Poučený pouliční fotograf Birgus se ne vždy trefí do černého

  12:46
Jméno fotografického historika, kurátora a pedagoga Vladimíra Birguse padlo v posledních dnech v Kavárně on-line několikrát. A to v souvislosti s diskusí o současné přehlídce české fotografie v Bonnu, kterou Birgus spolupřipravil. Ale jubilant Birgus má v těchto dnech i svoji vlastní výstavu, v Leica Gallery Prague.
Vladimír Birgus: Telde, vyfotografováno v roce 2006.

Vladimír Birgus: Telde, vyfotografováno v roce 2006. | foto: Vladimír Birgus

Vladimír Birgus oslavil 5. května pětapadesátiny. Vzhledem k tomu, že se na české fotografické scéně pohybuje od svých osmnácti let a že jeho aktivity jsou mnohočetné, hraničící s workoholismem, je jeho stopa opravdu nepřehlédnutelná. Působí coby fotografický pedagog, historik, kurátor i kritik - a nikdy vedle toho nepřestal být aktivním fotografem!

Životní jubileum Birgus pracovně oslavuje především stávající autorskou výstavou v Leica Gallery Prague (LGP). Představuje zde sedm černobílých a osmnáct barevných fotografií ze svého "nekonečného“ cyklu Cosi nevyslovitelného, s nímž započal, praví anály, v roce 1973. Časový rozptyl vystavených snímků je značný - od roku 1975 do loňska, ale těžiště jednoznačně leží v nových exponátech, vzniklých v posledních čtyřech letech.

Sympatické je, že Birgus zariskoval - do Leica Gallery Prague vybral převážně neověřené snímky, nepublikované kupříkladu v monografii, kterou mu roku 2004 vydalo nakladatelství Kant. Ten risk se však v LGP neukazuje jako zisk, neboť kvalita nových děl značně kolísá.

Vladimír Birgus: Istanbul

Muž, který se brzy našel

V černobílých fotografiích ze sedmdesátých a osmdesátých už lze najít najít stopy dnešního Birguse, zejména pak v záběrech Istanbul (1977) a Údolí smrti (1985). Tady se již silně projevují atributy typické pro autorovu pozdější tvorbu: asymetrická, "svévolná“ kompozice, vysoký horizont, neurčité děje, nemotivovaná gesta. Sociální aspekt, jinak neoddělitelný od celku Birgusovy rané tvorby, tyto snímky postrádají. A výhradně tudy se začne ubírat Birgusova tvorba poté, co autor přestoupí věk Kristových let; nadto černobílou škálu nahradí škála barevná a skladba barev se stane důležitou složkou jeho děl.

Ačkoliv Birgus nikdy nebyl tradičním humanistickým dokumentaristou, od počátku devadesátých let se jeho dílo, jistě ne bez vlivu aktuálních vizuálních trendů, s nimiž je prvotřídně obeznámen, již zcela emancipuje od společenské angažovanosti a kritičnosti, kterou lze najít jak v jeho domácích snímcích z časů normalizace (tři takové obsahuje černobílá část nynější výstavy), tak kupříkladu v londýnském souboru East End (ten zastoupen v LGP není). Fotografická teorie a kritika hovoří o tomto "posthumanistickém“ dokumentu jako o  dokumentu subjektivním a Birgus je považován za jejího čelného tuzemského představitele.¨

O výstavě

Vladimír Birgus: Okraje reality

Leica Gallery Prague, o.p.s., Školská 28, Praha 1, výstava trvá do 17. května, otevřena je denně od 11.00 do 21.00 hodin.

Další informace - včetně v recenzi vzpomenutého textu Ireneusze Zjeżdżałky - lze nalézt na: www.lgp.cz.

Ve světle toho je tím spíš nepochopitelné zařazení loňského černobílého snímku z Budapešti, kdy na zemi leží jakýsi bezdomovec či jiný nebožák; tato doslovnost nyní naprosto nefunguje, a to ani v kontextu šesti zbylých dávných černobílých fotografií instalovaných v LGP - nelze se prostě vrátit ve výrazu proti proudu času a vřazovat "dodatečně“ určité motivy do linie, která je u Vladimíra Birguse dle všeho vnitřně nadobro uzavřená.

Nevyslovitelnost neznamená bezbřehost

Za doprovodné slovo si pořadatelé vybrali text předčasně zesnulého polského fotografa, kurátora a šéfredaktora magazínu Kwartalnik Fotografie Ireneusze Zjeżdżałky (1972-2008). Háček tkví v tom, že velmi vstřícný a vehementně interpretující text se nevztahuje k té sestavě, která v LGP nyní visí.

Zřejmě je to organizátory zamýšleno tak, že Zjeżdżałkův text charakterizuje obecné, základní rysy Birgusovy tvorby a ty platí i pro stávající kolekci. To však není úplně pravda. Jednak se Polákova slova zjevně vztahují výhradně k Birgusově barevné tvorbě, jednak k tomu nejlepšímu z ní. A stručně řečeno, z té barevné osmnáctky, která je v LPG ke spatření, lze nanejvýš pět snímků pro jejich vizuální kvality přiřadit k autorově "best of“.

Birgus u zastoupených prací ne vždy dbá na to, aby fotografie měly tu barevnou skladbu, kterou výstižně pojmenoval Zjeżdżałka a která je pro Birguse skutečně nosná: "Uměřený projev čistými, ale velmi sytými odstíny barev, které zásadně dominují v estetice obrazů, zavádí jistý pořádek, ale především vytváří dosti nereálné pozadí pro rozehrávající se scény – 'sytost‘ těchto odstínů (připomínající nám paletu základních barev) a jejich dominantnost jakoby posouvala tyto fotografie až někam na hranici reálného vidění.“

Vladimír Birgus: Barcelona

Stejně tak výsledný dojem notně slábne, vytrácí-li se ze záběru paralelní svět stínů, vrhaných sluncem na chodníky a stěny domů. Birgus je totiž bytostně pouliční fotograf, chodec, který nevstupuje v dialog, nýbrž distancovaně pozoruje shluky postav v městských či přímořských scenériích. Postav, které ve většině rovněž s nikým nekomunikují, nacházejí se samy za sebe a pobývají samy v sobě. Pod širé nebe a do cizích krajin je rozevřen prostor, jenž Birgusovi zřetelně nejvíc vyhovuje (snímky z interiérů u něho stojí v menšině a kvalitativně v pozadí a nejslabšími exponáty nynější výstavy jsou dva záběry z liberecké ZOO). A v tomto otevřeném, prostupném světě fotograf nalézá obdobné sestavy lidí, obdobné nálady, obdobná míjení, obdobné konstelace figur s paralelními mikroději.

Jenže teprve souběžnou přítomností vyhmátnutého figurálního rozestavění (jež je vždy do určité míry otázkou náhody a štěstí), a inspirovaně zaznamenané světelné i barevné skladby scenérie vznikají fotografie, v nichž se nachází "cosi nevyslovitelného“ a nikoliv jen cosi nedosloveného, jak je tomu u velmi přibližných momentek z New Yorku, Brisbane, Šanghaje, z Nice nebo z Vídně – vyzvětšování na efektní galerijní formát nezastře pouhé autorské doufání ve význam.

"Je to jeho typická tvorba, ale netypická výběrem fotografií - výstava je příjemným osvěžením i pro znalce,“ pravil při zahájení fotograf, teoretik a Birgusův žák Tomáš Pospěch. Nemohu si pomoci, pro mě je v těchto slovech přání otcem myšlenky. Okraje reality, jak se výstava jmenuje, však nejsou v rámci Birgusova díla expozicí okrajovou; naopak: svým nedotaženým, nekoncentrovaným výběrem důležitě poukazují na záludnost autorovy mnohokolejné aktivity, k jejímuž bezchybnému osedlání nemá, nemůže mít energii a soustředění ani tak vitální člověk jako Vladimír Birgus.

Vladimír Birgus: New York, 2007

Autor: , Kavárna

Šebo: Rodiče neočkovaných dětí jsou zločinci, černý kašel je pro kojence smrtící

  • Nejčtenější

Írán zaútočil na Izrael. Armáda zachytila většinu střel, pomohli spojenci

13. dubna 2024  20:38,  aktualizováno  14.4 8:54

Sledujeme online Írán vyslal na Izrael desítky bezpilotních letounů a také rakety. Je to odveta za útok na íránský...

Ženu soudí za sex se psem i zneužívání syna a vnuka. Byla to terapie, hájí se

15. dubna 2024  12:28,  aktualizováno  13:33

U Krajského soudu v Ústí nad Labem začalo projednávání případu dlouhodobého sexuálního zneužívání,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Rusové zničili Ukrajině elektrárnu, Polsko kvůli útokům vyslalo stíhačky

11. dubna 2024  8:15,  aktualizováno  12:37

Sledujeme online Rusko v noci na čtvrtek podniklo rozsáhlý útok na energetickou infrastrukturu ve čtyřech...

Z léta opět do mrazů. V příštím týdnu bude i sněžit, varují meteorologové

11. dubna 2024  16:11

Léto se ještě zdaleka neblíží. Upozorňují na to meteorologové a dodávají, že podle všech modelů do...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Ozbrojenci vtrhli do domu a svázali podnikatele s rodinou, zřejmě šlo o mstu

12. dubna 2024  9:44,  aktualizováno  15:08

Policisté z Česka i Německa pátrají na Domažlicku po ozbrojencích, kteří v noci na dnešek přepadli...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Osvětimská selekce v režii Facebooku: Snímky obětí označila za nahotu i násilí

18. dubna 2024

Premium Pokud jste si někdy lámali hlavu, jak se stalo, že vaše příspěvky na Facebooku byly zablokované,...

Sociální sítě jsou nepřítelem hospody, říká šéf obchodu z Prazdroje

18. dubna 2024

Premium Dříve se v hospodě vypilo na jedno posezení více piv, ale byly to spíše desítky. Dneska naopak...

Kansas láká migranty z New Yorku na práci. Zaměstnáme každého, slibuje

18. dubna 2024

„Chcete práci? Přijďte k nám!“ S takovým vzkazem se obrátil starosta Kansas City Quinton Lucas na...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Ve StarDance zatančí Vondráčková, Paulová, hvězda Kukaček i mistryně světa

Tuzemská verze celosvětově mimořádně úspěšné soutěže StarDance britské veřejnoprávní televizní společnosti BBC se už na...