Pondělí 20. ledna 2020, svátek má Ilona
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 20. ledna 2020 Ilona

Diskuse k článku

1968: Pro Husáka a Brežněva byli Dubček s Černíkem užitečnými hlupáky

Návrat československé delegace z Moskvy na konci srpna 1968 provázely obavy i očekávání. Podpis potupných Moskevských protokolů mělo zmírnit postupné stažení tanků z ulic do kasáren. Jak napsal tehdejší tajemník ÚV KSČ Zdeněk Mlynář v knize Mráz přichází z Kremlu, lidé toužili uvěřit v jakoukoliv naději. Po uplakaném Dubčekově projevu se alespoň na chvíli uklidnili: „Národ znovu uvěřil, že není vše ztraceno, že zbývá dost naděje a že Alexander Dubček je ten, kdo ji uskuteční.“ Byl to však omyl.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

 0
Jste přihlášen jako


Toto opatření slouží jako ochrana proti webovým robotům.
Při zapnutém javaskriptu se pole vyplní automaticky.

Zbývá 2000 znaků nebo 10 odstavců.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J53o14z26e22f 64B12e68n61c62e80l 1661896383130

Nesúhlasím s tým čo je v tomto článku napísané. Žiadní úžitoční hlupáci. To môžu tvrdiť iba tí, čo o vtedajšej situácii vedia iba sprostredkovane a navyše upravené aby to vyhovovalo dnešnej dobe. My v tej dobe už dospelí a veštko toto sme preživali, máme iný názor. Autor článku tomu na 100% zodpovedá.

Predstavitelia "Pražskej jary"=PJ, sa postavili predovšetkým proti dogmám o riadení spoločnosti, ktoré presadzovalo politbyro ÚV KSSZ, na čele s Brežnevom. V strednej Európe bolo Československo najdemokratickejší štát. Po roku 1948 a po Gottwaldových čistkách boli demokratické sily značne oslabené. Veď Svoboda, Husák a ďalší sa len len vyhli šibenici a Husák vyliezol z basy až na začiatku PJ.

Dubček, Černík, Smrkovský a pod. trvali na svojich zásadach boli vystavení nátlaku. Navyše si boli vedomí toho, že pokiaľ budú pokračovať, hrozí ešte prísnejší režim, ktorý mohol ZSSR u nás presadiť. Preto postupne v záujme budúcnosti československej spoločnosti odstúpili.

Dnes sa všetka špína po roku 1968 hádže na Husáka ako predstaviteľa KSČ. Ale my ktorí si pamätame jeho prejavy počas PJ si uvedomujeme jednú zásadnú vec. On ako jeden z organizátorov SNP a generál Svoboda, ako veliteľ čs. armádneho zboru v II. svetovej vojne, hrdina ZSSR, boli pre politbyro a Brežneva nedotknutelné osobnosti. Preto sa oni ujali ťažkej úlohy ďalej viesť spoločnosť s tým aby sa čo možno najviac zachovalo z ídeálov PJ. Bola to ťažká úloha bojovať proti tlakom z vonka ale aj z vnútra.

Diskutovať o tej dobe by bolo ťažké a veľmi zdĺhavé hlavne s tými, ktorí sa hrabú iba v papieroch, lebo o ostatných skutočnostiach nemôžu vedieť a vzhľadom na dnešnú dobu ani nechcú vedieť.

+1/0
19.9.2018 21:20

J32a44n 91B67a95b94i59č42k65a 9703739963507

Tak takový grázl jako Kriegl, který celý život zasvětil vítěztví komunismu, který věrně sloužil Komiterně a Kominformě v Moskvě, která ho nasazovala po světě, kde to bylo potřeba, který se tolik zasloužil o vítěztví komunismu u nás, který organizoval lidové minice a spolu se Smrkovským a Pavlem je vedli na hrad, aby přinutili Beneše k podepsáni, že de facto odevzdává moc komunistům ? Jeden z hlavních strůjců nastolení systému, který v pak vraždil nevinně české lidi? Který se nikdy nezřekl komunismu, jen si myslel s ostatními, že kdyby byli u moci, že oni by ten komunismus dělali správně. ? Ten má být vzorem hrdiny ? To že nepodepsal to nebylo, že by nesouhlasil s komunismem, ale s tím, že byli oni ti správní odstraněni od moci násilým. Kdyby pčiznal že celý život sloužil zlu, nelidské ideologii, a že toho lituje, tak bych mu odpustil. Jenže to neudelal

0/−1
19.9.2018 17:28

A57l70f31r48e92d 55D88e28l32o72n62g 4674482266980

A určitě víte že je obrovským rozdílem mezi Ježíšem, Biblí a Vatikánem?!? Žeby se Ježíš a Apostolové mýlili?!?

0/0
19.9.2018 18:24

A81l42f66r43e95d 87D98e84l68o24n90g 4214772206480

Pro velmoci jsou čeští "vlastenci" vždy užitečnými hlupáky!

0/0
19.9.2018 15:28

J55a47n 67B60a20b89i41č42k72a 9433489833107

Aby byl někdo uznán za českého vlastence, musí to být komunista, alespon bývalí. Takoví lidé, kteří byli proti komunismu od samého začátku, když byli vražděni nevinní lidš, tak se neváhali postavit na odpor, třeba ze zbraní v ruce a často je to stálo život, ti jsou považováni za ničemy dodnes. Na to musí tato generace, která se umazala komunismem vymřít, aby byli oceněni.

0/0
19.9.2018 17:32

A70l38f10r56e78d 59D60e33l13o40n10g 4624572856610

No pane Babičko, je velký rozdíl mezi 10ti miliónovým a 50ti miliónovým národem! Víte že jedná důležitá vlastnost inteligence je PŘIZPŮSOBIVOST ?!? Určitě bys dal přednost životu než zkrácené hlavě!!!

0/0
19.9.2018 18:20

L33u11b43o20š 17C83h26l25u10m87s15k19ý 2500985928985

Dubček (a parta kolem něho) se dostal do politické pozice, v jaké se už musí přinášet i osobní absolutní oběti. Kdyby alespoň zdrhli, jako Beneš a "vládli" ze zahraničí. Nicméně, o současných vrcholných představitelích si také nedělám iluze.

+1/0
19.9.2018 11:23

K56a13r98l 23R40i24e44g42e28l 4594252528176

Nejhorsi perverzni svine byl Husak - s Bilakem po cistkach "zaplevelili" statni spravu, gen.stab, aerolinky a PZO v Praze - Slovaky a vznikl novy fenomen "prazsky Slovak"

+4/0
19.9.2018 10:31

M66a96r61t14i78n 18N70e10b37e76s26k53ý 7236100687722

Tak slovenský původ bych ve federaci bral jako to nejmenší zlo.

Komunista je zlem bez ohledu na národnost,

vždyť oni jsou "proletáři internacionální"...

+1/0
19.9.2018 14:08

D50a20l33i20b41o53r 59R58o72z31s19y66p11a91l 7560673736189

Husákovu roli v normalizaci se jen tak nedozvíme. Ne bez otevření archívů v Moskvě. Cena za jeho kolaboraci s SSSR je ovšem jasná. Federalizace. Tu sice sliboval i Dubček, ale k její realizaci mu chyběl dostatečný důraz.

+2/0
19.9.2018 10:06

A42n89t52o14n70í90n 31Z97e28l35e82n68ý 2274243751686

Jedni komunisté v boji proti druhým komunistům si na pomoc pozvali třetí komunisty.

+8/0
19.9.2018 9:43

J76a49n 90S42v74o23b47o13d41a 6574984142981

Vždy si vzpomenu na Tigrida a jeho knihu ... Sentimentální Saša, který vážně tvrdil, že bude správné a potřebné udělat koncentrační tábory pro ty, co myšlenku komunismu nepochopili ... tak takový ten náš Saša Dubček byl dobráček.

+10/0
19.9.2018 9:14

A45l29e57n79a 15E66l77i29á45š48o42v87á 3424341332748

Dubček i Černík se vezli na vlně sympatií. Byli to ovšem měkkýši

+5/0
19.9.2018 9:07

J13i14r93k90a 41K25u17z75e41l42k29a 9521495728232

Ja myslím, že nějaké vyobrazení kolaborace bychom měli mít místo lva i ve státním znaku. Tak nějak je nám to v posledních stoletích mnohem bližší než ten lev.

0/−1
19.9.2018 8:57

A90l27e98n82a 16E35l87i22á56š96o49v40á 3114581532428

Jistě, kolaborovali jsme s Němci, poté s komunisty a dnes vesele kolaborujeme s EU

0/−9
19.9.2018 9:08

N87o23r37b37e52r14t 22Š67t30ú22r 7801480715477

To jsou hrozné žvásty. Když použiju tvé výrazy, tak kolaborace s Ruskem by nevadila? Nebo s Babišem?

+3/0
19.9.2018 9:31

M35i78l72a34n 50R70o42m51a27n49o24v90s46k92ý 8915836156265

Kdyby hloupost nadnášela ..... ;-D;-D;-D

+4/0
19.9.2018 9:44

J86i98ř40í 39E22r44b69e86n 1143414626937

Vždyť tam ten symbol máme!

Jak si myslíte, že vznikl dvouocasý lev? Původně tam byli dva normální lvi... a pak ten slabší vlezl tomu silnějšímu do řiti...

0/0
19.9.2018 14:27

J53i49ř49í 19J71u69n67e75k 6181825988463

Doporučuji teď novou knihu "Muž, který stál v cestě" o Krieglovi... velmi zajímavé čtení.

+8/0
19.9.2018 8:38

F94r86a23n61t66i28š74e46k 16M63i60c72h16a94l66i37c64a 8636658115876

Přečetl jsem ji za tři dny, nemohl jsem se od ní odtrhnout R^

+4/0
19.9.2018 8:47

J33o94s73e51f 36N31o32v25á39k 2182141102

Zrovna jsem to tu chtěl rovněž doporučit. Velice poutavě napsáno.

+1/0
19.9.2018 8:59

J92i43ř34í 31S18t29r84a65s25s86e89r 4884763138757

Zajisté. Zmiňuje jeho zločiny roku 1948...?

+2/0
19.9.2018 9:38

F12r40a21n54t26i96š57e71k 90M48i19c39h96a52l30i76c55a 8556728225616

V osmačtyřicátém byla většina národa přesvědčena o správném politickém vývoji. Apropo, jaké zločiny dáváte na vrub MUDr. Františkovi Krieglovi?

+1/0
19.9.2018 12:58

J42a15n 55B44a80b44i72č45k15a 9843749333547

Jednu z vedoucích úloh na zavedení nelidského systému, který vraždil nevinné lidi, desetitisíce věznil a tolika lide zničil jejich život.. Nikdy nepřestal věřit v komunismus a neomluvil se že sloužil zlu.

0/0
19.9.2018 17:36

J29a83n 28S62v87o12b44o70d42a 6824984882871

Tak Dubček byl neskutečný hlupák, který v politice neměl co dělat. S tím svým sentimentem si opravdu měl zalézt někam do divadla a ne hrát nevědomky užitečného blbce.

+7/−5
19.9.2018 8:31

A23n93t20o43n42í13n 89Z23e69l35e64n20ý 2444613841366

Dubček byl komunista.

+3/0
19.9.2018 9:37

B85o62r43e16k 51T32o46m57i91s 2676693779908

Že vy všechno tak honem víte ? Mně se zdá, že právě vy jste užiteční idioti.

+2/−10
19.9.2018 8:15

S98l31a56v55o91m31í77r 35B71e52n70e43š 6412597570624

Ono s odstupem padesáti let to není to, co píšete, tedy není to "tak honem".

+4/0
19.9.2018 9:03

M52i52r49o58s44l56a30v 64S81l46á89m57a 1611503745435

Co vám má člověk vůbec věřit, když napíšete pod fotografii do popisu "předseda ÚV KSČ" - nedokážete napsat správně ani takovou trivialitu, jakou je název funkce "1. tajemník ÚV KSČ". Potěš koště, jestli je to stejně s celou historií :-P ...

+1/−2
19.9.2018 7:59

M22i32r69o14s18l64a52v 40B17u11č24e20k 6723713201714

Pro zajímavost - My Normalizovali a Legendární festival Woodstock - USA, se konal v r. 1969. Šlo snad o největší oslavu nevázaného života a hudby - jaká tu kdy byla.K mikrofonu přistoupil i místní armář a policista - Jsou hrdí a chválí mládež. (Dá se to vyhledat na You-Tube) ...

Prvního výročí sovětské okupace v srpnu 1969 se Husákovo nové vedení KSČ - velmi obávalo. Demonstrovalo svou moc - Přesunulo k Praze ozbrojené síly, do pohotovosti uvedlo bezpečnostní aparát a zorganizovalo demonstrativní polní cvičení Lidových milicí. Armáda vyčlenila na 20.000 vojáků, 310 tanků a přes 200 obrněných vozidel. Připraveny byly i speciální oddíly Pohraniční a Vnitřní stráže, Bezpečnosti a Lidových milicí ...

Tak jo - Revoluční rok 1968 - Dá se to dohledat v mnohých hlavách, v PS i na těchto stránkách ! ... :-)

+3/0
19.9.2018 7:52

P87e94t49r 24V30e28p55r52e11k 3904728552

Z dějin Československa 20. století je naprosto zřejmé, že zásadní je to, jaké máme spojence. Vlastní politikou proti velmocem nemůžeme uspět, jedině ve spojení s velmocemi. Tak to bylo v roce 1918, tak to bylo v roce 1938, 39.......vítězstvím SSSR ve válce byl dán zásadní vliv na území, které tzv. osvobodilo, rok 68 byl tohoto důsledkem a nemohl nic změnit..... Gorbačovovo osvícení v r. 1989 a dnešní spojenectví v EU a NATO. Situaci v naší zemi předurčují tato spojenectví, izolovaní čeští politici bohužel neměli sílu dělat vlastní, na velmocech nezávislou politiku.

+4/0
19.9.2018 7:39

V41e30n72d30e76l37í31n 18C89h53l54u86p10a19t51ý 4432424192911

To plati o vsetkych krajinach, mozno mimo Svajciaraska, ktore ma dostatok penazi na financovanie skutocnej neutrality a aj to za cenu velkych investicii do armady, povinnej vojenskej sluzby a velmi spornej ulohy vo vojnach.

+3/0
19.9.2018 7:50

S19l35a27v68o66m11í60r 22B92e76n27e12š 6262917950974

Tohle má být asi vaše agitka ve prospěch EU.

Tadya však nejde o to, zda je pro nás výhodné spojení se západní Evropou. Nikdo rozumný nic ztakového nezpochybňuje.

My euroskeptici pouze pochybujeme o tom, zda západoevropské státy nedělají tolik školáckých chyb, že nakonec to povede k sebevraždě autoatlantické civlizace.

Příměr: Ve sněhové vánici je vždy lepší být ve skupině osmi lidí, kteří se snaží o záchranu, než být sám. Když se však sedm ostatních rozhodne, že místo k nejbližšší horské chatě nebo k nejbližší vesnici zamíří do lavinového pole, tak se od nich thrnu. Jakožto osamělý lyžař mám méně šancí na záchranu než ve skupině osmi lidí, ale i tak ta naděje je větší, než kdybych šel s nimi do toho lavinového pole.

+2/−3
19.9.2018 8:00

P86e37t92r 43V44e50p12r81e43k 3504618232

to není agitka, to je faktum

+1/0
19.9.2018 8:11

J21i75r21k19a 90K98u62z29e23l60k15a 9281265258372

Otázka je, zda do toho lavinového pole skutečně jdou, či zda si to jen myslíte a jste opět ten "chytřejší".

+1/0
19.9.2018 8:54

S40l72a50v37o94m14í20r 64B15e48n75e57š 6682337450344

V článku se píše, že na Dubčekovu krátkou politickou kariéru po srpnu 1968 existují dva pohledy: 1) že svým setrváváním v politice se snažil zachránit zbytky reforem, 2) že se snažil zachránit své osobní pozice.

Jeho podpis Pendrekového zákona tuto otázku jednoznačně vyřešil. Pendrekový zákon bych schválen, když on byl v čele Federálního shromáždění. Jakožto předseda měl dvě možnosti: Buď mohl odmítnout podepsat a za cenu, že přijde o svou funkci, nebo mohl podepsat a ve funkci pokračovat. Bylo na něm, co si vybere. Musel vědeět, že tímto zákonem definitivně končí i ta poslední jiskřička toho, co jsme tehdy (dost mylně) považovali za reformy.

Nenašel v sobě dost cti a dost odvahy říci, že raději skládá funkci, než aby tohle podepsal.

Tím je jasně zodpovězena otázka, zda setrváváním ve funkci chtěl zachránit zbytky toho, o čem se v roce 1968 hovořilo, či zda chtěl zachránit své osobní pozice.

Šlo mu jen a jen o jeho vlastní pozice a právě podpis Pendrekového zákona to dokázal s definitivní platností.

+24/0
19.9.2018 7:34

T26e48r46e10z27a 64H17a21j27k38o75v83a 5357312744260

Taky jeho projev po navratu z Moskvy, kdy podepsal souhlas s pobytem okupacnich vojsk na nasem uzemi je nedustojny obcana, politika, cloveka. Myslel si urcite, ze mu bude ce odpusteno a on bude nadale vysoce postavenym politikem ve state. Slo mu jen o jeho postaveni. Podelal to a podelal se.

A okupanty oslovoval "soudruzi".

.

0/0
19.9.2018 20:49

J29o22s70e19f 91B22a65b19k10a 3200159702257

Z dnešního pohledu je zřejmé, že bez pomoci vojsk Varšavské smlouvy (NDR, Polsko, Maďarsko a za SSSR vojáci z Ukrajiny) proti reformě KSČ, by nebyl rok 1989 a u nás by podobně jako v Číně vládli reformovaní komunisté s tradiční podporou většiny voličů.;-)

+3/−16
19.9.2018 7:23

S51l93a94v77o35m88í78r 78B24e20n75e64š 6392207650374

V Evropě padl komunistický režim i tam, kde nebylo vazalství k SOvětskému svazu (Jugoslávie a Albánie).

+2/0
19.9.2018 7:35

M36i38r83o73s58l37a55v 62K35l42i13m82e37š 2100162588468

To se to komentuje, v klidu a pohodě, ale v té době, by bylo zajímavý vidět ty chytráky, kteří mají jasno co se mělo dělat, jak by se zachovali. A Bilak a Indra bez komentáře.

+9/0
19.9.2018 7:04

S95l75a44v80o15m10í42r 94B47e14n12e94š 6532627110984

Otázka, jak by se zachovali dnešní kritici, je mimo mísu.

Já například bych po roce 1948 vůbec nešel dělat kariéru, a tak bych se nikdy nedostal do vedoucích pozic v KSČ.

Já se Vás též nemohu ptát, jak byste se zachoval v pozici drogového dealera, když s tou činností nechcete mít nic společného.

Když někdo něco a priori odmítá, je nesmyslné dávat mu otázku, jak by se v té situaci zachoval.

Můžete mi klást otázku, co bych dělal, kdyby třeba můj otec byl kriminální recidivista. On sice jím nebyl, ale to jsem nemohl ovlivnit. To je jeho zásluha, že nebyl, a kdyby se na trestnou činnost dal, tak bych to neovlivnil. Nebo mi můžete klást otázku, jak bych se zachoval v situaci, do které jsem se nedostal, ale do které jsem se dostat chtěl. Ale nemůžete mi klást otázku, jak bych se zachoval v situaci, která byla pod mou kontrolou (zda se dám na kariéru) a já jsem ji od samotného počátku odmítl.

+5/0
19.9.2018 7:44

J80i73ř80í 31Ř95e65z23n47í41k 4512922843955

Ještě by to chtělo dovysvětlit, proč Moskevské protokoly jsou označovány jako potupné a pro koho.

Z československé strany představovaly maximum možného, čeho bylo možné v dané chvíli dosáhnout. Porážku okupantů, pokud jejich cílem bylo dosáhnout toho, čeho chtěli dosáhnout okupanti podle známého komunikace TASS, tj. nastolení dělnicko rolnické vlády

0/−5
19.9.2018 7:00

E51r24i14k 26L28e43v44i31n56s30k38ý 8501774213335

Tak k teto porazce doslo jiz v prvni den okupace - s Indrou a Bilakem se nikdo nebavil, ani prezident Svoboda, statni aparat se nezhroutil a oficialne zustavali ve funkcich ti, kteri byli uneseni do Moskvy. Tak Breznevovi nezbyvalo, nez s nimi zacit jednat. Tohle se malo pripomina - ze Rusove sice intervenci vojensky vyhrali, ale politicky to byl debakl. Az ti "uziteecni hlupaci" to "napravili".

+11/0
19.9.2018 7:20

F52r67a81n78t11i82š55e35k 34M36i49c39h62a95l48i62c16a 8566978955896

Víte co bylo v těch protokolech? Nastolení cenzury, čistky, profesní a ekonomická likvidace nepohodlných lidí, dočasná přítomnost cizích vojsk na našem území. Zdá se Vám to pro tehdejší ČSSR málo potupné?

0/0
19.9.2018 8:30

K97a77r34e28l 66H77r34u53b52ý 3806288537893

Neexistuje slušný komunista.

+3/−2
19.9.2018 6:40

E93r73i69k 23L82e23v94i88n79s88k78ý 8131814343185

Tak nekdy muze, pokud je mu max. 20 let. Slusny clovek mezi komunisty nevleze, ale mladym blahovym revolucionarum je mozne takovy exces prominout, pokud pak dostanou rozum.

+7/0
19.9.2018 6:59

J66i32ř93í 78F25r42a54n88k56l 9603441140310

Údajně citát W,Churchilla:Kdo není ve dvaceti levičák, nemá srdce, kdo je levičák ve čtyřiceti, nemá rozum.

+3/0
19.9.2018 8:23

P80e80t55r 31V84e71p11r73e92k 3924728842

František Kriegel byl horší jako vy?

+1/0
19.9.2018 7:31

S10l11a27v88o55m24í84r 53B26e86n30e85š 6482387560494

Zmohl se na jeden obdivuhodný čin, ale jinak v tom do té doby jel úplně stejně jako ostatní aparátčíci.

+2/−1
19.9.2018 7:37

F84r22a62n48t19i73š17e97k 42M56i28c19h32a43l72i38c31a 8936258405366

Nemáte pravdu. Doporučuji knihu Muž, který stál v cestě.

+1/−1
19.9.2018 8:36

Premium

Proč vyhraje vodík. Vynálezce Tůma má o budoucnosti automobilů jasno

Už před dvaceti lety se projel vodíkovým autem, kterým chtějí Japonci na letošní olympiádě v Tokiu propagovat...

Premium

Převratná metoda z IKEM: jak zhubnout přeprogramováním metabolismu

Lékař Marek Beneš je už třetím rokem vedoucím lékařem projektu, při kterém se pomocí laseru „oslepí“ nervové buňky...

Premium

Přivřela oči a doufala v polibek. Manžel ji místo toho shodil ze srázu

Ležela vedle něj a pravidelně oddychovala. Odtáhl se od ní, co mu jen postel dovolila, a otočil se zády. Musí to udělat...

Najdete na iDNES.cz