Nakolik jsou Karafiátovi Broučci opravdu vlivnou knihou?

  8:33aktualizováno  8:33
Broučci Jana Karafiáta (1846–1929) jsou bezesporu jednou z nejvydávanějších českých knih pro děti. Letos, kdy plynulo 145 let od jejich prvního vydání, se ke čtenářům dostává publikace Karafiátovi Broučci v české kultuře od literární historičky Věry Brožové (1957).

Karafiátovi Broučci coby audiokniha - obal | foto: Popron.cz

Autorka již dříve o Karafiátovi přednášela a spolupracovala na karafiátovském rozhlasovém pořadu. V knize popisuje, jak první, anonymní vydání mezi čtenáři zapadlo a trvalo sedmnáct let, než byl příběh broučků znovuobjeven spisovatelem Janem Herbenem a stal se po pochvalné recenzi Gustava Jaroše Gammy dobovým bestsellerem.

O knize

Věra Brožová: Karafiátovi Broučci v české kultuře

Vydalo nakladatelství ARSCI, Praha 2011, 144 stran, doporučená cena 188 korun.

Brožová přibližuje historický kontext umožňující lépe pochopit význam Karafiátova dílka. V tehdejší evropské hudbě, ve výtvarném umění, v literatuře a divadle se hledal odpovídající výraz pro tápání moderního člověka ve změti odcizených vztahů a prožitků i pro záchytné body, které jsou s to navracet moderní individuum jeho vlastní přirozenosti a duchovním kořenům. V pražském klášteře Na Slovanech našli roku 1880 azyl benediktinští mniši takzvané beuronské umělecké školy, kteří nacházeli krásu tvořenou Bohem-umělcem v základních tvarech přírody a promítali ji do svých uměleckých děl. Pozdní tvorba spisovatele Julia Zeyera (1841-1901) se vztahovala mimo jiné k průzračné naivitě přirozené víry, před níž se musí sklonit i vysoký klérus, či k adoraci jednoduchosti a pokory. Právě pokorné, naivisticky čisté přijímání jednotícího mravního řádu v Broučcích jako by dle autorky „předjalo tuto dimenzi výrazu krásy v umění přelomu století, kam začalo stále více pronikat estetizované vidění světa ve stylizovaně jednoduché mysticko-symbolické rovině“.

Nahrazená čeládka

Obal knihy Karafiátovi Broučci v české kultuře

Obal knihy Karafiátovi Broučci v české kultuře

Především ovšem Brožová zaznamenává dějiny recepce Broučků, která byla „v různých dobách citlivým indikátorem změn v aktuálním kulturním klimatu“. Jejich vyzdvihování, zavrhování i zákazy (to po roce 1948) kopírovaly politické zlomy v historii československé a české společnosti a změny v oficiálních uměleckých i eticko-výchovných preferencích. Pisatelka zaznamenává mimo jiné kritický postoj T. G. Masaryka k literatuře pro děti, a k Broučkům zejména, stejně jako „roubování ideologických záměrů v různých dobách“. Z nich nejvýraznější byl překlad z roku 1947 do ruštiny od Arnošta Kolmana, který zcela vynechal jakékoli zmínky o Bohu a modlitbu Podvečer tvá čeládka nahradil textem: „Jako v podvečer kuřata u kvočny držíme se pospolu, bratr bratra. Pracujeme společně, pomáháme jeden druhému, odvážně chráníme malé a slabé.“

Autorka píše i těch, které Karafiát inspiroval; kupříkladu spisovatele Josefa Haise Týneckého (1885-1964), který podle Brožové vytvořil podivný kříženec karafiátovské poslušnosti a přírodní mystiky s astrálními přírodními bytostmi; motivy jeho pohádky Na pasece prý využila Česká televize v jedné ze sérií seriálu Broučci z roku 1999. Připomenout si zaslouží i Jan Maršíček, autor Nových broučků z roku 1936, u něhož slouží jako model demokraticky spravované komunity s vývařovnou, hřišti či sokolovnou, v níž se všestranně zvyšuje životní úroveň.

Karafiátovi Broučci coby audiokniha - v ruce ji drží ten, kdo ji načetl, herec

Karafiátovi Broučci coby audiokniha - v ruce ji drží ten, kdo ji načetl, herec Josef Somr

Smrt k životu patří

Jako dva nejvýraznější rysy původních Broučků vystupují u Brožové pochopitelně témata poslušnosti a smrtelnosti, která se v tom dílku mnohokrát vracejí: všichni hlavní protagonisté v knize umírají, v závěru i brouček s celou rodinou. Přiznám se, že jsem jako dítě mnohokrát večer usínal při poslechu dramatizace jedné z upravených verzí knihy, v níž slova „však jestli zmrznou, oni poslušně zmrznou“ scházela, takže o konečném osudu Broučka jsem se vlastně dozvěděl až jako dospělý.

Nicméně právě vypouštění pasáží o úmrtí Broučkovy maminky („bác – maminka spadla ze stolice na zem a bylo po ní“) i jeho rodiny patří k nejčastějším zásahům v upravených vydáních a dramatizacích Broučků; jiní upravovatelé zase nechali broučky umřít, ale pak je opět vzkřísili. Byl jsem tak ochuzen o to, co bylo později mnohými chváleno, kupříkladu básník Jan Skácel ocenil, že Karafiát „jediný dokázal dětem říci, že je na světě smrt, a nevylekal je“, a filozofující biolog Stanislav Komárek (1958) je Karafiátovi vděčný, že ho už jako dítě „seznámil s drsnými a děsivými stránkami života“ (tato kniha prý dokonce nejvíce ovlivnila jeho život a způsob myšlení).

Horácké divadlo Jihlava: Z představení Broučci, rok 2003

Horácké divadlo Jihlava: Z představení Broučci, rok 2003

Podle Brožové ovšem v tomto důrazu na smrtelnost nebyla Karafiátova kniha ve své době nijak originální, neboť v tehdejších knihách pro děti neposlušné děti (či kůzlátka) umíraly celkem běžně. Originálnější a odvážnější prý byla Karafiátova próza v tom, že nerozvíjela bájné teorie o čápech a rození dětí, nýbrž jednoduše líčí, jak jednou Brouček přišel domů a u dveří ho už vítalo jeho dítě. V Karafiátově době totiž podle autorky nebyla tabuizována smrt jako dnes, ale právě sexualita.

Daleko větší problém však pro dnešního čtenáře představuje až stereotypně se vracející důraz na poslušnost – v tomto smyslu autorka říká, že Karafiát byl i v soukromí (alespoň z dnešního hlediska) až rigidní a nelítostný člověk. Ne náhodou také upozorňuje, že když byl z textu komunisty vypreparován Bůh, poslušnost Bohu se snadno dala zaměnit za poslušnost kolektivu.

Potíže s interpretací

Ve své knize autorka snáší množství materiálu: Ukazuje reálné předobrazy jednotlivých postav (počet Broučkových dětí kupříkladu odpovídal počtu dětí v rodině, v níž autor vyrůstal). Podrobně popisuje jednotlivá vydání Broučků, jejich ilustrátory i dramatizace (včetně těch provokativních); pečlivě zaznamenává i některé samostatnější adaptace, jako byla inscenace Ze života obludného hmyzu spojující Kafkovu Proměnu, hru Karla Čapka a Ferdu Mravence právě s Karafiátovou knihou. Dozvíme se i o tom, že Broučci mají i vlastní turistickou naučnou stezku na Valašsku.

Karafiátovi Broučci na DVD

Karafiátovi Broučci na DVD

Přesto si neodpustím napsat, že místy působí knížka Věry Brožové jako komentovaný bibliografický seznam (i když s množstvím krásných ilustrací). Když zmiňuje některé teoretiky, kteří se hlouběji zamýšleli nad postavením Karafiáta v duchovním kontextu, jejich podněty příliš nerozvíjí. Třeba svazek Nad Karafiátovými Broučky: sborník k 50. jubilejnímu vydání Broučků pouze zmiňuje, aniž by jej analyzovala – přitom třeba jeden z přispěvatelů onoho sborníku, protestantský literární historik J. B. Čapek, Karafiáta srovnával s katolicky orientovaným nakladatelem, literátem a překladatelem Josefem Florianem (1873-1841), což na první pohled působí dost fantasticky, ale při hlubším seznámení s Karafiátovou osobností už možná méně.

Ještě zajímavější je podle mne skutečnost, že od roku 1939 sloužili Broučci jako „symbolický rámec“ pro dívčí skautský dorost – světlušky. Ještě v roce 2003 vyšla kniha s podrobnými návody, jak s Broučky pracovat, přičemž „cílem snahy o zažití Broučků světluškami je, aby si světluška poté, co uléhá do postele nebo do spacáku, představila sebe sama na místě Broučka a ve svých snech letěla pomáhat jiným“. Nedávno ovšem toto místo Broučků zaujala jiná publikace, protože „s jejich používáním mělo mnoho vedoucích i světlušek problémy“.

Karafiátovi Broučci coby spoluinspirace jednoho ekologického divadelního

Karafiátovi Broučci coby spoluinspirace jednoho ekologického divadelního představení

Upřímně řečeno jsem ani já u svých dětí s Broučky příliš nepochodil, nicméně na závěr musím souhlasně citovat autorku, podle níž „přes veškerý civilizační pokrok je lidský život stejně konečný a vzájemné vztahy v něm stejně důležité“, v čemž podle ní spočívá Karafiátovo poselství. Když chodí Brouček opakovaně žádat o ruku Berušky a je zprvu odmítán, Janinka mu radí „pokoř se“, což by většina našich současníků odmítla, avšak Broučkova strategie nakonec přináší ovoce a jeho trpělivost je víceméně doporučeníhodná i dnes, i když by ji soudobý párový psycholog popsal a zdůvodnil jinak (nutno dodat, že Karafiát sám se ovšem nikdy neoženil).

V jistém smyslu tedy zůstávají Broučci aktuální i dnes. Byť se zmíněný Stanislav Komárek nejspíš mýlí v tom, že „tato kniha ovlivňuje naše národní vědomí více než která jiná kniha“. Možná by bylo lepší, kdy měl pravdu.       


Autor:

Extáze je bezpečnější než alkohol, říká psycholožka

Hlavní zprávy

Nejčtenější

Otroku, pošli výplatu. České studentky si našly na internetu novou obživu

ilustrační snímek

Bohatí cizinci začali díky sociálním sítím využívat nečekaných služeb českých vysokoškolaček. Nejde přitom o žádnou...

Do Španělska uprchlíky nepovezeme, vzkázali aktivisté z lodi Open Arms

Loď se 147 africkými migranty čekala v mezinárodních vodách asi 50 kilometrů od...

Humanitární loď Open Arms, která se 107 migranty na palubě kotví přes dva týdny u italského ostrova Lampedusa, odmítla...

Na Krétě onemocněl zájezd Čechů. Naše vina to není, brání se cestovka

Řecká pláž

Několik desítek českých turistů se na Krétě v posledních dnech nakazilo střevním onemocněním. Nyní sepisují hromadnou...

Sibiř lehá popelem, většinu požárů ani nehasí. Ekologická zkáza je obrovská

Lesní požáry v Krasnojarském kraji na východě Ruska (7. srpna 2019)

Sibiř hoří a ruští hasiči na požáry ani zdaleka nestačí. Z té obrovské masy stačili uhasit jen pouhá dvě procenta a s...

Vojáci přispěli rodině s nemocnou dcerou víčky. Lidé je za to kritizují

Zaměstnanci vojenského letiště Praha - Kbely s pytli víček pro nemocnou...

Zaměstnanci vojenského letiště Praha-Kbely darovali rodině s nemocnou dcerou několik kilogramů nasbíraných víček. Na...

Další z rubriky

ZÁPISNÍK. Miss America a vůdkyně Bobo. Papež poskytl interview

Miss America 2014 Nina Davuluri. Někteří Američané ji šmahem odsoudili jako...

Hrozné, Miss America je mohemedánka. Pinožení u klausistů. Proč na rozdíl od Němců odsuzujeme velkou koalici. Rozhovor...

ZÁPISNÍK: Pussyriotismu zdar. Babiš nebo Zemanovci?

Demonstrace na podporu ruské dívčí kapely Pussy Riot v Madridu (17. srpna 2012)

Dávka angažované poezie. Nápad na byznys s politickým deštěm. Hledání odpovědi na otázku: Kdo je horší? To jsou témata...

ZÁPISNÍK: Cože? Už zase krachuje západní civilizace?

Nemůžete říci, že jste nebyli varováni, říká film Rolanda Emmericha 2012.

Ministr byl na šrot, Zdeněk Škromach fotil "výborné koláčky", Okamuru s Bártou spojila kniha a Tokio volá "Banzai"! To...

Advantage Consulting, s.r.o.
TECHNICKÝ LEAD DEVELOPER C# (100 – 120.000 Kč)

Advantage Consulting, s.r.o.
Moravskoslezský kraj
nabízený plat: 100 000 - 120 000 Kč

Najdete na iDNES.cz