ÚVAHA: Marnost nad marnost aneb recenze na Tři sestry v Dlouhé

  9:19
Přiznávám, že čím jsem starší a čím déle se pohybuji v kulturní kritice a publicistice, tím jsem skeptičtější k této profesi, k její schopnosti pojmenovat to, co je jejím předmětem, co by měla čtenářům zprostředkovat a analyzovat. Nejnovějším příkladem této marnosti pro mě jsou ohlasy na inscenaci Čechovových Tří sester v pražském Divadle v Dlouhé. Posuďte sami.
Divadlo v Dlouhé, Praha - Tři sestry. Zleva Magdalena Zimová (Irina), Marie

Divadlo v Dlouhé, Praha - Tři sestry. Zleva Magdalena Zimová (Irina), Marie Turková (Olga), Helena Dvořáková (Máša) | foto: Divadlo v Dlouhé - Martin Špelda

„Nedůslednost režijní koncepce se ale nejvýrazněji projevila v hereckých výkonech. Během představení jsem si nejprve říkal, jestli inscenace nesměřuje k pochybnému ideálu českého divadelnictví, kdy herci jsou zjevně chytřejší než postavy, jež představují, a režisér zas strčí do kapsy dramatika,“ rozepsal se Richard Erml v týdeníku Reflex. „Příčina neklidu ale spíše vězela v roztříštěném hereckém stylu, u souboru Divadla v Dlouhé nevídaném jevu. Představitelky tří sester byly samy o sobě znamenité, avšak každá jako by přišla z jiné komedie,“ pravil Erml v recenzi Ukřičená hra na Čechova. Podle tohoto kritika je „poslední dějství hry Františákovy inscenace nejsilnější. Postavy vykolejily z realistických situací, hromadně pochodují, postávají vedle sebe a nevidí se, zjevují se mrtví. Oč působivější mohlo být takové finále, kdyby zbytek inscenace nezahltily ilustrativní nápady (včetně hudby), jako například svícen, který se filozofující postavy snaží sfouknout, avšak svíce se zas a znovu napřimují k plameni. Milá absurditka jednou či dvakrát. Desetkrát opakovaný gag už zavání bezradností.“ Tolik Erml.

Divadlo v Dlouhé, Praha - Tři sestry

Jeho někdejší redakční kolega z Divadelních novin, nyní redaktor časopisu Svět a divadlo Vladimír Mikulka, pro změnu v Lidových novinách soudí, že Tři sestry v Dlouhé „nabízejí řadu skutečně zábavných výstupů (největší ohlas vyvolalo ‚filozofování‘ Veršinina a Tuzenbacha nad svíčkami, které se samy od sebe zapalovaly), navzdory podstatně vážnějšímu ladění druhé půlky však téměř chybí místa, která by zapůsobila opravdu přesvědčivou mrazivostí.“

Marie Reslová v Hospodářských novinách má za to, že „ve svižnější a lépe zkomponované a motivované první půli inscenace si režisér dovolil lecjaké hravé postmoderní citace, vtipné jsou především ty hudební.“

Cpinova scéna přináší pozoruhodný vizuální zážitek, Františákův výklad je nenásilný, a přesto osobitý, a herci - zejména někteří - přesvědčivě hrají. Nejvíce zaujme Františákovo aranžmá skupinových scén a rytmizační práce s hudebními vložkami, které obtížnému životu na ruském venkově dodávají na nesnesitelnosti,“ argumentoval Vojtěch Varyš v recenzi v Týdnu.

Divadlo v Dlouhé, Praha - Tři sestry. Zleva: Pavel Tesař (Kulygin), Magdalena Zimová (Irina), Marie Turková (Olga), Naďa Vicenová (Anfisa), Helena Dvořčáková (Máša)

Různost vnímání uměleckých děl (potažmo veškerých fenoménů života na Zemi) je přirozená. Nicméně tak odlišné čtení nikterak kontroverzní inscenace, jakou Tři sestry v Dlouhé jsou, jeví se mi být u lidí, kteří se sledováním divadla a psaním o něm zabývají profesionálně, na pováženou. Dobře, když jednomu recenzentovi se nápad se zhasínajícími a zase se rozsvěcujícími svícemi líbí a druhému nikoliv, je to názor na jeden detail, na daný inscenační vtip. Ale když jeden říká, že herci jsou největším úskalím tohoto představení, a druhý, že herci jsou v něm přesvědčiví, tak to je již rozptyl, který jde nad rámec „přirozené“ různosti a klade otázku základní profesionality, tedy nakolik takovéto psaní vlastně brát vážně, nakolik se tu potkáváme jen s jakýmisi vágně formulovanými prvními dojmy nasypanými do klávesnice krátce po premiéře, a nakolik jsme tu konfrontováni s něčím, co má cenu víc než dojmologie a zdání.

Za sebe musím říct, že tato nezávaznost tvrzení, tato rozdílnost soudů bez argumentace nebo s argumentací čítající několik málo slov či vět mi vadí stále více a odebírá mi chuť jakkoliv považovat takové recenze za informace na úrovni kompasu, který poskytne orientaci, zda jít nebo nejít na inscenaci, zajímat se o ni. Tento dojmologický rozptyl musí každému, kdo ve své profesi (například matematika, lékaře, řidiče, pilota atd. atp.) nesmí udělat chybu, respektive jeho chyba má jasné důsledky a je coby chyba jasně definovatelná, připadat jako nezávazné žvanění, jako čmárání bez řádu a pravidel. A nelze se divit divadelníkům, jestliže nad takovými kritickými soudy – jak se to také často děje - mávnou rukou s poznámkou, že z toho si stejně nemohou nic odnést.

Divadlo v Dlouhé, Praha - Tři sestry. V popředí Klára Sedláčková-Oltová (jako Natálie)

To, zda herci jsou nebo nejsou slabinou inscenace, by mělo být relativně objektivně „změřitelné“, doložitelné - podobně jako by se měli hudební kritici nejprve shodnout na tom, zda recenzovaní hudebníci hrají nebo nehrají falešně. Například žádný z recenzentů Tří sester v podání Divadla v Dlouhé nevzpomenul nepříjemný fakt, že ve snaze „rozhýbat“ repliky, spojit je s jevištní akcí, tamější herci nejednou utopili, zahlušili slova a nebylo jim řádně rozumět, nezvládli pohyby a jasnou artikulaci zároveň. Čtení základních řemeslných dovedností a pravidel by mělo nutnou, základní podmínkou recenzentské činnosti.

Spor se zcela odlišnými náhledy se pak - teprve po splnění podmínky schopnosti číst základní, na jevišti prokazatelně viditelné skutečnosti – může vést o koncepci inscenace. Pokud ta ovšem předkládá něco silně diskutabilního, respektive diskuse hodného. V takovém sporu se mohou a mají obnažovat hodnotové systémy kritiků, základní umělecké a klidně i životní koncepce těch, kteří (a které) o divadle profesionálně píší. To však vůbec není případ Tří sester v Dlouhé! V základním náhledu na pojetí režiséra Martina Františáka se citovaní i další recenzenti totiž v zásadě shodnou. Jde podle nich, shrnuto, o inscenaci tu více, tu méně zajímavou, docela hodnou shlédnutí; vyjádřeno bodově (oním pitomým systémem „od - do“), ony recenze pomyslně dávají Františákovým Třem sestrám asi tak od padesáti do sedmdesáti procent. Takže ač soudů nad jednotlivými složkami inscenace jsme různých, všichni se nakonec tak nějak shodneme. A právě v tom tkví bída takového recenzování. 

Divadlo v Dlouhé, Praha - Tři sestry

O inscenaci

Divadlo v Dlouhé, Praha – A. P. Čechov: Tři sestry

Překlad Leoš Suchařípa, režie Martin Františák, dramaturgie Štěpán Otčenášek, Tomáš Vůjtek, výprava Marek Cpin, hudba Nikos Engonidis.
Hrají:
Jan Meduna - Andrej
Klára Sedláčková-Oltová - Natálie
Marie Turková - Olga
Helena Dvořáková - Máša
Magdalena Zimová - Irina
Pavel Tesař - Kulygin
Jan Vondráček - Veršinin
Martin Matejka - Tuzenbach
Martin Veliký - Solený
Vlastimil Zavřel - Čebutykin
Čeněk Koliáš - Fedotík
Peter Varga - Rode
Jiří Wohanka - Ferapont
Naďa Vicenová - Anfisa
Premiéra 7. září 2011; nejbližší představení 28. 9. 2011, 6. 10. 2011, 13. 10. 2011

      
 

Autor: , Kavárna

Šebo: Rodiče neočkovaných dětí jsou zločinci, černý kašel je pro kojence smrtící

  • Nejčtenější

V Baltimoru obří loď zbořila dálniční most. Selhal motor, kolos byl neovladatelný

26. března 2024  8:17,  aktualizováno  27.3 1:10

Aktualizujeme V Baltimoru na východním pobřeží Spojených států se v pondělí zřítil čtyřproudový silniční most, do...

Střelba, výbuchy a požár. Ozbrojenci zabili na okraji Moskvy přes 62 lidí

22. března 2024  18:41,  aktualizováno  23.3

Přímý přenos Nejméně 62 mrtvých, včetně dětí, a 146 zraněných si vyžádal ozbrojený útok v koncertním centru na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

K útoku u Moskvy se hlásí Islámský stát, teroristé prchli v bílém renaultu

22. března 2024  22:04,  aktualizováno  23.3 7:01

K zodpovědnosti za útok v Krasnogorsku u Moskvy se na ruské sociální síti Telegram přihlásila...

„Ukrajinci to nebyli.“ Islámský stát ukázal video z masakru u Moskvy

24. března 2024  14:47,  aktualizováno  17:17

Islámský stát (IS) prostřednictvím zpravodajské agentury Al-Amaq zveřejnil video z pátečního útoku...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

ANALÝZA: Čtyři Tádžici svlékli Putina do naha. Ten musí něco udělat

25. března 2024

Premium Sotva týden poté, co si Putin zajistil páté prezidentské období, masakr v Moskvě rozbil moderní...

IS bourá ruské teorie o vazbách teroristů na Kyjev, vyzývá k útokům na „křižáky“

28. března 2024  16:05,  aktualizováno  19:44

Ruský vyšetřovací výbor tvrdí, že získal důkazy o vazbách mezi pachateli teroristického útoku z...

Bulovka vážně pochybila, odškodné za potrat je na pacientce, říká právnička

28. března 2024  19:26

Fakultní nemocnice Bulovka vážně pochybila, když tamní personál omylem způsobil zdravé ženě ve...

Devítileté děvče i sedmdesátník. V Rusku se zatýká za „schvalování terorismu“

28. března 2024  18:45

Od Petrohradu na západě Ruska až po Magadan na Dálném východě zatýká ruská policie za komentáře k...

Jak velké odškodnění za tragický potrat? Pohled do historie napoví

28. března 2024  18:33

V pražské nemocnici na Bulovce kvůli záměně pacientek potratila zdravá žena. Nebylo to ale první...

Šárka Hamrusová: Díky laktační poradkyni jsem si přestala myslet, že je chyba ve mně
Šárka Hamrusová: Díky laktační poradkyni jsem si přestala myslet, že je chyba ve mně

Šárka chtěla kojit. Chvíli to ale vypadalo, že se jí to nepodaří. Díky správně zvolené laktační poradkyni nakonec dosáhla úspěchu. Poslechněte si...

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...