Případ šumperští policisté vyšetřují pro podezření z obecného ohrožení, dosud však nikoho neobvinili. Při nehodě zemřel strojvedoucí jednoho z vlaků. Škoda se vyšplhala na téměř pět milionů korun. - čtěte Tragická srážka vlaků blokovala koridor u Mohelnice skoro 17 hodin
"Výpravčí je postaven mimo službu. Pokud by se vrátil do služby, musí prokázat odbornou způsobilost," uvedl Petr Šťáhlavský. Podle mluvčího Správy železniční a dopravní cesty (SŽDC) Pavla Hally se nehoda stala v době, kdy se v železniční stanici Moravičany aktivuje nové staniční zabezpečovací zařízení v rámci výstavby druhého železničního koridoru.
"Mezi stanicemi se v první traťové koleji jezdilo při vypnutém zabezpečovacím zařízení na telefonický způsob dorozumívání výpravčích," uvedl dnes Halla.
Lokomotivu vyprošťoval tank
Výpravčí u Mohelnice podle inspektorů Drážní inspekce pochybil tím, že poslal v sobotu nad ránem do Moravičan vlak s uhlím, aniž by to nahlásil. "Vlak zastavil na červenou. Vzápětí tam poslal druhý vlak, strojvedoucí nepředpokládal, že tam může ještě nějaký stát a narazil do něj. Vlak by tam nestál, kdyby o něm výpravčí z Moravičan věděl," uvedl náměstek generálního inspektora Drážní inspekce Jan Kučera.
Doplnil, že nárazová rychlost vlaku byla 55 kilometrů v hodině, strojvedoucí tedy nejvyšší povolenou rychlost nepřekročil. "Kdyby výpravčí dodržel předpisy, nestalo by se to," dodal Kučera.
Kvůli nehodě byla v tomto úseku téměř sedmnáct hodin zablokovaná trať. "Největší problémy působilo odklízení vysypaného uhlí, vyproštění zaklíněné lokomotivy a odstranění poškozených vagónů," popsal Halla ze SŽDC.
Lokomotivu a vozy musel z místa vyprostit tank. Vlaky po druhé koleji mohou nyní projíždět povolenou rychlostí až 120 kilometrů za hodinu, na první poškozené koleji bude rychlost až do úterka snížena na třicet kilometrů v hodině.
Už v pondělí by se zde podle Hally mělo začít s opravami a s vyčištěním úseku. Zpoždění vlaků na trati mezi Prahou, Olomoucí a Ostravou dosahovalo v sobotu kvůli zablokované trati mezitím u některých spojů dvě až tři hodiny. Podle Šťáhlavského jezdí dnes vlaky už bez problémů.