Armáda chystá obří kampaň

  • 62
Návštěvníci kin budou možná zakrátko lapat po dechu. Vyjdou si na premiéru hollywoodského akčního filmu a ještě před ním na ně "vybafne" krátký snímek o českých speciálních jednotkách. S připomenutím, že i my máme jednotky, které se vyrovnají britským Special Air Service (SAS) či americké Delta Force.

Smysl podobných překvapení je podle náměstka ministra obrany Jana Váni jediný: přesvědčit mladé lidi o tom, že armáda se mění v moderní sbor, který nabízí zajímavou a dobře placenou práci.

Reklamní tažení armády se neomezí jen na kina. Vyražený dech budou možná zakrátko mít i televizní diváci. Po spotu na prací prášek může následovat propagace českého letectva či protichemické jednotky v Kuvajtu.

Čeká nás tedy obdoba amerického plakátu s ukazujícím strýčkem Samem či ruskou matkou vlastí, pateticky naléhajících, aby občan neváhal ani minutu a pomohl své zemi tím, že se upíše armádě? "Proboha, jen to ne! To, co působí na Američany či Rusy, může mít v Česku opačný účinek," reaguje okamžitě náměstek Váňa.

Za reklamní show, která by měla v příštích pěti letech každoročně přilákat kolem pěti tisíc zájemců, armáda zaplatí několik desítek milionů korun. S působením na lidi už začala minulý týden snímkem Speciální síly. Pojednával o dosud tajené jednotce.

"Chtěli jsme se pochlubit, že máme špičkové komando, a také odlehčit zklamání, které mezi jeho muži zavládlo s odložením odjezdu do Afghánistánu," vysvětluje Váňa.

Čeká tedy daňové poplatníky "reklamní cirkus" zaměřený na rekruty, jichž chce armáda v následujících pěti letech získat asi pětadvacet tisíc? Odborníci pro nábor a profesionalizaci ozbrojených sil se při podobném srovnání ošívají.

"O žádný cirkus nepůjde. Chceme se lidem nenásilně představit, aby věděli, co od nich - pokud si vybírají práci - budeme chtít a co jim můžeme dát," vysvětluje šéf ředitelství pro nábor a profesionalizaci ozbrojených sil Dušan Ryban.

Čas startu i detaily kampaně Ryban tají. Obává se, že předčasné zveřejnění "vyfoukne armádě vítr z plachet". Nezastírá ovšem, že vojsko nemá s reklamou zkušenosti. "Budeme si proto najímat reklamní agentury, které to udělají za nás, anebo nám poradí," říká Ryban.

"Zaměříme se na kina, televizi, reklamy či jiné upoutávky. Počítáme i s leteckými dny v Hradci Králové, dny pozemního vojska v Jincích či se zbrojními veletrhy, které navštěvují desetitisíce lidí. Vojákům však nebudeme nařizovat, aby kvůli popularizaci armády chodili v uniformách či dokonce v maskovacích oděvech na diskotéky. Tak padlí na hlavu nejsme. Ale tam, kde uniforma zapůsobí, se nebudeme skrývat," naznačuje náměstek Váňa.

Náboráři spoléhají na armádní vrcholové sportovce Aleše Valentu, Tomáše Dvořáka, Romana Šebrleho, Kateřinu Neumannovou či Štěpánku Hilgertovou, kteří by prý mohli mladým lidem vojenské povolání přiblížit.

A ministr obrany Tvrdík už dnes zve své sportovce na všechny reprezentativní akce - zvláště ty, které mají šanci být v televizi.

Trumfem v přesvědčování lidí, aby se armádě "upsali", je podle Váni její reforma: "Fakt, že se vojsko mění, může lidi hodně oslovit." Strach však Váňa s Rybanem přece jen mají.

Varují, že pokud se najatí vojáci setkají s pravým opakem toho, co jim náboráři slibovali, vyletí desítky milionů, na něž ročně přijde reklamní kampaň, komínem.

"Starou belu jste se změnili, řeknou si. Pak by dosud překvapivý zájem o práci v armádě strmě poklesl. A to by byl průšvih," míní náměstek.  


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video