Mezinárodní letiště a hokej jsou jedním z mála, v čem jsou Pardubice napřed před Hradcem. Hradecké letiště však 13. října testovalo své letiště pro charterové lety. "Pokud vše půjde podle plánu, první letadla by se mohly uskutečnit za rok," řekl ředitel hradeckého letiště Roman Zindulka.
Na čem se domluvíPardubice a Hradec se dokáží na některých věcech i s úspěchem domluvit. Jsou to:
- městská hromadná doprava na jednu jízdenku - zasedají společné rady obou měst - společně se města postavila proti spalovně nebezpečných odpadů v Semtíně |
A to i přesto, že obě města měla dohodu, že v regionu bude jen jedno mezinárodní letiště - to pardubické. "Před lety jsem se domluvil s tehdejším primátorem Hradce, že města podpoří jen jedno letiště. Nevím, proč to neplatí," říká bývalý primátor Pardubic Jiří Stříteský.
Existenci úmluvy potvrzují i v Hradci. Přesto za svou snahou založit svůj mezinárodní terminál nic špatného nevidí. "Dohoda s Pardubicemi skutečně existovala. Když však naše letiště opustila armáda, město se rozhodovalo, co s ním bude dál, a jednou z nesmyslných variant bylo i jeho zrušení. Naštěstí jsme se shodli, že to není možné," říká bývalý náměstek primátora Hradce Josef Malíř s tím, že obavy pardubických politiků chápe.
Ty pramení především z toho, že obě letiště se těžko uživí. Terminál v Pardubicích totiž v době krize už teď jen těžko bojuje o zákazníky a konkurent za humny by ho mohl definitivně zlikvidovat.
Hradecký hokej chce do KHL
Letos v létě především zástupci pardubického hokeje netrpělivě sledovali vývoj jednání, na jehož konci měl být vstup Hradce do prestižní ruské ligy KHL.
Pokud by se plány, které paradoxně tvořil bývalý hráč Pardubic Otakar Janecký, naplnily, Eaton by musel počítat s problémy. "Tak určitě by to nějaká konkurence byla. Na druhou stranu si myslím, že máme tradiční diváky, kteří by na nás nezanevřeli," uvedl nedávno manažer HC Eaton Pardubice Zbyněk Kusý.
Právě hokej ostatně ukázal, že spolupráce obou měst se dlouhodobě příliš nedaří. Pardubický klub majetkově vstoupil v roce 2000 do hradeckého s tím, že ho zachrání. Za to si měl pod Bílou věží založit hráčskou farmu. První krok se zdařil, druhý ale ne. I proto HC Eaton loni v květnu prodal akcie prvoligového týmu hradecké radnici.
Cyklostezka i akvapark pro obě města zkrachovaly
O cyklostezce mechu a perníku, která měla propojit obě krajská města, začali politici mluvit už před osmi lety. Nyní je však projekt cyklostezky na mrtvém bodě a naopak se stává symbolem letitých sporů obou měst. Korunu všemu nasazuje i to, že vinu za neúspěch hází Hradec na Pardubice a opačně.
Podle hejtmana Pardubického kraje Radko Martínka například primátoři obou měst promeškali ideální příležitost získat pro svá města moderní akvapark.
"Hradec i Pardubice ve stejné době řešily stejný problém s bazénem. Navíc tam i tam chtěli stavět akvaparky. Říkal jsem proto primátorovi Pardubic Jaroslavovi Demlovi, aby zkusil najít investora pro akvapark, který by mohl vyrůst nedaleko Opatovic, kde by mělo vzniknout nové nákupní centrum včetně obchodního domu Ikea," uvedl Martínek s tím, že by podobné centrum, jako je liberecký Babylon, mohlo přitáhnout do regionu turisty.
Jenže nakonec dopadlo vše jinak. Hradec letos otevřel koupaliště za 350 milionů, Pardubice zase těsně před volbami schválily přestavbu zchátralého plaveckého areálu na akvapark. Stavba by měla spolykat více než půl miliardy korun.
Virtuální HradubiceParta vysokoškoláků vytvořila na internetu fiktivní město Hradubice s alternativním názvem Pardec. Jak vypadá? Je to čtvrté největší město v České republice. Má své metro i tramvajové linky. Samotné centrum se nachází na Kunětické hoře, kde stojí i radnice, na které vlaje prapor se symbolem města - lva s koňskou hlavou. |