První porci polévky symbolicky vydal šéfkuchař Marek Fichtner, který vařil na obřích zaoceánských lodích i pro saúdskou královskou rodinu, přiznal, že o problému „křivé“ zeleniny ještě nedávno nevěděl. „Přesně takovou dostávám od rodičů ze zahrádky, doma z ní normálně vařím. Nevidím důvod, proč by z ní neměli vařit ti, kdo si jí koupí v obchodě,“ řekl Fichtner.
V poledne na první porci polévky ze zeleniny, která by jinak byla zlikvidovaná, čekalo několik desítek lidí. Rozdávala se indická polévka, minestrone a bramboračka. Kromě polévky si mohli odnést také balíček se zeleninou.
Až třetina zeleniny zůstává nesklizená na polích, důvodem jsou estetické a další důvody. Supermarkety nevzhlednou zeleninu a ovoce totiž nechtějí přijímat.
Dobrovolníci několikrát vyjeli na pole v Polabí, kde nasbírali více než 3,5 tuny zeleniny, která by se jinak zaorala či vyhodila. Většinu z ní rozdělila padesátka dobrovolníků charitativním organizacím.
„Je to obrovské množství,“ řekl Adam Podhola z iniciativy Zachraň jídlo, podle kterého se s jídlem plýtvá i v dalších částech spotřebitelského řetězce. Důvodem nejsou jenom estetická hlediska, která uplatňují obchodní řetězce, ale i nepřízeň počasí nebo rušení objednávek na poslední chvíli. Podle Dominiky Jarosz z organizace Feedback jde o celosvětový problém.
Řetězce si diktují podmínky, tvrdí studie
Řetězce podle předsedy představenstva Zelinářské unie Čech a Moravy Jaroslava Zemana v poslední době nechtějí vůbec přijímat zeleninu s nižší kvalitou, kterou by farmáři mohli za minulého režimu prodat jako „dvojkové“ nebo nestandardní zboží. Spotřebitelé podle předsedy nejsou dostatečně informovaní, aby poznali, kdy je zboží poživatelné a pouze nevzhledné, a kdy již například začíná plesnivět.
Podle aktuální studie nevládní Ekumenické akademie, zveřejněné na páteční tiskové konferenci, si prý mohou řetězce diktovat v podstatě jakékoliv podmínky, protože pro 85 procent českých domácností jsou supermarkety hlavním místem nákupu potravin. Navíc podle Tomáše Uhnáka z akademie často údajně zneužívají svou vyjednávací sílu. Situaci by podle něj mohla částečně pomoci novela zákona o významné tržní síle, kterou v tomto týdnu podpořil sněmovní zemědělský výbor.
Obchodní řetězce uvádí, že se řídí přáním zákazníka. „Ovoce a zelenina, které neodpovídají našemu standardu, jsou pak obvykle zařazovány do slevy a zákazníci je mohou nalézt v takzvaném slevovém koutku,“ řekl ze Tesco Václav Koukolíček.
Podle mluvčí hypermarketu Globus Pavly Hobíkové se řetězec snaží plýtvání s jídlem předcházet tím, že spolupracuje Českou federací potravinových bank. „Pravidelně darujeme zdravotně nezávadné potraviny s krátkou dobou trvanlivosti. V případech, že jde o potraviny, které nejsou vhodné pro klienty potravinových bank, spolupracují naše hypermarkety s různými dalšími organizacemi, či institucemi, jako jsou zoologické zahrady, zooparky apod., kde mohou být tyto potraviny ještě smysluplně využity,“ uvedla Hobíková.