Publikum se zvedá k ovacím.
"Tohle jsem opravdu nečekal," říká Karel Gott a přebírá svého pětapadesátého Zlatého slavíka. Umělec, jehož hlasivky i tělo jsou posilovány biotechnologiemi, dává v prosinci 2029 k lepšímu svižný rockový evergreen Bum Bum Bum neboli Dám dělovou ránu.
Devadesátiletý Karel Gott vyjíždí i na turné, avšak obrazně. Pódium je v pražském studiu vybaveném resuscitační jednotkou. Gott, jeho kapela, zvuk i zvláštní efekty, to vše je přenášeno na dálku, od haly k hale. Každý český nebo slovenský stadion má prostorové 3D projektory, které vytvoří dokonalou iluzi. Projekce Gottovy postavy je natolik působivá, že vrhá vlastní stín. Navíc zpěvák reaguje na podněty publika. Zpětná projekce přenáší třírozměrné obrazy posluchačů k němu do studia. A tak může Karel Gott pozdravit i holčičku v první řadě.
Komu se nechce na stadion, může si projekci Gottova koncertu objednat domů. Zpěvák se mu "zhmotní" v obýváku a člověk má pocit, že k němu přišel na návštěvu. Byty jsou běžně vybaveny projektory prostorových obrazů, které slouží rovněž jako televize.
3D anaglyf - takhle bude v roce 2029 v shoywbyznysu vidět běžnýma očima téměř vše - bude to jen podklad pro 3D
Virtuální turné Beatles
Hitem jsou také koncerty umělců, kteří již nežijí. A nejde jen o Waldemara Matušku nebo Petra Nováka. Koncertní agentura GlobalTour nabízí hodinová vystoupení Beatles z různých období jejich kariéry, certifikovaná samotným Paulem McCartneym. Na autenticitu technologičtí specialisté velmi dbají. Využili všechny dostupné filmy, fotografie i nahrávky, aby rekonstruovali Beatles na scéně. Prostorové projekce Johna, Paula, Ringa i George působí maximálně živě a citlivá režie koncertů improvizuje v pauzách mezi písničkami. John sarkasticky komentuje momentální politickou situaci a vyzývá k míru, Paul mává na dívky. Ve studiu sedí herci, kteří mluví za každého z členů Beatles. Technologie jim upraví hlas přesně podle Johna nebo Paula.
I v roce 2029 posluchači touží po společně sdílených zážitcích. Lístky na virtuální koncerty dávných legend ve velkých arénách bývají vyprodány během několika minut. Na tribunách jsou rezervována místa i pro ty fanoušky, kteří raději sedí doma v multimediálních křeslech a předplatí si kontaktní přenos obrazu a zvuku do obýváku. Trhákem letní sezony 2029 je společné turné kapel U2 a Beatles, při kterém se na scéně objeví společně živí členové U2 a virtuální liverpoolská čtyřka.
Začínající kapely si však musí projít klasickým koncertováním v klubech. O živou, syrovou hudbu mají zájem hlavně mladí posluchači.
Bez koncertů není šance na přežití
Koncerty a s nimi spojené reklamní aktivity jsou pro kapely a zpěváky hlavním zdrojem příjmů. Gramofonové firmy již neexistují. Staly se součástí agentur, které umělcům zajišťují všestranné služby. Zpěvák, který si udělá jméno, může také prodávat licence na použití svého obrazového klonu do animovaných seriálů, počítačových her nebo soutěží. Za tím účelem zaměstnává scenáristu. Lidé si mohou obrazového dvojníka svého idolu objednat domů. S tím, že jim zazpívá libovolný repertoár. Slyšeli jste, jak Luciano Pavarotti zpívá "Skákal pes přes oves?" Je to prý "husté".
Koncerty klasiky se pořádají i v roce 2029, ale jsou spíše pro fajnšmekry. Nové technologie vylepšují akustiku operních domů a trojrozměrné projekční systémy umožňují, aby pěvci zpívali v pohyblivých kulisách, které věrně napodobí například živé italské tržiště v roce 1750. Totéž platí pro muzikály.
Stále méně lidí dokáže poslouchat hudbu výhradně ušima, ve zvukové podobě. Bývají nesoustředění, lákadel je příliš mnoho. Většina lidí vnímá hudbu lépe ve spojení s dalším médiem, nejlépe obrazovým.
Samotné hudební nahrávky nebo videoklipy jsou dostupné zdarma.
Trh k tomu logicky dospěl. Vždyť od počátku nového století klesal prodej "pevných" zvukových nosičů o pět procent ročně. Ještě v roce 2009 se trh s hudebními nahrávkami podílel dvěma procenty na celosvětovém HDP. O dvacet let později by to byla pouhá půlka procenta, nebýt radikální změny ve filozofii podnikání. Vždyť nové technologie ve spojení s internetem a pirátstvím téměř vymazaly autorské vlastnictví hudby.
Stáhni si hit, dostaneš slevu
A tak se nahrávky hudby staly propagačním produktem, do kterého musí umělci a jejich management investovat. Za uvedení nového hitu v médiích se tvrdě platí podobně jako za reklamu. Kdo si novou píseň stáhne do svého mobilu, který je zároveň počítačem, kamerou i projektorem, může být zvýhodněn.
Vydavatelé přidávají ke svým písním poukázky na různé slevy nebo losují fanouškovské objednávky a odměňují vítěze. Nejznámější kapely nebo zpěváci, kteří se stali institucemi, provozují vlastní televizní stanice či obchody, ve kterých prodávají zboží s vlastním logem. Kupte si pivo od Kabátů! Zvlášť hebké ponožky nabízí Justin Timberlake.
Největší hvězdy se propagují i tak, že v předstihu rozešlou svá nová alba do miliardy osobních počítačomobilů. Zdarma.
Přesto existují miliony fanoušků, kteří milují vinylová alba nebo cédéčka.
Organizují se ve sběratelských klubech. Pro ně vycházejí klasické i nové desky ve speciálních, bohatě ilustrovaných obalech. Obrat tohoto specializovaného odvětví dosahuje asi tři promile světového HDP.
Tito posluchači za fyzická alba rádi zaplatí. A vzpomínají na časy prodejních hitparád, které byly ve dvacátých letech nového století nahrazeny peoplemetry. Protože nejžádanější hudba už dávno není ta nejprodávanější.
Běžný fanda si obvykle předplatí multimediální hudební kanál a získá přístup k obrovské internetové databázi hudby. Paušální poplatky jsou přijatelné, posluchač platí spíš za službu než za hudbu, takže ani nemá smysl muziku krást. Počítač mu "zabalí" a naservíruje hudbu podle přání, vybere třeba soulové hity ze 70. let minulého století nebo stáhne libovolné album z několikamilionové nabídky titulů.
Hledá se světový
idol Světová scéna v roce 2029 je rozdělená na stovky stylů, které mezi sebou fúzují a jejichž představitelé se uživí i bez účasti ve velkém byznysu.
Avšak najít osobnost přijatelnou pro široký okruh posluchačů je stále obtížnější. Proto mají takový úspěch velké legendy, jejichž posmrtná kariéra se dá lépe plánovat a projektovat. Oblíbené jsou také soutěže talentů World Idol, které probíhají nejprve na kontinentech. Vítězové se pak sejdou ve světovém finále. To obvykle vyhrávají zpěváci a zpěvačky z Asie, která provozuje nejmasovější hudební trhy. Vliv západní hudby ve světě se stále zmenšuje ve stínu Indie a Číny.
A co Česko? To se příliš nezměnilo, i když přistěhovalci trochu zpestřili jeho obraz k lepšímu i horšímu. Každopádně domácí sólisté a skupiny patří k nejoblíbenějším umělcům. Jaromír Nohavica má pořád vyprodáno, Lucie Bílá si pořídila hudební televizní kanál Nabílo, Daniel Landa je stále čímsi podezřelý a Michal Horáček koupil od bankrotujícího státu Státní operu Praha.
O autoroviVladimír Vlasák Narodil se roku 1958. Vystudoval železniční inženýrství a scenáristiku na pražské FAMU. V letech 1988 až 2007 prošel redakcemi měsíčníku Melodie, čtrnáctideníku Rock a Pop, Lidových novin a MF DNES. Nyní je hudební publicistou na volné noze, stálým spolupracovníkem MF DNES a spolupracuje také s Českou televizí, napsal několik knih s hudební tematikou včetně beletrie: například Bez iluzí aneb Lesk a bída šoubyznysu, Folkaři aneb Báječní muži s kytarou, kteří psali dějiny, anebo Karel Gott – 70 osobností o Zlatém slavíkovi. |