Miroslav Patrik je osobou paradoxů. Na jedné straně bojuje léta za to, aby D8 co nejméně poznamenala České středohoří, na druhé straně se od 1. září stal externím poradcem ministra dopravy Víta Bárty.
Ač si poradenstvím pro stát může vydělat podle vlastních slov osm tisíc až 40 tisíc měsíčně, tvrdí, že kdyby Bárta porušil zákon, zažaloval by ho. "Teoreticky k žalobě na ministra dojít může," řekl iDNES.cz na otázku, zda by se k tomu odhodlal, pokud by došlo ke sporu mezi tím, co Vítu Bártovi poradil, a tím, jak ministr nakonec jednal.
schůzky
|
V současné době vede spolu s ekologickou organizací Děti Země patnáct soudních sporů se státem. Týkají se zejména rozestavěné dálnice D8, která spojuje Prahu s Ústím nad Labem a německými hranicemi. Podle něj úředníci při jejím schvalování chybovali a porušili zákon.
Soudní spory novopečeného ministerského poradce jsou dalším paradoxem spolupráce Bárty a Patrika. Soudní tahanice vyjdou stát draze. Podle Patrika například jen desetistránkový posudek, který si stát obstaral od Českého vysokého učení technického v jednom ze sporů, stál 600 tisíc korun.
I přes spory ministr dopravy Bárta nabídl ekologovi post externího poradce za 350 korun na hodinu. Patrik pro stát pracuje od září, smlouvu má do konce letošního roku. Kromě státu poskytuje rady také v neziskovém sektoru.
"Vůči aktivitám různých občanských sdružení jsem velmi ostražitý, ale chci učinit všechno pro to, abychom spolu uměli mluvit. Jestli se nám to povede, nebo ne, to je otázka. Považuji to ale za natolik zásadní a kritický bod, že chci nad ním mít osobní dohled," vysvětlil už dříve novinářům svůj krok Bárta.
Navzdory nové roli Patrik žádnou z žalob na stát nestáhl. "Bylo by to podivné, protože by to mohlo vyvolat pochybnosti a diskusi o tom, kolik jsme za to dostali peněz, jaké ústupky jsme udělali, zda jsou nějaké tajné smlouvy," domnívá se. "Všechny předchozí chyby státních úředníků je potřeba řešit soudem, ať se zjistí, zda jsme měli pravdu my, nebo stát," dodává.
Prací pro ministerstvo se podle vlastních slov svému ekologickému myšlení nezpronevěřil: "Je to pragmatické spojenectví, kdy já mám blízko k ministrovi, on má blízko ke mně a můžeme si ty věci vyříkat dopředu a předcházet konfliktům. To, co jsem říkal patnáct let, nyní můžu říkat ve správný čas na správném místě."
Ekologická varianta D8 je passéMiroslav Patrik vložil 15 let energie do prosazování varianty D8 s několikakilometrovým tunelem. Variantu se Dětem Země prosadit nepodařilo. Patrik nyní mluví o stavbě dálnice smířlivě. "Kompromis, která trasa se má stavět, udělat už nelze, protože cesta, která se rozhodla a která je podle nás špatnou variantou bez tunelu, je rozestavěná ze dvou třetin," říká o současné podobě D8. "Samozřejmě můžu požadovat, ať se část toho zbourá. Předpokládám ale, že tento extrémní názor je v současné době mimo hru. Náš cíl je, aby se dálnice schválila a dostavěla podle zákona a aby tam byla možná dílčí ekologická opatření," vysvětluje. Podle Patrika musejí být ekologická opatření finančně nenáročná a jednoduchá. "Například aby se v okolí dálnice sázely pouze místní druhy dřevin a ne cizokrajné," nastiňuje další možnost, jak se při stavbě dálnice angažovat. |