Poetic Filharmony vznikla roku 2003 - jako trio. Zakládajícími členy, které slyšíme i na letošním albu, byli pražský kytarista Roman Hampacher (ročník 1974) a roudnický bubeník Jan Červenka (1982). Na Černém vdovci se k nim přidal slovenský baskytarista Roman Džačár a nově se objevil i zvuk Minimoog Voyageru; tento nástroj ovládá Martin Cikánek (1978) , moravský absolvent oboru Hudební management na pražské HAMU, na piano a skladbu žák Petra Volného a také ovšem člen mladé jazzové formace Work in Progress (hráli v ní Tomáš Hobzek a Jakub Doležal, nyní členové už mezinárodně věhlasného kvarteta Ondřeje Pivce). Poetik Harmony, nyní tedy česko-moravsko-slovenské kvarteto, představuje kombinaci někdejšího zvukově výbušného rockjazzu s novější tendencí třicátnických jazzmanů, kteří čerpají své podněty všude, kde je najdou. Své nahrávky podpisují převážně kolektivně, v některých skladbách se k autorství přihlásí jednotliví členové.
O albuPoetic Filharmony: Černý vdovec |
První dvě čísla alba, podepsaná celou skupinou, znějí jako masivní jazzrockový nářez: dynamika a intenzita zvuku tu převládají nad všemi ostatními aspekty; schopnosti jednotlivých sólistů jsou však i přitom slyšet. Od třetího, nejdelšího (téměř desítiminutového čísla) Cookoo se však zvuk i koncepce podstatně mění: začíná to osobitým zvukem nezvyklých perkusí (což je ovšem jedna z mnoha barev Minimoogu) a pak nastupují pasáže odlišného zvukového charakteru i intenzity. Kvarteto to činí docela vynalézavě a střídáním barev i zvuků se přibližuje i kompoziční technice dnešní mladé jazzové školy.
Následující Hannah je lyrický kraťas pro sólovou kytaru, jaký by mohl figurovat i na jakémkoliv jazzovém albu. Osmiminutový Výtah zdařile spojuje minimoogovou elektroniku s akustickými zvuky ostatních nástrojů; sóla se rozvíjejí z uvolněných pasáží do zvukově vybuzených kombinací jednoduchých riffových základů.
Vyvrcholení této kompoziční tendence představuje Cikánkova skladba
Rozmarýnka: zvukově cudná kombinace akustického piana a kytary téměř ukolébavkově poklidné nálady. A pak přijde vrchol: Mumoo, návrat k jazzrocku, jemuž nad dunícími bicími intenzitu své exprese propůjčí i hostující Jana Koubková a kytara. Minimoog těží z napětí základního riffu a z barevných možností nástrojů vzniká vynikající závěr, vytvářející působivý a poučný přehled hudebních výrazů a stylů, které kvasí a žijí mezi dnešními třicátníky a čtyřicátníky.
Sami o soběZ profilu kapely na Bandzone.cz: Poetic Filharmony přináší (since 2003) na českou hudební scénu neotřelé hudební zážitky mísící našláplý instrumentální post psychydelic rock, jazz fusion a drum´n´bass. Ikonická je pro zvuk kapely hutná bigbeatová kytara bandleadra Romana Hampachera. Ostrý sound jeho nástroje, který je prohnaný přes speciální selekci kytarových boutique efektů a exkluzivní aparáty Hughes&Kettner, se prořezává napříč zvukovým spektrem, aby se srazil s futuristickými zvuky novodobých analogových syntezátorů Minimoog Voyager a DSI Prophet 08. V záři modravého světla si na jejich nekonečných možnostech v oblasti kurvení (manipulace, deformace, tweakování apod.) zvuků permanentně ulítává cigi (Martin Cikánek - pozn. red.), jinak též milovník poctivých bebopových hadic. Nekompromisně tepající rytmika bubeníka Honzy Tscherwa Červenky a slovenského basáka Romana Džačára se inspiruje jak jazzrockovou klasikou, tak moderními tanečními rytmy. Chlapci si tím ventilují svou perverzní zálibu v beatech s mnohočetnými frakturami, lichodobých taktech a obskurních metrech a poetickém pojetí času. |