V tvorbě malíře Milana Ressela nic nekončí, všechno zůstává

  9:04
V Alšově Jihočeské galerii v Českých Budějovicích končí výstava Něco se mění, něco zůstává, představující životní dílo Milana Ressela. Malíř úzkosti z modernity sáhl až do tvorby z 60. let, ale hlavně vystavil své obří kresby tužkou, znepokojivé a zažloutlé, tím však zralejší. V dobách krize Resselovy mlčenlivé prostory vidíme úplně jinak. Nově.

Pod kořeny lze najít celé civilizace. Ale mrtvé. Detail z obrazu Stromy, 1987 | foto: Rostislav MatulíkMF DNES

Byla by to skvělá filmová scéna, ale musí stačit jako úvod k recenzi: Před secesní pražskou vilou krátce po Listopadu postává žena. Angličanka. A také Židovka, vnučka ředitele banky, jejíž rodiče měli štěstí a prchli z protektorátu, prarodiče už ne. Zvoní a otevírá jí malíř. Ano, chápe, že se přijela podívat na dům rodiny. Pojďte dál. Také žena je sochařka, slibuje, že pošle katalogy, je moc ráda, že právě v tomhle domě žije umělec. (Mimochodem, také syn generála, který prchl v roce 1940 s rodinou rovněž do Anglie a velel pak dělostřelectvu Svobodovy armády.)

O několik let později: Malíř bloudí severním Londýnem, až nalézá dům. Poznal by ho i poslepu, vyrůstal v něm, když skončily nejhorší nálety i živoření v londýnském metru. Přichází majitel: Mohu vám nějak pomoci? Na tomhle dvorku jsem se naučil jezdit na kole, mohu nahlédnout? Well of course, do come in, pojďte dál…

Barokní hřmění v chrámu Modernity

Dvě události z posledních dvou desetiletí životní i umělecké cesty Milana Ressela potvrzují, co v roce 1972 postřehl Jindřich Chalupecký: "Klíčem k zvláštnosti jeho umění je jeho dětství v Anglii, v jeho paměti se hluboce vryly vzpomínky na velká bombardování Londýna…" Šesti, sedmi, osmiletý chlapec ve válečné metropoli ostře vnímal okolní zmar a bezpečně poznal bublavé zvuky německých raket V2, vybírajících si příští oběti. Budoucí plátna se rodila možná už ve chvíli, kdy narazil na anglické venkovské sídlo, stojící neporušeně na kraji obřího kráteru po letecké pumě. Zkáza uprostřed vyspělé a architektonicky "jiné" kultury se vryla do mysli dítěte jako zmatené barokní kázání, hřmící chrámem Modernity.

Milan Ressel Ressel se narodil 1. 12. 1934 v Ostravě. Uspořádal přes tři desítky samostatných výstav.

Po návratu domů s rodiči vystudoval vyšší umprumku a Akademii výtvarných umění (u profesorů Holého, Mináře a Součka). V 60. letech se jeho úzkostné pocity znásobené půldruhou dekádou komunistické potopy projevily informelními plátny, plnými napětí.

Město z roku 1966

Do archaizující podmalby zasazoval útržky novin či vrážel zkrvavělé předměty, a matrici asambláže pak zjemňoval tenkými črtami měst či postav. "Tak nějak vypadá posttraumatická duše pacienta, pokud se ji podaří uzdravit. Víc v lidských silách není," říká nad podobnými plátny můj přítel psychiatr.

Něco se tam děje, i když tam nikdo není

Abo Falio, komiksová záhada.

Iniciaci do Resselova díla jsem si odbyl jeho komiksy, které kreslil pro Ohníček a ABC na přelomu let 1970 a 1971. V článcích o výstavě se však již nedočteme, že obří svitek, který visí nad schody do suterénu, je komiksové veledílo Abo Falio, původně chystané Kájou Saudkem a dokončované Resselem. Mělo být prvním českým komiksovým importem na Západ, ale z plánů sešlo (viz recenze). Panely postrádají lettering, děj si už nikdo nepamatuje, ale mlčenlivé memento osmašedesátého i dnes dráždí. Stejně jako nesplněný slib, že na výstavě budou originály komiksů z ABC. Původní Thuvie z Ptarhu je již zřejmě nenávratně ztracena.

Daleko důležitější však je, že souběžně s komiksovou epizodou Ressel opouštěl malbu a vrhl mladistvou energii do velkoplošných kreseb, monumentálních vizí mlčenlivého světa bez lidí, nicméně s nepřehlédnutelnou stopou lidské aktivity. Děje se na nich něco zlého či nesprávného, i když hned nelze postihnout, co to je.

Výstava v AJG v tomto ohledu nabídla skvělou šanci postát zblízka před těmito megakresbami a dešifrovat či aspoň obdivovat jejich detaily, provedené s nesmírnou pečlivostí. Nejsou to monumenty pro první a souhrnný dojem, nejedná se o "zvětšené utopické ilustrace". Za vrstvou "estetiky divnosti" je třeba hledat baladu či příběh, který nevydává své tajemství snadno.

Tichá katastrofa. Dobývání Měsíce bilancoval v roce 1972 kresbou Měsíční modul.

Z měsíčního modulu teče sliz a létají odpadky, nikde žádný kosmonaut ani vlajka, jen neklidná tvář neznámé katastrofy. Je to snové a přitom realistické – a to tak úporně, že by se podle Resselových kreseb mohly stavět rakety, stroje či architektura. Střídmá sdělnost však neznamená, že obří díla nikomu nic neříkala. Komunisté při pohledu na ně křičeli: Jsi s námi, nebo s nimi? A když nakreslil v roce 1970 Formu, megakresbu znázorňující děsivou "pec na člověka", bylo jasné, co si myslí o normalizaci. Nadlouho pak zmizel z galerií a živil se jako restaurátor. Autor těchto řádků s napětím spěchal v mrazivých dnech roku 1989 do dejvické Galerie Vincence Kramáře, aby si ověřil, že Ressel nebyl "pohřben zaživa".

Forma z roku 1970 komunisty dost rozzuřila. Byla to politická věc, přiznává Ressel.

Ne, nedal si pokoj

Tou dobou, od počátku 80. let, už zase maloval, tuhu vystřídal olej, a právě cyklus Dráhy ukazoval, že si Ressel nedal pokoj a klidně maloval techniku sovětských turistů, natrvalo ubytovaných u nás. Jinak nebylo možné chápat rudá obrysová světla brutálního tanku. Byla to zvláštní doba. V pražských galeriích se začaly objevovat díla umělců, jako byli Mézl, Souček i Ressel, která ukazovala s notnou dávkou svobody, co si tvůrci myslí o českém hnití v perestrojkové fázi socialismu.

Milan Ressel: Dráhy III (1988)
Milan Ressel
Milan Ressel

Cyklus Dráhy z roku 1988 působí až příliš současně - gripeny, pandury, radar.

Jenomže dnes lze otevřené prostory cyklu Dráhy číst zase jinak: je tu americký radar, ruský tank se změnil na pandur, snová stíhačka bez vstupu do kabiny, rozežíraná neznámou houbou, je gripen, no a loď s balíky anonymních peněz míří k Monte Argentariu. Vnímání Resselových obrazů se mění. Ale i když inklinují k narativnosti a literárnosti, jsou lomené snem až k nepoznání. Pro významy se chodí do větší hloubky, než jen do povídek Bradburyho.

Z "montrealských" archívů vydoloval ironické portréty kolegů, například Theodora Pištěka.

Věcně vzato Resselovy obrazy opravdu vypadají jako útržky scénáře, jehož kontinuum neznáme, ale čím déle se jimi zabýváme, tím je nám podivněji. I tam, kde je bující vegetace, má člověk pocit, že potřebuje skafandr. Vakuum "vtahuje" do fiktivního děje. Jakýsi "Halliburton umělcovy fantazie", nenáviděná UNITED OIL na starších kresbách i nejnovějších malbách tahá pohonné hmoty rovnou z kořenů rostlin. Dělala to dávno před Irákem, jen si dnes hlídá trubky bezpilotním letounem.

Reprodukce takových děl nemohou být dosti sdělné, čímž nenarážím jen na několik vysloveně nezdařených ilustrací v katalogu AJG.

Když pokrok dohání umění

V posledních zhruba 15 letech se na Resselovy obrazy vrátili lidé, nahradili vrávorající roboty, ale netradiční spojování prvků trvá. I mezi lidmi však bývá pusto, jak ukazují scény jako vystřižené z pražského Anděla, kdy se anonymní dav hrne pod skleněnými kójemi železobetonových budov, v nichž se soukromé labyrinty liší jen barevnými odstíny celoplošných oken. Připomíná to cestu pana Hulota na výstavu, jenže kontinuita napříč dekádami je pro Resselovo dílo stále typičtější.

Takovou výstavu už mít nebudu, říká Ressel. Doufejme, že se mýlí.

Malíře potkalo to, na co si stěžoval počátkem tisíciletí Stanislaw Lem – vše, co vymyslel na příští staletí, se už uskutečnilo. Doba dostihla i malíře a srovnala s ním krok. Je to jistě také tím, že Ressel zůstal vzácně věrný sám sobě, i když byly časy, kdy se zdálo, že jeho umění není vůbec potřeba. On však úporně zkoumal motivy, na něž narazil možná zcela náhodně. Někdy v půli 70. let například zachytil Nepřátelskou krajinu plnou ostrých hrotů, a tu pak rozvinul do vzpomínek na dětství i bilance devětaosmdesátého roku, kdy z bludištních jehlanů zírají oprýskaní a již zcela nepotřební Stalinové či Leninové.

Porta Parabolica

V poslední době se na jeho plátnech objevuje motiv zrychlení. Na obrazech Malé nádraží i Něco se mění, něco zůstává (který dal název výstavě), dominuje parabolická křivka kolejí mizejících v "jinosvětě" či vesmíru, do nějž cestují lidé vybavení kulatými helmami bez skafandrů, uzavřeni v myslích do sebe a ignorující pustou scenérie nástupiště. Také moderní most, nedokončený (asi došly prachy), se v ladné křivce obrací směrem k nebi, ale také nikam. Název výstavy není optimistický, neslibuje zlepšení přes výměnu lidí, šancí a nadějí. To, co zůstává, je lidství, starý maják či svobodně poletující balónek, to, co končí, abruptně a nebezpečně, je most jménem Rychleji, Výše, Silněji.

Je možné, že Resselovo dílo v budoucnu teprve pochopíme. Za časů krize je nám však jeho znepokojování daleko bližší.

Autor:

Ukrajinistka: Zelenskyj nepřistoupí na Trumpův mír

Nejčtenější

„Ty jsi bezva chlap, já ti dám zadarmo.“ Fotograf vzpomíná na hříšné devadesátky

Fotil sametovou revoluci i dusno pozdní normalizace. Teď Jaroslav Kučera vydává knihu Sex po převratu, ve které se ohlíží za boomem sexbyznysu po pádu komunismu. „Je to pravdivá historie. Nikomu se...

Poslední týden na daňové přiznání za rok 2024 online. Jak na to?

Nejen podnikatelé, drobní živnostníci a osoby samostatně výdělečně činné musí podat daňové přiznání. Ale také někteří zaměstnanci, řada důchodců, studentů a dalších poplatníků, kteří si v roce 2024...

Španělsko a Portugalsko paralyzoval blackout. Sánchez vyhlásil stav nouze

Celé pevninské Španělsko a Portugalsko v pondělí po poledni postihl rozsáhlý výpadek proudu. Zastavilo se metro v Madridu či Barceloně, přerušen byl provoz na železnici, výpadky měly online služby a...

Americká letadlová loď uhýbala palbě, při manévru utopila stíhačku za miliardu

Posádka americké letadlové lodi USS Harry S. Truman, která operuje nedaleko pobřeží Jemenu, si připsala poněkud nelichotivý bojový zářez. Během nepřátelské palby muselo plavidlo provést ostrý úhybný...

Trumpův mírový plán: Ukrajina má přijmout ruskou okupaci a vzdát se NATO

Spojené státy chtějí, aby Ukrajina přijala mírové plány prezidenta Donalda Trumpa a uznala ruskou okupaci. Podle plánu by USA uznaly Krym za součást Ruska a neoficiálně také ruskou kontrolu nad téměř...

Auto najelo v Kodani do lidí. Zraněných je nejméně pět

Pět lidí ve středu utrpělo zranění v dánské metropoli Kodani, když do nich narazil vůz řízený starším řidičem. Policie uvedla, že muž ztratil nad autem kontrolu. Žádné podrobnosti o nehodě včetně...

30. dubna 2025  18:43

Podepište, nebo se vraťte domů, tlačí USA opět Ukrajinu do přijetí dohody naslepo

Ukrajina by mohla během 24 hodin podepsat s USA dohodu o americkém podílu na svém nerostném bohatství, uvedl ve středu ukrajinský premiér Denys Šmyhal. Krok by díky posílení hospodářského partnerství...

30. dubna 2025  18:01

Český Playboy končí, vycházel 34 let. Byli jsme na vrcholu, smutní šéfredaktor

V červnu vyjde poslední číslo české mutace časopisu Playboy. České vydání časopisu pro pány skončí po 34 letech. Důvodem je to, že americký vlastník značky neprodloužil licenci. Vydávající společnost...

30. dubna 2025  17:41

U požáru hrabanky na Táborsku pomáhal i vrtulník. Nad les se vznesl devětkrát

Požár lesní hrabanky na Táborsku pomáhaly v úterý v podvečer hasit jednotky z jižních Čech i sousední Vysočiny. Hořela na ploše zhruba dva hektary a hasiči vyhlásili třetí stupeň požárního poplachu....

30. dubna 2025  17:24

Jaroslav Tvrdík opustil českou část čínské skupiny Citic, zůstává ve Slavii

Jaroslav Tvrdík zcela opustil českou část čínské skupiny Citic, skončil v představenstvu firmy Citic Europe Holdings. Dává přednost fotbalové Slavii, kterou vede, řekl Tvrdík portálu Seznam Zprávy....

30. dubna 2025  16:29,  aktualizováno 

Česko podepíše smlouvu s Korejci o dostavbě Dukovan 7. května, řekl Fiala

Jednání o dostavbě dukovanské jaderné elektrárny jde do finále. Vláda schválila způsob financování výstavby jaderných bloků. „Udělali jsme velký krok k zajištění energetické bezpečnosti,“ řekl po...

30. dubna 2025  14:29,  aktualizováno  16:55

Líbejte jim nohy a přijměte násilí, radí ženám vojáků ruský propagandista

Manželky veteránů z ukrajinského bojiště by měly svým mužům líbat nohy a snášet z jejich strany násilí. Ve vysílání ruské státní televize to prohlásil jeden z hostů propagandistického pořadu...

30. dubna 2025  16:52

Kostelecké uzeniny nedostanou dotaci, soud potvrdil střet zájmů Babiše

Pražský městský soud zamítl žalobu Kosteleckých uzenin z Agrofertu na ministerstvo zemědělství kvůli dotaci. Konstatoval, že Andrej Babiš byl ve střetu zájmů. Rozhodnutí je pravomocné, proti verdiktu...

30. dubna 2025  12:54,  aktualizováno  16:37

V nemocnici zemřel muž, který nožem ohrožoval ženu a postřelila ho policie

V nemocnici dnes zemřel muž, který v úterý v Třeboni napadl ženu nožem a proti němuž policisté použili služební zbraň. Ženu tak zachránili. Na případu budou dál pracovat kriminalisté, kontrolní...

30. dubna 2025  16:11

Dva miliony předala v hotovosti. Ředitelka brněnské školky naletěla podvodníkům

O dva miliony korun připravila jednu z mateřských škol v Brně její ředitelka, když uvěřila telefonátu podvodníků, že tyto peníze jsou v ohrožení. Domnělým policistům je předala v hotovosti. Že se...

30. dubna 2025  16:06

První krok k samostatnosti děťátka s metodou Baby-Led Weaning
První krok k samostatnosti děťátka s metodou Baby-Led Weaning

Přechod na pevnou stravu vždy představuje významný milník v životě děťátka i jeho rodičů. Je to období plné objevování nových chutí a získávání...

Pro muže vážně zraněného po pádu letěl vrtulník, přistál na cvičišti autoškoly

K velmi vážně zraněnému muži po pádu spěchali ve středu záchranáři ve Svitavách. Událost se stala v domě, u kterého se opravuje střecha. Přivolán byl i záchranářský vrtulník z Olomouce, který dosedl...

30. dubna 2025  15:44

Lékaři obdařili roční holčičku sluchem, při operaci nově využili robotické rameno

Významný milník v léčbě sluchových poruch si připsali lékaři v brněnské Dětské nemocnici. Kochleární implantát, který lidem umožňuje znovu slyšet, se jim jako prvním v republice povedlo zavést pomocí...

30. dubna 2025  15:42
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.