Evropská třída v Praze se propadla, kráter je nad razicím štítem metra

  • 618
Před polednem se propadla Evropská ulice v pražských Dejvicích. U křižovatky s Horoměřickou se vytvořila až pět metrů hluboká díra. Policie frekventovanou silnici vedoucí k letišti zavřela. Kráter je přímo nad razicím štítem nové trasy metra. Policie událost vyšetřuje jako obecné ohrožení.

Vozovka se propadla ve dvou jízdních pruzích směrem z centra, kráter měl zpočátku asi čtyři metry v průměru a byl přibližně pět metrů hluboký. Zraněn nebyl nikdo. "Naštěstí si toho všimli lidé včas," řekla policejní mluvčí Eva Kropáčová.

"Policisté po příjezdu na místo okamžitě kompletně uzavřeli komunikaci, tak aby nedošlo k nějakému zranění," sdělila iDNES.cz Kropáčová.

Viníkovi hrozí pětiletý trest

Policie kvůli propadu silnice zahájila trestní řízení pro obecné ohrožení z nedbalosti. "Případnému pachateli hrozí až pětiletý trest," řekla mluvčí Kropáčová.

K propadnutí vozovky došlo přesně v místě, pod nímž je nyní razicí štít Tonda. Ten razí tunel pro prodloužení trasy A metra z Dejvic do Motola. Od stávající konečné vede zhruba dva kilometry právě pod Evropskou třídou. Podle informací z diskusí na odborných serverech je razící štít deset metrů pod povrchem.

Metrostav odmítá, že by nehoda souvisela se stavbou, napsal ČTK mluvčí firmy František Polák. Podle firmy je na vině pravděpodobně porucha kanalizace a intenzivní srážky.

"Tunel je stabilní, nejsou na něm patrné žádné deformace, čelo tunelu je více než deset metrů za havarovaným úsekem vozovky," dodal Polák (celé vyjádření firmy k nehodě si přečtěte zde).

Také podle odborníka, který má k ražbě tunelu blízko, není možné aby se podloží propadlo až dovnitř tunelu. "Je to bezpečná technologie, nejprve to drží vlastní štít a hned za ním se staví betonové ostění," řekl iDNES.cz. 

Není vyloučeno, že k nehodě přispěla kombinace otřesů v podzemí a dešťů z posledních dnů, kvůli nimž se v sobotu začaly uvolňovat i skalní bloky v nedaleké Divoké Šárce. Statik ji kvůli nebezpečí uzavřel (více o pádu skalních bloků zde).

Co říká Metrostav

Vyjádření firmy k propadu v Evropské

Poslední velké propady země v metropoli souvisely s ražbou tunelu Blanka. V květnu 2008 se vytvořil velký kráter ve Stromovce. Příčinou byly špatné geologické podmínky a déšť (více o kráteru ve Stromovce zde). Znovu se ve Stromovce propadla země v říjnu 2008.

Kráter 24 na 15 metrů se v červenci 2010 objevil i na zahradě objektu ministerstva kultury v Praze 6. Tehdy byl v podzemí zasypán bagrista. Po šesti hodinách se ho podařilo vyhrabat. Přežil díky tomu, že mu zemina zavalila jen spodní část těla a okolo zůstalo dost vzduchu pro dýchání (více o propadu zde).

Uzavřený je směr z centra, tramvaje nejezdí vůbec

Uzavřený úsek Evropské ve směru z centra je možná podle magistrátu objet po trase U Dejvického rybníčku, Zavadilova, náměstí Bořislavka, Kladenská, Liberijská a zpět na Evropskou. Auta nad 3,5 tuny pak musí přes Bělohorskou. Evropská je frekventovaná, ve všední den tak mohou nastat v dopravě obtíže.

Nejezdí ani tramvaje. Mezi Vítězným náměstím a Divokou Šárkou je nahradily autobusy. Odkloněna je i linka 119 na pražské letiště. "Zatím nemám žádné informace, že by se doprava na objížďce nějak štosovala a autobusy nabíraly zpoždění," řekla Aneta Řehková z tiskového oddělení Dopravního podniku.

V osmnáct hodin už stál poblíž kráteru domíchávač, který díru postupně vyplní betonem.

Kráter se vytvořil na křižovatce Evropské s Horoměřickou

Kráter se vytvořil na křižovatce Evropské s Horoměřickou

,

Video