Vírníkem chtěl Vala přeletět hranice - Fotogafie vírníku z roku 1998. Exponát byl opatřen stříškou nad přístrojovou deskou a motorem. | foto: Muzeum Policie ČR

Cestu na svobodu vírníkem pokazila mlha

  • 35
Komunisty zadrátovaná hranice se západními sousedy by mohla vyprávět nejeden podivuhodný příběh, který se váže k jejímu tehdy nelegálnímu zdolávání. Jednou z kapitol by jistě byli odvážní vzduchoplavci, k nimž patří i inženýr Vojtěch Vala s jeho vírníkem.

SERIÁL:
Slavné případy české kriminalistiky

Jako špion se neosvědčil
Plukovník Vojtěch Vala byl v roce 1972 vyslán na velvyslanectví ČSSR do Washingtonu jako vojenský a letecký přidělenec. Určitě si v té době nemyslel, že se na téměř stejném místě objeví za 18 let, ale za podstatně jiných okolností...

Dvaatřicetiletý plukovník působil v USA samozřejmě jako vojenský špion. Na tuto misi se připravoval rok na zvláštním kurzu v Moskvě, na který pak navázal ještě v Praze.

Nějaký čas vše fungovalo. Už v roce 1973 se však Vala stal podezřelým, že s Američany spolupracuje. Putoval zpět do Prahy, kde byl i souzen. Nic mu ovšem nedokázali, tak ho alespoň obvinili z vyzrazení státního tajemství. Za to dostal rok vězení.

Už za mřížemi začal vymýšlet, jak se z republiky co nejdříve dostat. Sice neměl platný pas ani letecké doklady, nicméně měl technické znalosti, a tak se rozhodl, že si sestaví vírník...

Během jednoho roku byl letoun hotov
Autogyra neboli vírník je typem letadla s nosným rotorem, který se otáčí účinkem proudu vzduchu za letu – pohybu vpřed je docíleno tažnou vrtulí. Vala svůj vírník postavil v letech 1976-77. Zprvu ho testoval jako bezmotorový, později přidal motor. I tyto zkoušky dopadly uspokojivě.

Stroj měl především jednu velkou výhodu - dal se rozmontovat a poměrně nepozorovaně převézt, kam bylo třeba.

Při přesunu pomáhal Valův bratranec
Vzhledem k tomu, že vše šlo tak, jak má, se Vala rozhodl, že se v noci z 26. na 27. října 1977 přesune na start za vysněnou svobodou. Zvolil si k tomu kus rozestavěné dálnice u obce Moravský Svätý Ján u Bratislavy. Na místo, které si už dříve prohlédl, se vydal spolu se svým bratrancem a rozloženým letadlem.

Přesun jim však místo obvyklých pěti hodin trval skoro dvojnásobek - mohlo za to špatné počasí, které se ale nezlepšilo ani v cíli jejich cesty.

27. 10. 1977, pozdní dopoledne, mlha
Poté, co muži vírník na vybraném místě smontovali, zanechal bratranec Valu samotného. Počasí se sice nezlepšilo, ale start už nešlo odkládat. Okolo půl jedenácté se stroj i s letcem odlepil od země.

Během několikaminutového letu se vírník dostal nad území Rakouska, ale přistát nešlo. Přes mlhu totiž nebylo vůbec vidět, a letci tak hrozilo smrtelné nebezpečí. Vala později u výslechu vyprávěl, jaké obrovské psychické vypětí během letu zažíval.

Pilot proto svůj letoun obrátil zpět na Slovensko. Zprvu si myslel, že snadno přistane, od vírníku uteče a zkusí to později, ale vše dopadlo jinak... 

Přistání bylo nezvykle tvrdé, snad za to mohla nervozita, navíc byli v okolí lidé. Jedna žena ho dokonce oslovila, ale on ji vůbec nevnímal. Další člověk se už však prokázal průkazem pomocníka Pohraniční stráže. Do patnácti minut tu byla hlídka.

U soudu dostal třináct let vězení
Ani soud nedopadl pro Valu dobře. Kromě pokusu o opuštění republiky byl obviněn z pokusu o úmyslné vyzrazení státního tajemství. Kromě cizí měny, učebnic angličtiny a němčiny měl totiž podle vyšetřovacích protokolů u sebe také tajné dokumenty, kterých se prý po dopadu pokoušel zbavit. Soud vynesl rozsudek 13 let nepodmíněně ve III. nápravné skupině. Právní účinnosti verdikt nabyl 5. září 1978.

Vírník skončil jako exponát v muzeu
Inženýr Vojtěch Vala si nakonec z původních třinácti let odseděl deset. Ale na Západ se přesto dostal, i když už ne tak romanticky... V roce 1989 odcestoval na načerno získaný pas a výjezdní doložku do Nizozemí za svou dcerou Denisou. O rok později pak vycestoval s imigračním vízem do USA a usadil se poblíž Washingtonu.

A co se stalo s jeho vírníkem? Když byl v roce 1977 Valovi zabaven, skončil v tehdejším Muzeu SNB a vojsk ministerstva vnitra. Po roce 1989 mohl být stroj Valovi vrácen, ale on ho muzeu věnoval. Nyní je letoun vystaven v Leteckém muzeu v pražských Kbelích, příští rok by se měl vrátit na Karlov do Muzea Policie ČR.

Video