Příčiny nehody vyšetřoval Ústav pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod. Odborná komise zjistila hned několik pochybení. "Při vyšetření k obnově zdravotní způsobilosti neuvedl svůj skutečný zdravotní stav," sdělil předseda komise, která případ vyšetřovala, Lubomír Střihavka.
Vyšetřovatelé původně pracovali s verzí, že pilot havaroval při pokusu o nouzové přistání, posléze se ale ukázalo, že za nehodu mohly právě jeho zdravotní obtíže.
"Z výpovědi svědků události lze dovodit, že pilot kluzáku byl v kritické fázi letu s nejvetší pravděpodobností v bezvědomí. Příčinou bezvědomí bylo náhlé zhoršení zdravotního stavu, které mu znemožnilo řídit kluzák," vysvětlil Střihavka.
Odborná komise navíc zjistila, že třiatřicetiletá žena, která letěla s pilotem, neměla v kluzáku co dělat. "Pilot neměl pro let s další osobou dostatečnou praxi," uvedl předseda komise. Muž podle něj totiž za posledních 90 dní uskutečnil pouze jeden přezkušovací let, zatímco předpisy stanovují lety tři.
Případem se zabývají i jihomoravští policisté. Ti podle jejich mluvčího Bohumila Maláška došli ke stejnému závěru jako odborná komise, tedy že za nehodu mohl pilot. "Obvinili jsme ho z ublížení na zdraví, případ ale dále šetříme," řekl Malášek.
Pilot se chtěl vrátit na letiště, upadl ale do bezvědomí
Nehoda se stala 2. dubna na poli u Jinačovic na Brněnsku. Kluzák tažený vlečným letounem startoval po 15. hodině odpoledne z letiště v brněnských Medlánkách. Problémy přišly po několika minutách letu.
Pilot vlečného letounu vypověděl, že se kluzák v určité chvíli začal stáčet do strany a dolů. Snažil se pilota kontaktovat vysílačkou, ale to se mu nedařilo. Proto se z obavy, že by jej padající kluzák mohl stáhnout s sebou, rozhodl letadlo odpojit.
V době, kdy kluzák směřoval k zemi, se ještě snažil bezvýsledně pilota přes vysílačku kontaktovat a navést na nouzové přistání. Ten však stále nereagoval, kluzák přešel do vývrtky a levým křídlem narazil do země.
"Z výpovědi pilota kluzáku vyplynulo, že vnímal odpojení vlečného letounu a pak, že se kluzák stočil směrem na Kuřim. Dále vypověděl, že se mu udělalo špatně a chtěl se vrátit na letiště. Další průběh letu si už nepamatuje a z bezvědomí se probral až po dopadu na zem," dokreslil průběh události Střihavka.
Třiatřicetiletá žena podle něj vypověděla, že se pilota snažila probudit kopáním do sedačky. Z vysílačky pak zaslechla pokyny, že se mají stočit, a podvědomě sáhla po řídicí páce. Letadlo se poté stočilo a narazilo do země.
Mluvčí záchranářů Barbora Zuchová uvedla, že žena utrpěla jen velmi lehká povrchová zranění. Zranění muže, který létá už od roku 1983, bylo středně těžké. V ohrožení života ale nebyl.