„Bavíme se o rekreační činnosti. Nebudeme si nalhávat, že vodáci nekonzumují alkohol. Konzumují,“ uvedl autor pozměňovacího návrhu Vojtěch Munzar. Podporu návrh získali od ministerstva dopravy. Zdaleka ne všichni přítomní poslanci byli pro uvolnění pravidel.
„Jsem zastáncem nuly. Na pozemních komunikacích, na vodních cestách. Vždy může dojít ke kolizi. Za mě je to nebezpečné,“ řekla poslankyně Zuzana Ožanová. Podle ní nedává smysl, aby se zákony měnily jenom proto, že je v Česku mnoho lidí, kteří rádi holdují alkoholu.
Nehod lodí přibylo. Zákaz pití vodáků je správný, říká Havlíček |
Tolerance jednoho piva ale nebude platit zdaleka všude. Nula zůstane tam, kde by se podnapilí vodáci mohli motat v dráze větším lodím, tedy na takzvaných sledovaných vodních cestách s výjimkou Bečvy od Přerova po ústí do Moravy a dál na Moravě od tohoto soutoku po jez Strž (kilometr 196).
Vodáci musí pochopit, že nepřiměřená konzumace alkoholu na vodu nepatří, řekl Havlíček:
20. srpna 2020 |
Západ alkohol toleruje
Diskuse týkající se alkoholu na vodě byla zdaleka nejživější ze všech probíraných bodů z plánu hospodářského výboru. „Nemůžeme hrát tu hru, že platí nějaký zákon, a lidé předstírají, že ho respektují,“ řekl například poslanec Patrik Nacher.
Sám přitom uvedl, že v tomto případě není ve střetu zájmu, protože alkohol nepije a místo na vodu raději vyrazí na kolo. Řada poslanců pak argumentovala tím, že nějaká tolerance k alkoholu platí v řadě západních států EU a to nejen na řekách, ale i na silnicích.
Podle předsedy Hospodářského výboru Ivana Adamce je tolerance ochranou především slušných lidí, protože neslušní se žádnou hranicí řídit nebudou. Zároveň ale poukázal na to, že tolerování alkoholu v západních zemích nikoho nezprošťuje odpovědnosti za škody, které spáchá. Například u automobilových nehod pak pojišťovny odmítají v takovýchto případech vyplácet pojistná plnění.