to je šílený," vyhrkne. Jenže v telefonu se ozve pokyn: "Tak o tom nemluv. Dělej, že nic nevidíš." A o chvíli později hlas z telefonu dodává: "Prosím tě, tak zavři oko. Je to v pořádku."
Přepisy odposlechů hovorů a další podrobnosti o podezřelých obchodech magistrátuČtěte v pátek 23. března
MF DNES v počítačiMF DNES pro iPad a iPhone
Kdyby byl tím "přítelem na telefonu" tehdejší pražský primátor Pavel Bém (ODS), asi bychom se takové konzultaci moc nedivili. Jenže člověk, který tyto pokyny udílel, byl lobbista Roman Janoušek. Bémův přítel, o němž primátor vždycky říkal, že "je to jen kamarád, který nemá absolutně žádný vliv na rozhodování magistrátu".
Z obsahu zachycených hovorů to vypadá, jako by na pražském magistrátu vládl ve skutečnosti lobbista Janoušek. V Praze, která má rozpočet jako celý resort ministerstva obrany, tedy 50 miliard korun, spolurozhodoval o prodeji majetku, o územním plánu, o vedení akciových společností hlavního města Prahy.
Na pozemcích se čile staví
Ďurica, který je od roku 2010 soukromým podnikatelem, nemá vůli své konzultace s Janouškem rozebírat. "Nic nevím," řekl. Na opakované žádosti o rozhovor nereagoval ani Janoušek. Když se mu MF DNES dovolala, zavěsil. Pavel Bém, který je nyní řadovým poslancem ODS, trvá na tom, že vliv Janouška na magistrát nebyl žádný. Obsah autentických odposlechů, byť mu redakce nabízela, aby si je poslechl, označil za "interpretační vývody".
A jak to dopadlo s pozemky Dopravního podniku? Vzniknou na nich projekty v hodnotě stamilionů korun. Na místě bývalých dejvických garáží staví plzeňská firma nákupní centrum. Na pozemcích autobusového nádraží Palmovka hodlá stavět jiná investiční skupina objekt s 300 byty a 55 prodejnami.