náhledy
České vojenské letectvo prošlo za desetiletí výraznou proměnou. Řada strojů stále létá, pomáhá s výcvikem nováčků, ale i plní vojenské úkoly. Sovětská technika je z větší části nahrazena moderní západní a řada novinek na armádní letce čeká. Nejvýraznější bude přechod stíhačů na stroje páté generace F-35. Prohlédněte si současnou, minulou, ale i budoucí techniku, která bude brázdit nejen naše nebe.
Autor: Lubomír Světnička, natoaktual.cz
Nejdražším modernizačním projektem se stane nákup 24 stíhaček F-35. Americké vládě zaplatí Česko za letadla pět miliard dolarů, tedy nějakých 106 miliard korun. Dalších zhruba 44 miliard bude muset vláda podle dohody investovat doma, třeba na výstavbu nového letiště v Čáslavi. Stroje takzvané páté generace nahradí stíhačky Gripen.
Autor: Profimedia.cz
Jediným typem nadzvukového stíhacího letounu ve výzbroji českého letectva je od roku 2005 Saab JAS-39 Gripen. Ve výzbroji 211. taktické letky 21. základny taktického letectva v Čáslavi se nachází 14 Gripenů, z toho 12 jednomístných bojových JAS-39C a 2 dvoumístné cvičně-bojové JAS-39D. Do roku 2035 by měl být nahrazen strojem páté generace F-35. Do té doby zůstávají v pronájmu zhruba za dvě miliardy korun ročně.
Autor: Michal Voska, iDNES.cz
K historii tuzemského vojenského letectva patří i legendární MiG-21. Sovětský letoun se i částečně vyráběl v Československu. Výkonný stroj je dnes k vidění v leteckých muzeích.
Autor: ČTK
Československé letectvo a doba rozdělení obou republik znamenala i brzký konec legendárního Mig-29. Výkonný a obratný stroj ještě nedávno chránil nebe nad Slovenskem, nyní byl nahrazen stroji F-16 a Slovensko své „devětadvacítky“ poskytlo Ukrajině.
Autor: Profimedia.cz
Československé letectvo mělo po první světové válce ve své výzbroji například i legendární letouny Spitfire. Celkem 54 strojů.
Autor: AP
MiG-15 UTI byl průkopníkem stíhacího letectva v Československu. Sice nedosahoval nadzvukové rychlosti, ale jeho nezaměnitelný tvar, výkon, ale i zvuk dodnes oceňují milovníci letectví na řadě přehlídek, ale i v muzeích.
Autor: archiv Czech Flying Legends, Reto Schneeberger
L-39C Centra leteckého výcviku Pardubice. Albatros, či „Albík“ je cvičný proudový letoun, který se ve světě stal legendou. V armádě slouží doslovně jako mezikrok ke stíhacímu letectvu, zejména pak k pilotáži JAS-39 Gripen.
Autor: LOM Praha
Letoun L-39 NG je nástupcem Albatrosu, ale obsahuje řadu úprav, například nádrže v křídlech a má pokročilou avioniku. I v tomto případě se jedná o cvičný letoun, který bude sloužit k výcviku armádních pilotů. Instruktoři v nejbližších týdnech převezmou první kusy.
Autor: Lubomír Světnička, natoaktual.cz
Turbovrtulový dopravní letoun L-410 české armády slouží k přepravě nákladu i osob. Turbolet se využívá po celém světě pro svoji robustní konstrukci, ale i nízké nároky na kvalitu přistávací dráhy, její délku, ale i na podnebí. Armádní piloti se s tímto letounem seznamují v případě výcviku na vícemotorové letouny. Poté pokračují například jako piloti letadla Casa, ale i vládního Airbus A-319CJ.
Autor: 24. základna dopravního letectva Praha - Kbely
Turbovrtulový letoun pro leteckou přepravu nákladů a osob na krátké a střední vzdálenosti Casa C-295 M/MW je výrazným modernizačním prvkem, který ale nemá tak velikou kapacitu, jakou by si armáda představovala. Casa částečně nahrazuje Turbolet, slouží převážně pro výsadkáře nebo přepravu nákladu.
Autor: Zroj: Armáda ČR
Transportní letoun C-390 Millennium brazilského výrobce Embraer na Dnech NATO v Ostravě 2023 se stal předzvěstí modernizace armády a tolik potřebného rozšíření přepravních kapacit. Armáda má zájem o dva tyto letouny, získat by je mohla již příští rok.
Autor: Lubomír Světnička, natoaktual.cz
Legendární Mi-24 Hind v nátěru Alien Tiger již na našem nebi ani jinde neuvidíte. Bitevník mohl nejen nést rozličnou výzbroj v podvěsnících, včetně raket, ale i převážet až osmičlenný výsadek. V armádě byl nahrazen americkým vrtulníkem AH-1Z Viper.
Autor: Michal Voska, iDNES.cz
Bitevní vrtulník AH-1Z Viper, v pozadí UH-1Y Venom. Viper je nejmodernějším vrtulníkem armádního letectva. Sice nemůže nést výsadek, jako předchůdce Hind, ale na bojišti je drtivou silou. Může nést neřízené i řízené rakety, ale i další výzbroj.
Autor: army.cz
Víceúčelový vrtulník UH-1Y Venom doplňuje na misích Viper a pro vojáky je dlouho očekávanou náhradou za sovětské stroje. Výzbrojí zde není nijak rozsáhlá oproti Viperu, je to spíše podpůrný prostředek, který může převážet výsadek, ale i „krýt“ pěchotu s užitím palubního kulometu ve dveřích.
Autor: Bell Textron
Vrtulník Mi-171š na mezinárodním cvičení Mountain Flight v armádě stále létá a zřejmě i dlouho létat bude. Tento stroj disponuje velikou přepravní kapacitou pro výsadek, ale i přepravu nákladu. Výzbrojí je kulomet, který disponuje palubní střelec ve dveřích. Vojáci disponují i verzí Mi-8, která slouží ke komfortním přepravě nejvyšších činitelů.
Autor: Michal Voska, iDNES.cz
Vrtulník Enstrom 480B-G slouží k seznámení budoucích armádních pilotů s touto technikou. Nejde o bitevní stroj, ale o výcvikový prostředek a pomyslný krok k větším a silnějším strojům.
Autor: Martin Stolař, MAFRA
Vrtulník W-3A Sokol má svůj původ v sovětském Mi-2. Vyrábí se v Polsku a v armádě slouží převážně pro účely záchranné služby.
Autor: Lubomír Světnička, natoaktual.cz
Zlín 142 je výcvikovým letounem v Centru leteckého výcviku v Pardubicích. Kariéra každého armádního pilota začíná právě u tohoto stroje. V budoucnu by měl být nahrazen modernější technikou, nicméně zatím se nepodařilo vysoutěžit vhodný stroj, který by desítky let cvičil budoucí armádní elitu.
Autor: František Vlček, MAFRA
Armádní letecký speciál Airbus A-319CJ slouží na základně ve Kbelích ve dvou verzích. Luxusnější, která má i salonek a necelých padesát míst, a běžnější, která disponuje kapacitou přes sto míst podle konfigurace, kterou lze měnit. Letouny slouží k přepravě vládních delegací a jsou jediným důstojným přepravním prostředkem, kterým armáda disponuje. Dříve se k přepravě VIP používal i letoun JAK-30 nebo Challenger, ale oba typy jsou již vyřazeny. V případě výpadku Airbusů je možné použít k přepravě letoun Casa, ale komfort je poplatný účelu transportního letounu.
Autor: Michal Voska, iDNES.cz