Kdo může za prázdnou nádrž? Řeší soud

  • 3
Šumperk - Ani jedenáct měsíců od pádu malého letadla v Sobotíně na Šumpersku, při kterém zahynul člověk, není jasné, kdo nehodu zavinil. Soudce šumperského soudu nerozhodl a líčení odročil. Na lavici obžalovaných sedí pilot letounu Pavel Kundrata. Obžaloba ho viní, že nezkontroloval množství paliva.

Experti z Úřadu pro civilní letectví (ÚCL) stanovili jako příčinu nehody vysazení motoru po vyčerpání paliva, kterého bylo na plánovaný let málo.

Kvůli nedostatku pohonných hmot se nad Sobotínem zastavil motor a pilot musel nouzově přistát. Snažil se přistát na louce, ale zavadil o strom, ztratil výšku a spadl na silnici.

Poté narazil do meze. Na místě zemřel na silné vnitřní krvácení Bořivoj Motáň. Jeho syn Pavel utrpěl těžké zranění. Pilot a další pasažér byli zraněni lehce.

Pilot: Vinu necítím
Kundrata u soudu uvedl, že se vinen necítí. "Je mi to líto, ale necítím v tom vinu. Snažil jsem se ze všech sil o co nejbezpečnější nouzové přistání.".

Množství paliva v nádrži považoval za dostatečné. "Palivoměry ukazovaly zhruba sedmdesát litrů. To bylo dostatečné množství pro dolet z letiště Zábřeh u Hlučína až do Šumperka. Rezerva byla i na dolet na nejbližší náhradní letiště v Moravské Třebové," říká pilot.

Letadlo patřící šumperskému aeroklubu bylo tehdy na pravidelné servisní opravě v Zábřehu. Odtud se loni 20. června vracelo zpět na domovské letiště v Šumperku.

"Po opravě jsme s pilotem provedli desetiminutový zkušební let. Letadlo bylo v naprostém pořádku," vypověděl technik Luděk Bárta. Také podle něj bylo v nádržích v té chvíli ještě sedmdesát litrů paliva.

Otec nepřežil pád letadla, syn se zranil

Pilot zařadil ještě vyhlídkový let
Pilot však před odletem do Šumperka ještě jednou vzlétl na vyhlídkový let s fotografem. Po návratu na letiště naskládal dovnitř zavazadla, přibral další pasažéry a vzlétl směrem na Šumperk.

"Když se vrátil z vyhlídkového letu, ptal jsem se ho, zda bude tankovat, protože se mi zdálo, že musí mít málo paliva. On řekl, že má paliva dost," řekl Bárta.

V nádržích bylo sucho
Spolu s experty z ÚCL byl na místě nehody a prověřoval letoun. "V křídlech nebylo žádné palivo, také karburátor byl naprosto suchý," popisoval Bárta.

Sám však přiznal, že při přebírání letadla do opravy neodpovídalo množství paliva v křídlech udávanému objemu. Na opravu přiletěl s letounem jiný pilot. Kundrata přijel až po několika dnech letoun převzít.

"Přebírající technik zapsal údaj, aniž si ho ověřil. Já jsem zjistil, že v nádržích je mnohem méně paliva," řekl Bárta.

Změnil zápis v předávacím protokolu, aniž o tom řekl pilotovi. "To byla moje chyba," uznal Bárta.

Vypovídat budou další svědci
Nehoda se odehrála v podvečer 20. června loňského roku. Nad místní částí Sobotína Klepáčovem začal letounu vynechávat motor.

"Viděl jsem, že není něco v pořádku. Pilot opsal půlkruh a šel na přistání. Zavadil však o telefonní drát a jabloň, spadl na silnici a narazil do meze, kterou chtěl přeletět a přistát na louce," popsal loni nehodu Jiří Sokol bydlící padesát metrů od místa nehody.

Sokol tehdy sušil seno a po havárii pomáhal spolu s dalšími sousedy a náhodným projíždějícím řidičem vyprošťovat zraněné z letadla. "Muž, který později zemřel, s námi ještě chvíli komunikoval," vyprávěl Sokol.

Soudce hlavní líčení odročil na 23. června, protože obhájce si vyžádal ještě svědectví pilota, který letoun vezl k opravě a svědka havárie.