Incident se odehrál v 5:15 nedaleko Náměště na Hané na Olomoucku. Jedna souprava jela z Olomouce do Drahanovic, druhá z Prostějova do Červenky. V prvním vlaku jela jen posádka, ve druhém cestovalo mimo pracovní četu 10 pasažérů.
Podle Drážní inspekce, která událost vyšetřuje, se dva protijedoucí osobní vlaky měly dle jízdního řádu křižovat v Senici na Hané.
"Podle dostupných informací dispečerka prvnímu z vlaků dovolila odjezd ze Senice na Hané bez nutnosti čekání na protijedoucí osobní vlak," řekl náměstek generálního inspektora Jan Kučera.
Dispečerka si vzápětí chybu uvědomila a oba vlaky zastavila. "Upozornila vysílačkou oba strojvedoucí a ti zastavili. Vzdálenost mezi vlaky byla přibližně 1,5 kilometru. Celá událost se obešla bez zranění," uvedl Kučera.
Vlakům chyběla do srážky přibližně minuta
Jaká doba dělila vlaky od srážky, pokud by si dispečerka svoji chybu neuvědomila? Z dostupných údajů vyplývá, že ke kolizi mohlo dojít zhruba do minuty. Na trati, po které vlaky jely, je totiž povolená rychlost 60 kilometrů v hodině.
"Přesné údaje o rychlosti souprav budeme mít k dispozici až po vyhodnocení dat z lokomotiv. Ale vzhledem k místu, kde se událost odehrála, není důvod, aby vlaky jely výrazně pomaleji, než je traťová rychlost," řekl Kučera.
V takovém případě by tedy soupravy urazily každá "svých" 750 metrů zbývajících k místu možné srážky za 45 vteřin. Samozřejmě by ale záleželo na tom, kdy by strojvedoucí ve tmě před sebou zaregistrovali světla protijedoucí lokomotivy. A začali by brzdit.
Rozhodnutí dispečera už žádná technika nekontroluje
Jedinou příčinou ranního je podle drážních inspektorů pravděpodobně lidské selhání. "Zdá se, že stejně jako u tragické srážky vlaků ve Vodňanech na Strakonicku se jedná o selhání lidského činitele, jehož chování nekontroluje žádná technika," podotkl Kučera.
Ve Vodňanech se letos 2. února srazil osobní a manipulační nákladní vlak, nehodu nepřežila jedna cestující a devět lidí se zranilo.
Inspekce doporučila řešení, ale dosud nikde nefunguje
Zástupci Drážní inspekce upozornili, že už od roku 2007, kdy se stala podobná nehoda jako ve Vodňanech, doporučili zpřísnění bezpečnostních pravidel.
"Doporučili jsme zavést na tratích se zjednodušených řízením dopravy taková technická zařízení, která by eliminovala možnost lidského selhání. Do dnešního dne však žádné takové zařízení nebylo provozovatelem dráhy uvedeno do provozu," řekl Kučera.