Mluvčí GIBS Ivana Nguyenová potvrdila, že se inspekce začala událostí, o níž jako první informovala Česká televize, zabývat.
„Budeme shromažďovat všechny potřebné informace. Zatím víme, že by mělo pravděpodobně jít o náhodný výstřel ze služební zbraně,“ potvrdila Nguyenová redakci iDNES.cz.
Člen ochranky podle přísných pravidel odevzdává ještě před vzletem zbraň kapitánovi letadla, který ji má po dobu letu uschovánu v kabině. Zároveň člen ochranky musí leteckému personálu ukázat, že není nabitá. To prokáže „výstřelem“ naslepo. Podle zdroje iDNES.cz zapomněl náboj v komoře.
„Šlo o náhodný výstřel z pistole člena ochranné služby,“ sdělil premiér Blesku. „Nebezpečí jsem necítil, slyšel jsem jen nezvyklou ránu. Byl jsem od místa asi čtyři metry,“ doplnil.
Bývalý pilot Boeingu 737 Ladislav Keller iDNES.cz řekl, že se zbraň běžně odevzdává posádce letadle ještě před vstupem na palubu. „Existují pak dvě možnosti, zbraň je buď v kabině pilotů a nebo je umístěna do zavazadlového prostoru. Od první možnosti se pomalu upouští, mimo kabinu je ve větším bezpečí,“ poznamenal Keller. Svou zbraň pak její majitel dostane zpět až po přistání. U vojenského speciálu však může fungovat jiný režim.
Let se zpozdil nejméně o hodinu
Odlet se zpozdil minimálně o hodinu. Kapitán odmítl vzlétnout, dokud nebude nalezena kulka a ověřen technický stav letadla. Náboj se údajně podařilo najít zavrtaný ve vozíku s nápoji. Letadlo poškozeno nebylo. Ozbrojené složky zpravidla využívají v letadlech speciální munici, která v případě výstřelu poškodí trup letounu co nejméně.
Původní informace pro účastníky letu bezprostředně po incidentu byla, že vládní letoun zpátky do Prahy nepoletí. A to kvůli nečekané události, kvůli níž stroj nebude moci po technické stránce vzlétnout.
Řešilo se, že by celá dvaadvacetičlenná skupina mohla odletět náhradním vojenským letadlem Challenger, které mohlo na letiště do Bruselu přiletět do šesti hodin. Nakonec z této varianty sešlo, celá výprava by se do menšího, šestnáctimístného stroje nevešla. Druhá varianta byla, že skupina odletí až ráno přímou linkou Českých aerolinií.
Po zhruba hodině čekání se nicméně technikům podařilo zmonitorovat stav stroje a ověřili, že trup zasažen nebyl a let zpátky do Prahy na vojenské letiště v Kbelích je možný.
Podobná věc se stala v červnu 1994, kdy jeden z členů ochranky tehdejšího ministra obrany Antonína Baudyše při letu do Švédska prostřelil podlahu letounu Tu-154 a zasáhl nádrž. Benzin tehdy zaplavil zavazadlový prostor, havárii na letišti likvidovaly dva hasičské sbory.