Neuvěřitelné nemusí být neuslyšitelné, ukázal rozhlasový festival v Berlíně

  16:18aktualizováno  18:18
Co dnes může nabídnout rozhlasový dokument? Tvůrčí svobodu, nesrovnatelnou s jinými audiovizuálními žánry. Pro posluchače potom slast ze zvukového oratoria, radost z komediálního dokumentu, údiv nad přeestetizovaným kýčem atd. Ale především umí nabídnout silný příběh! Příběh, který dokáže zdánlivou omezeností rozhlasového média sebevědomě konkurovat i současné beletrii či filmu. Tohle zjištění pro mě bylo nejradostnějším zážitkem v pětadvacátém ročníku mezinárodního festivalu Prix Europa v Berlíně.
Prix Europa 2011, Berlín  - pracovní atmosféra poslechu a diskusí nad pořady

Prix Europa 2011, Berlín - pracovní atmosféra poslechu a diskusí nad pořady | foto: Prix Europa 2011 - Jan Kopetzky

Festival Prix Europa se netýkal pouze žánru rozhlasového dokumentu. Kromě něho jsou na tomto největším evropském soutěžním festivalu pravidelně zastoupeny i jiné kategorie: televizní dokument, televizní a rozhlasová hra, hudební pořad, nově pořady on-line a soutěžní přehlídka krátkých studentských produkcí. Já se zaměřila výhradně na rozhlasový dokument.

Vraťte do médií pomalost!

Prezident letošního festivalu, Holanďan Ruurd Bierman, ve své slavnostní řeči několikrát zdůraznil nepsané heslo ročníku: Přinést do médií pomalost. V tu chvíli jsem si vybavila množství pořadů z kulturní stanice ČRo-3, neboli Vltavy, a musela se pousmát. S pomalým rytmem zvláště nočních programů nemají rozhodně redaktoři nejkulturnější české rozhlasové stanice problémy. Na úplnou somnabulitu jsou po půlnoci na stanici Vltava osvědčeným receptem reprízy životních vzpomínek filharmoniků…

Prix Europa 2011, Berlín - z titulní internetové stránky akce

Holandský prezident festivalu Bierman měl zjevně na mysli pořady jiného typu. Pomalost, či přesněji s pomalostí související komplexní a názorové uchopení tématu je totiž něco, co se z médií skutečně vytrácí. Jenže právě tuto generalizaci ty nejlepší z evropských rozhlasových dokumentů hravě vyvracejí.

Vraťme do rozhlasu experiment!

Soutěžní přehlídka Festival Prix Europa trvala od neděle do pátku. Ve velkém posluchačském sále berlínského rozhlasu s logem a obří sochou buvola mohli tvůrci, redaktoři, producenti a akreditovaní novináři s anglickým scénářem v ruce naposlouchat denně až sedm půlhodinových až hodinových dokumentů. Za necelý týden uši přítomných vstřebaly třicet sedm rozhlasových featurů, což je silná káva i pro otrlého vyznavače rozhlasu. V pátek se již většina z přítomných plížila sálem a v diskusích byla znát ona neopakovatelná společná zkušenost zasvěcenců média. Pokud by takový festival trval ještě o týden déle, připomínal by možná zajímavý sociální experiment (ne nepodobný třeba dvoudennímu promítání celého seriálu Twin Peaks), o němž by nebylo marné natočit rozhlasový dokument. Nejspíš v pornograficko-komediálním žánru…

Prix Europa 2011, Berlín - diskuse nad pořady

Ale zpět k podstatnému. Po každém denním programu následovala diskuse, která byla někdy i zajímavější než samotný program a trvala až tři hodiny. Například po produkci padesátiminutového francouzského radiodokumentu Asumed the position na téma sado-maso vznikl prudký spor o etické hranici, za niž lze v rozhlase jít, debata o porušení, či neporušení intimity lidskosti. Přitom tento radiodokument byl dramaturgicky naprosto nezvládnutý. Veškerá jeho atraktivita čerpala z pikantnosti. Dráždivost tématu – příběh muže v sado-maso salónu, jeho mučení a doprovodné vzdechy, spojené s celkem banálním rozhovorem o klientově matce - se po pěti minutách dokonale vyčerpala. Zbytek času posluchač mohl s údivem, pohoršením či nudou naslouchat přiškrceným vzdechům slastně mučeného hrdiny a pozorovat reakce sousedů v sále.

Pokud síla rozhlasového dokumentu spočívá v naprosté tvůrčí svobodě, s níž lze bez vizuální přítěže nakládat s realitou, pak se tato svoboda se zmíněným radiodokumentem naprosto minula, neboť autoři nerespektovali principy pokorného přístupu k natáčenému materiálu a stvořili konvenční pornografii pro stydlivé voyery.

Opačný efekt – čistou posluchačskou radost z blouznění, tápání a fantazijního ohmatávání příběhu - nabídla opět francouzská stanice Arte v dokumentu I am Frederyk. Šlo o příběh muže radikálně milujícího zvuky, který komunikuje vlastně výhradně prostřednictvím zmuchlaného papíru, telefonu, změněných hlasů... Tím vytváří hravý a žertovně hororový svět, do něhož se postupně propadá, a v němž jako v nějaké ruské bylině vábivě nechává zmizet i posluchače. To vše v energické směsi jakéhosi hauspunku a soap opery.

Prix Europa 2011, Berlín - pracovní atmosféra poslechu a diskusí nad pořady

Možná měl tento hraniční útvar blíž k akustické (autistické) poezii či k dramatické hře. Každopádně probořil mnohá klišé o možnostech rozhlasového dokumentu jakožto takového. Prolomil i obecně platnou konvenci o kráse dokumentu a pravdivosti fikce. Tady už nešlo ani o jedno; hranice obou světů zde byly dokonale a magicky prostoupeny. A jako rozhlasový projekt fungoval tento nezařaditelný art-feature s mimořádnou silou!

Skandinávci to prostě umí

Ze sedmi zvukově pozoruhodných francouzsko-belgických produkcí rozhlasových dokumentů lze vytušit, že veřejnoprávní rozhlas zaujímá ve frankofonním světě důstojné místo. To mi ostatně potvrdil i uznávaný belgický tvůrce Edwin Brys, podle něhož Francie dokonce zažívá boom v poslechovosti náročných rozhlasových stanic s tradicí, jako je například již zmíněný kanál Arte.¨

Úctě se však těší i stanice ve skandinávských zemích. Například v Norsku nyní existují čtyři taková radia: Kromě špičkového technického zázemí má každý dokumentarista k ruce supervizora, dramaturga, producenta a technického režiséra. Tento fakt se odráží v kvalitě tvorby severských rozhlasových dokumentů.

Nicméně technické zázemí není to hlavní. Co Seveřani umějí dokonale, to je stavba komorního příběhu a odvaha k přímému pojmenování. V tomto smyslu se oba dva norské dokumenty přiblížily tomu nejlepšímu ze současné severské beletrie.

Prix Europa 2011, Berlín - pracovní atmosféra poslechu a diskusí nad pořady

Prvním z nich bylo dílo Straight knit and purl, vyprávějící příběh dvou žen středního věku, které se pravidelně scházejí v dámském klubu při pletení svetrů. Autorka dokumentu Line Alsaker současně nazpívala i norskou verzi popové písně o pletení. Dokument, v němž se přátelství a zrada neustále převalovaly na jazyku v rytmu podobném pletení, byl formálně lehoučký, zábavný a současně hluboký svou autenticitou a přímostí. Jako kdyby posluchač měl před očima jakési zvukové komiksové bubliny, obraz silného, žensky emancipovaného světa.

Rakousko-Uhersko for ever

Druhým dokumentem z norské produkce byl obdobně působivý, jen o poznání temnější příběh mladé autorky Marte Solbakenn nazvaný Epilog za pana Bodina. Šlo posmrtný portrét zesnulého psychopata, který byl kdysi  autorčiným nevlastním otcem. Na podobných principech fungoval i dokumentární příběh debutující dánské dokumentaristky Anny Thaulow Double life of my grand-father – rekonstrukce života váženého muže, který si na magnetofonové pásky nahrával život své druhé, utajené rodiny.

Prix Europa 2011, Berlín - pracovní atmosféra poslechu a diskusí nad pořady

Prix Europa 2011, Berlín - pracovní atmosféra poslechu a diskusí nad pořady

Prix Europa 2011, Berlín - pracovní atmosféra poslechu a diskusí nad pořady

Vítězným dokumentem se stal nakonec technicky a formálně bezchybný, leč právě proto trochu sterilní sběrný dokument Ladys of the manner rakouské dokumentaristky ze stanice ORF Evy Roither. Šlo o jímavě lidský dialog mezi dvěma starými dámami. Jednou z nich byla majitelka zámku, druhou její stejně stará poklízečka a přítelkyně. Ty ženy se spolu hašteřily, ale ani po desetiletích společné domácnosti (obývaly 600 metrů čtverečních) nesklouzly do hrubosti či tykání. Zvláště jejich vyprávění o hnutí hippies a festivalech na zámku, které pořádaly v sedmdesátých letech, mělo neopakovatelnou atmosféru noblesy a bizarnosti. Škoda jen doslovnosti, kdy se autorka neubránila pocitu, že musí ilustrativním popisem dokreslit prostředí. Tím rozhlasový snímek ztratil – alespoň pro mě - přesah.

Sama jsem věřila ve vítězství nenápadného komediálního dokumentu Dont go far irské rozhlasové stanice RTÉ. Mistrovský půlhodinový kousek Paula Russela a Ronana Kellyho si lze stáhnout a poslechnout na adrese:  www.rte.ir.

Do klubů a na festivaly

Festival Prix Europa probíhal ve stejný čas jako mezinárodní filmový festival v Jihlavě, jehož součástí se letos poprvé stala nesoutěžní přehlídka rozhlasových dokumentů. Pánbů zaplať! Bohužel k tomu, aby v Česku vznikla silná generace mladých rozhlasových dokumentaristů, chybí čas, zájem či energie, neboť redaktoři jsou válcováni úřednickou prací. Možná něco vyřeší změny uvnitř českého veřejnoprávního rozhlasu. Více bych ale sázela na nezávislé produkce a osvětové redakce, které se takové spolupráci nebudou bránit. Upřímně: technické zázemí pro tvorbu rozhlasového dokumentu je dnes díky digitalizaci nenákladné a snadno dostupné, ovšem autorské výdělky z radiodokumentů jsou mizivé. Co by tedy mělo být pro tvorbu českých radiodokumentů podstatné, to jsou autorská vášeň, talent a k ruce kvalitní dramaturg.

Prix Europa 2011, Berlín - závěrečné předávání cen a loučení se s akcí

Byť žánr rozhlasového dokumentu nejspíš zůstane popelkou ambicióznějších dokumentů filmových, je kromě jeho svébytné nenahraditelnosti důvodem k lehkému optimismu i vědomí, že rozhlasový feature ve Francii, Skandinávii a Německu zažívá obrodu. Jednou z možných cest a zpřístupnění dokumentu do budoucna je internet a možnost stahování, tou druhou – ještě sympatičtější - výskyt nezávislých klubů, v nichž se poslouchají rozhlasové dokumenty. Jen pro zajímavost: jeden takový nedávno vznikl v berlínské čtvrti Kreuzberg. Každý měsíc zde probíhá autorský poslech a dílna, uváděné dokumenty ani nemusí být odvysílané.

Trumpa stvořilo monstrum bez morálky, soudí Marhoul

Nejčtenější

Herci, sportovci i politici. Podívejte se na VIP, které dorazily na rozlučku s Bartoškou

Nejen známé tváře z uměleckého světa se přišly v úterý večer rozloučit se zesnulým prezidentem MFF Karlovy Vary Jiřím Bartoškou. Na smuteční večírek do pražského Rudolfina dorazili i sportovci,...

Křišťálové glóby a nezapálená cigareta. Bartoškovi vzdávali lidé hold sedm hodin

Široká veřejnost se v úterý naposledy rozloučila s Jiřím Bartoškou. Pražské Rudolfinum bylo pro tuto příležitost otevřeno mezi 10:00 a 17:00. Lidé přicházeli památku oblíbeného herce a...

Šok a ticho. Evropští lídři po telefonátu Trumpa s Putinem nevěřili svým uším

Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj a evropští lídři oněměli poté, co se s nimi americký prezident Donald Trump v pondělí podělil o podrobnosti svého rozhovoru s ruským vůdcem Vladimirem...

Tragicky zahynul moderátor počasí v České televizi Jan Šrámek

V sobotu odpoledne při nehodě v italských Alpách zemřel dlouholetý meteorolog a moderátor počasí České televize Jan Šrámek. Bylo mu 48 let. Oznámil to Český hydrometeorologický ústav.

Válečná loď se při spuštění na vodu rozbila. Kim Čong-un přihlížel a zuřil

Kolaps sebeúcty, nedbalost, trestný čin! Tak zuřil severokorejský vůdce Kim Čong-un, který přihlížel slavnostnímu spuštění nové válečné lodi. Při něm došlo k vážné nehodě a plavidlo, které mělo být...

Kapacity středních škol v Praze nestačí. Na zvyšování míst je pozdě, hodnotí expert

Na zvyšování kapacit středních škol v Praze je pozdě. Už třetím rokem končí v hlavním městě devátou třídu základní školy asi 12 000 žáků, kapacity všeobecných oborů, jako jsou gymnázia či lycea,...

24. května 2025  20:46

Zlatou palmu v Cannes získal film íránského režiséra Džafara Panahího

Zlatou palmu, hlavní cenu mezinárodního filmového festivalu ve francouzském Cannes, v sobotu získal film It Was Just an Accident (Byla to jen náhoda) íránského režiséra Džafara Panahího. Cenu za...

24. května 2025  19:51,  aktualizováno  20:29

Izrael zabil při náletu devět z deseti dětí lékařky v Pásmu Gazy

Izraelský letecký útok zabil devět z deseti dětí lékařky ve městě Chán Júnis. Oznámila to podle serveru britské veřejnoprávní vysílací společnosti BBC a dalších médií místní nemocnice, v níž matka...

24. května 2025  20:09

Ukrajinská námořní pěchota krvácí. Mariňáci po kolena v Dněpru uctili padlé

Premium

Od našich zpravodajů na Ukrajině Avdijivka, Vuhledar, Pokrovsk... Ukrajinská námořní pěchota bojuje na nejhorších úsecích fronty a tomu také odpovídají ztráty. „Strašně moc našich kluků se obětovalo, aby bránili svou zemi před tou...

24. května 2025

Na koních až do Jeruzaléma. Německý spolek „mírotvůrců“ projíždí Českem

Spolek německých křesťanů seskupený pod názvem Sdružení mírových zvonů se chlubí vážně zvláštním projektem: Na koňských spřeženích letos vyráží z Německa až do Jeruzaléma za účelem šíření míru. Jak...

24. května 2025  19:33

Každoroční boj. Policie v Cannes zápasí se zloději luxusních hodinek

Do francouzského Cannes na jihovýchodě Francie se každé léto sjíždí hosté filmového festivalu a bohatí turisté se svými luxusními hodinkami. Policie tak musí rok co rok bojovat se specializovanými a...

24. května 2025  18:58

Trhovec Stanjura, milovník tanků Válek. Schillerová napsala protivládní brožuru

Stínová ministryně financí Alena Schillerová se rozhodla následovat předsedu hnutí ANO Andreje Babiše a stejně jako on sám nyní vydala svou vlastní brožuru s názvem Na tahu jsou srdce. Schillerová ve...

24. května 2025  18:19

„Takhle voní beznaděj.“ Německé reportéry šokovala ústecká čtvrť Předlice

Ústecká čtvrť Předlice je místem bídy a diskriminace mnohých Romů, na sex se zde prodávají i desetileté dívky a mezi zájemci o mladé prostitutky nechybí ani Němci. V reportáži to uvedl deník Bild,...

24. května 2025  18:08

Jízda jen za světla či pomaleji. Řidičáků pro seniory s omezením přibývá

V Česku přibývá řidičských oprávnění s omezením na cestu po blízkém okolí řidiče, pro řízení jen za denního světla nebo se sníženou rychlostí. Takové typicky využívají senioři v menších obcích s...

24. května 2025  18:04

Sítě soptí, že propalestinského aktivistu nabralo auto. Co se ale dělo předtím?

Sociálními sítěmi koluje hojně odsuzované video z další napjaté situace z propalestinských demonstrací v evropských městech. V tomto případě jde o středeční incident v nizozemském Rotterdamu, kde...

24. května 2025  17:50

VEXTA a.s.
Hlavní účetní

VEXTA a.s.
Středočeský kraj
nabízený plat: 50 000 - 85 000 Kč

RECENZE: Její pastorkyňa, v níž chlastá a smilní celá ves. A nic víc

Španělský režisér Calixto Bieito, jenž klasická díla zaplňuje násilím a sexem, inscenoval v pražském Národním divadle Janáčkovu Její pastorkyňu. Své pověsti dostál – ve špatném slova smyslu.

24. května 2025  17:30

V Liberci při posunu vykolejil vlak. Regionální trať stála

V Liberci v sobotu před polednem při posunu vykolejil vlak, nikomu se nic nestalo. Na síti X o tom informovala Správa železnic (SŽ). Událost zhruba na pět hodin omezila železniční spojení mezi...

24. května 2025  14:10,  aktualizováno  17:15
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.