Miroslavu Donutilovi nebude nějaký Robert Wilson nic povídat

  15:15
Tohle není recenze na Věc Makropulos v pražském Stavovském divadle. Jde o pár poznámek o hercích první české scény, kteří byli konfrontováni se zcela jiným způsobem režisérské tvorby a s požadavky pro ně nevídanými.
VĚC MAKROPULOS v režii Roberta Wilsona - Václav Postránecký a Soňa Červená

VĚC MAKROPULOS v režii Roberta Wilsona - Václav Postránecký a Soňa Červená | foto: ND - Lucie Jansch

Z mnohých fotografií v tisku, z televizních šotů a z recenzí zaznamenalo publikum – zřejmě početnější než běžná divácká obec -, že v Národním divadle hrají "divného" Karla Čapka, konkrétně jeho hru Věc Makropulos. Považte: na jevišti se pohybují postavy, v nichž známé herecké tváře jen s obtížemi rozpoznat, figury jsou velmi stylizovaně nastrojeny a nalíčeny, scéna je modernisticky strohá a výrazně nasvícená. Celý ten "tanec" se zkoušel nekonečné týdny a měsíce, dlouho jen pohyby a zase pohyby, teprve pak k nim herci mohli přidat slova.

Karel Čapek

Karel Čapek

Lze se dočíst, že tenhle Karel Čapek vlastně není Čapek, že text věhlasnému americkému režisérovi Robertu Wilsonovi pouze posloužil za materiál k vytvoření živých obrazů na jevišti, které jsou sice možná krásné, ale poněkud bez obsahu a étosu. Například Jaroslav Formánek v Respektu napsal: "Čapkovo poselství o hrůze ze smrti, touze po nesmrtelnosti, ale i o věčném pokušení vytvořit nadčlověka vyznívá v jeho (Wilsonově) Věci Makropulos okrajově a nedůrazně. Ve Stavovském zrežíroval vizuálně pozoruhodný tragikomický škleb o lidských povahách. Na okázalou formu bez silného obsahu se ale rychle zapomíná."

Obnažující role

Nehodlám se zde pouštět do polemik o vztahu formy a obsahu, o sdělovacím potenciálu povrchu a hloubky, o rozdílu mezi okázalostí a perfekcionismem, o tom, na co, kdy a jak rychle se u divadelních zážitků zapomíná. Zkrátka Robert Wilson klade mimořádný důraz na "povrch", na to, co je vidět, a v této inscenaci i na to, co je slyšet mimo slova, tedy na (dodejme: vynikající) scénickou hudbu Aleše Březiny, jejíž trvalá přítomnost posunuje Věc Makropulos až někam ke hře se zpěvy.

Robert Wilson

Robert Wilson

O oprávněnosti a vyznění Wilsonovy inscenace se mohou a musí vést otevřené diskuse, nicméně pro veřejnost nejspíš zůstane nezodpovězeným "tajemstvím" volba herců pro jednotlivé role. Na základě čeho si je Robert Wilson vybíral? Chtěl nebo prostě musel lovit výlučně ve vodách Národního divadla i tehdy, když třeba zjistil, že v něm nemá všechen "potřebný materiál"? Z toho, co dosud bylo zveřejněno, je jasné pouze to, že od počátku byl režisér rozhodnutý pro Soňu Červenou, jež ovšem na jevištích Národního divadla toliko hostuje. Všichni ostatní, vyjma Vladimíra Javorského, který soubor dobrovolně opustil vloni, jsou kmenovými herci ND. A ve Wilsonově aranžmá máme možnost spatřit, čeho tito jsou schopni v díle, v němž obdrželi úlohu "pouhých" nástrojů, v němž nemohou spoléhat na své zavedené šarže, protože Wilson inscenační stavbu buduje zcela odlišně od řadových domáckých postupů, na něž jsou v divadle, natož ve filmech či televizních inscenacích, tito herci navyklí.

Věc Makropolus ve Stavovském divadle je tedy jedinečnou příležitostí přesvědčit se o ochotě několika vybraných jedinců první české scény k výrazové tvárnosti, k účasti na rituálu, v němž jejich tělo a mysl jsou nuceny pracovat v nezvyklé stylizaci a koncentraci. Tato konfrontace je v tuzemských poměrech velmi užitečná, neboť "mezi námi tady" populární herci si ve Wilsonově pojetí najednou nemohou vypomáhat frky a spiklenectvím.

VĚC MAKROPULOS v režii Roberta Wilsona - Vladimír Javorský a Pavla Beretová

VĚC MAKROPULOS v režii Roberta Wilsona - Vladimír Javorský a Pavla Beretová

Dva ženské póly

Jak dopadli jednotliví aktéři? Upozorňuji, že jde o postřehy z jednoho představení, konkrétně z druhé premiéry a že při jiném představení to mohlo nebo může být (ovšem ne asi úplně) jinak. Ale přece:
Ideálním Wilsonovým nástrojem se ukázala být mladá Pavla Beretová v roli Kristiny. Pohyby dotahovala, v hlase a v gestech zdánlivě "přehrávala" k loutkovitosti, ale právě tohle Wilsonovo pojetí potřebuje – napětí luku, vláčně a přesně vystřelované jednotlivosti skládající celek. Na odhodlání Beretové byla radost pohledět, a publikum to citlivě vnímalo, na konci ji právem odměnilo potleskem srovnatelným s tím, který si vyhradilo pro pětaosmdesátiletou Soňu Červenou v hlavní roli Emilie Marty. Nad držením těla, nad sošností chůze Soni Červené nelze než smeknout, je to energický minimalismus adekvátní roli osoby staré tři sta let, kterou už ovšem nebaví žít, ale zároveň se tak strašně bojí smrti, že pro "věc Makropulos", zajišťující extrémní dlouhověkost, přichází ještě jednou.

VĚC MAKROPULOS v režii Roberta Wilsona - Soňa Červená

VĚC MAKROPULOS v režii Roberta Wilsona - Soňa Červená

S mluvním projevem, konkrétně s intenzitou a dikcí, to u Soni Červené bylo skoro na hraně, potenciálu jejích současných hlasových sil přece jen lépe odpovídá komorní Divadlo Kolowrat, kde předloni výtečně ztvárnila ústřední roli v Nekvasilově a Březinově opeře Zítra se bude... V představení Věci Makropulos, jehož jsem byl svědkem, Červená bohužel vypustila (jak mě po představení případně upozornil kolega Jan H. Vitvar, díky) v předposlední replice zásadně důležité věty: "Do sta, do sta třiceti let to vydrží, ale pak… pak v něm umře duše. Nic, nic, nic se neděje., Ani já se neděju."

Dám či nedám, čeho žádáte, Mistře…?

A pak už jsou jen samé mužské role. Obstojnými nástroji ve Wilsonově skladbě se ukázali být Vladimír Javorský v roli tajemného Muže s hůlkou, mladší členové činohry Jan Bidlas (coby Albert Gregor) a Filip Rajmont (jako Janek Prus), ale i rutinér Václav Postránecký (Advokát dr. Kolenatý), který jako by si řekl, že si na něj žádný Robert Wilson nepřijde a že se nenechá otrávit, i když tohle zrovna není úplně jeho gusto. Ale já schopný sluha jsem, jako by dal najevo Postránecký, a dostane se vám, Mistře, toho, čeho ode mě žádáte. Jakkoliv je mi protivná velkoústá rozšafnost, do níž se k stáru Václav Postránecký v rolích i mimo ně posadil, nelze než uznale pokývat nad zkázněnou profesionalitou, k níž zde byl schopen a ochoten se vybudit.

VĚC MAKROPULOS v režii Roberta Wilsona - Filip Rajmont

VĚC MAKROPULOS v režii Roberta Wilsona - Filip Rajmont

O totéž usilovali i Petr Pelzer (Solicitátor Vítek) a Milan Stehlík (Hauk-Šendorf), ale ať dělají, co dělají, ať chodí po jevištích ND již drahně let, fundament nutný pro wilsonovskou antipsychologickou múzičnost se v nich nachází v množství menším než dostatečném (nicméně u Pelzera jde v roli Vítka o šťastnější z jeho úloh).

To Miroslav Donutil (jako Jaroslav Prus) – lhostejno, zda zamýšleně či nechtěně – dával onen večer najevo, že v tomhle on se hodlá angažovat jaksi jen odtud až potud, že tohle mu nejde "od srdíčka". Pohyby a gesta potřebně nedotahoval, jeho kresebné tahy postrádaly šťávu, ego se mu nerozplynulo ve figuře, nedokázal na sebe "zapomenout". Při děkovačce se pak tlačil o půl kroku před Soňu Červenou, jeho návyk na to být miláčkem večera se v okamžicích, kdy už bylo po všem, pasíroval ven naprosto nezadržitelně; tím nepatřičněji to působilo. Je velmi pravděpodobné, že i Miroslav Donutil, jakož i ostatní členové souboru, věnoval nastudování Věci Makropulos ojedinělé kvantum energie, avšak v jeho případě – tak to na mě působilo – šlo o vynucené penzum, nikoliv o vnitřní srozumění s novou a krajní zkušeností.

VĚC MAKROPULOS v režii Roberta Wilsona - Václav Postránecký

VĚC MAKROPULOS v režii Roberta Wilsona - Václav Postránecký

Škoda tedy, že Robert Wilson nenalezl více odhodlaných a "naslouchajících" herců jako je Pavla Beretová. Asi teprve potom bychom pocítili plný potenciál Wilsonova "manýrismu".

Stálo by nyní za to detailně sledovat, jak dlouho, do kolikáté reprízy pražskému hereckému ansámblu vydrží vůle k tvaru, která je ve Wilsonově režii nutnou podmínkou vyslovení vnitřních obsahů skrze vystavěné obrazy. Je v českém divadelním prostředí známou skutečností, že když se po premiéře na jinou štaci vzdálí režisér-perfekcionista a inscenaci ponechá svému osudu, že ta se během repríz postupně sesouvá k přibližnosti, která je faktickou královnou zdejších scén. Tak schválně, jakého věku se dožije vytříbený tvar Věci Makropulos ve Stavovském divadle…

Základní údaje

VĚC MAKROPULOS
Karel Čapek

REŽIE, SCÉNICKÁ VÝPRAVA A SVĚTELNÝ DESIGN: ROBERT WILSON
HUDBA: ALEŠ BŘEZINA
KOSTÝMY: JACQUES REYNAUD
REŽIJNÍ SPOLUPRÁCE: ANN-CHRISTIN ROMMEN
ASISTENT SCÉNOGRAFA: KAREL KUT
SPOLUPRÁCE NA KOSTÝMECH: YASHI TABASSOMI
SVĚTELNÝ DESIGN: AJ WEISSBARD
DRAMATURGIE: MARTIN URBAN

OSOBY A OBSAZENÍ:
Emilia Marty: Soňa Červená j. h.
Jaroslav Prus: Miroslav Donutil
Janek, jeho syn: Filip Rajmont
Advokát dr. Kolenatý: Václav Postránecký
Solicitátor Vítek: Petr Pelzer
Kristina, jeho dcera: Pavla Beretová
Albert Gregor: Jan Bidlas
Hauk – Šendorf: Milan Stehlík
Muž s hůlkou: Vladimír Javorský j. h.

Autor: , Kavárna

Kvestor ČZU: Nejlepší disciplínu měli při nácviku na útok zahraniční studenti

  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Dva ruští vojáci se doznali k trojnásobné vraždě na Ukrajině

25. dubna 2024  23:07

V okupované části Chersonské oblasti na jihovýchodu Ukrajiny zadrželi dva ruské vojáky, kteří se...

Architektonickou cenu EU získal univerzitní pavilon, blízko byla i ostravská galerie

25. dubna 2024  21:23

Studijní pavilon Technické univerzity v německém Braunschweigu se stal vítězem prestižní...

Lidovci navrhli zvýšit slevy na dani na děti, stát to má přes 8 miliard ročně

25. dubna 2024  11:36,  aktualizováno  21:15

Zvýšení slev na dani na děti navrhuje KDU-ČSL a hodlá to prosazovat v jednáních s koaličními...

Prezident má absolutní imunitu. Trump zaměstnal Nejvyšší soud, věří v průtahy

25. dubna 2024  19:09,  aktualizováno  21:06

Většina členů amerického Nejvyššího soudu se ve čtvrtek zdála být skeptická k argumentu...

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...