náhledy
Vysoké nadmořské výšky, proměnlivé počasí, řídký vzduch a omezené přistávací plochy. S tím vším se musela poprat posádka vrtulníku W-3A Sokol z 24. základny dopravního letectva v Praze - Kbelích v polském Zakopaném a blízkých Tatrách. Záchranné práce u skalních masivů jsou výrazně náročnější, než běžný výcvik, při kterém vojáci obvykle trénují v prostředí Šumavy.
Autor: 24. základna dopravního letectva Praha - Kbely
„Členitý terén je pro posádky extrémní výzvou a zkušeností, kterou mohou využít kdykoliv při záchraně osob. Výcvik byl zaměřen na výběr ploch pro přistání, zvládnutí přistávání ve vysokých nadmořských výškách, v omezených prostorech a záchraně osob uvíznutých na skalách. Každá změna počasí komplikuje záchranu, piloti musí být připraveni vyhodnotit situaci včas a rychle s posádkou reagovat,“ řekl velitel cvičení pilot major Antonín Petrů.
Autor: 24. základna dopravního letectva Praha - Kbely
Významnou součástí cvičení byla i výměna zkušeností s členy Tatranské dobrovolné záchranné služby TOPR (Tatrzańskie Ochotnicze Pogotowie Ratunkow), kteří jsou experty na záchranné operace v drsných horských podmínkách.
Autor: 24. základna dopravního letectva Praha - Kbely
Polská posádka a záchranáři využívají pro záchranné práce stejný typ vrtulníku W-3A Sokol, což velmi usnadňuje společný výcvik a sdílení zkušeností v oblasti postupů a techniky záchranných prací.
Autor: 24. základna dopravního letectva Praha - Kbely
„Spolupráce s Armádou České republiky byla vynikající. Vzájemně jsme si předali zkušenosti a vyzkoušeli si mnoho možností záchrany osob v nehostinných podmínkách. Ve zkratce bych řekl, že hory byly chvíli naše,“ poznamenal vedoucí výcviku TOPR Andrzej Marasek.
Autor: 24. základna dopravního letectva Praha - Kbely
Záchranné operace v extrémních podmínkách zahrnují zvládnutí složitých manévrů a koordinaci mezi posádkou a záchrannými týmy na zemi. „Například evakuaci zraněných ze skalních masivů nebo z hlubokých roklí jsme prováděli pomocí jeřábu, který jde odvinout až na 90 metrů. Při této záchraně je klíčová spolupráce s palubním technikem, protože jedině ten má kompletní přehled o tom, co se děje dole, a předává informace dál posádce. Cvičení bylo navrženo tak, aby připravilo posádky na tyto náročné situace a zlepšilo jejich schopnost rychle se přizpůsobit,“ dodal major Petrů.
Autor: 24. základna dopravního letectva Praha - Kbely
Výhled na Tatry z pilotní kabiny.
Autor: 24. základna dopravního letectva Praha - Kbely
Letečtí záchranáři ze Kbel na mezinárodním cvičení.
Autor: 24. základna dopravního letectva Praha - Kbely
Cvičení SQUADRON EXCHANGE se konalo letos poprvé a zúčastnilo se ho celkem 12 příslušníků z řad pilotů, palubních a pozemních techniků včetně leteckých záchranářů z 24. základny dopravního letectva Praha – Kbely.
Autor: 24. základna dopravního letectva Praha - Kbely
Cvičení SQUADRON EXCHANGE se konalo letos poprvé a zúčastnilo se ho celkem 12 příslušníků z řad pilotů, palubních a pozemních techniků včetně leteckých záchranářů z 24. základny dopravního letectva Praha – Kbely.
Autor: 24. základna dopravního letectva Praha - Kbely
Vysokohorské prostředí, kde se uskutečnil mezinárodní výcvik za účasti vojenské techniky z Česka.
Autor: 24. základna dopravního letectva Praha - Kbely
Dvojice záchranářských vrtulníků Sokol. Polský v popředí. Obě země využívají stejnou leteckou techniku.
Autor: 24. základna dopravního letectva Praha - Kbely