Jan Antonín Baťa

Jan Antonín Baťa | foto: archiv města Zlína

Kdy se narodil J. A. Baťa? Matrika říká, že o čtyři dny později, než uvádí rodina

  • 10
Nedávné oslavy 110. narozenin Jana Antonína Bati možná proběhly o čtyři dny dříve, než měly. Podle zápisu v matrice římskokatolického farního úřadu v Uherském Hradišti se slavný podnikatel nenarodil 7. března 1898, jak se oficiálně uvádí, ale 11. března téhož roku.

Zápis o narození J. A Bati, nevlastního bratra zakladatele obuvnického impéria Tomáše Bati, je na straně 394. pátého svazku knihy narození. Datum 11. března je zřetelné i dnes, případnou záměnu osob vylučují další údaje.

V matrice se píše, že Jan Baťa se narodil v domě číslo dvě v Uherském Hradišti manželům Antonínu Baťovi a Ludmile, rozené Hrušťákové, což jsou fakta doložitelná i z jiných historických pramenů.

"Zápis nebyl nikdy opravován. Správné datum narození Jana Antonína Bati je tedy 11. března, protože záznam z matriky je rozhodující," řekla Kateřina Smutná, ředitelka Moravského zemského archivu v Brně, který má zmiňovanou knihu narození neboli matriku k dispozici.

Jan Antonín Baťa za svého života uváděl, že se narodil 7. března. V tento den se také v obuvnické firmě slavily "narozeniny pana šéfa", jak vyplývá z dobových materiálů. Za správné označuje toto datum i jeho rodina a potomci.

"Sedmý březen má Jan Antonín Baťa vytesaný na náhrobku v brazilském městě Piracaia. Jeho potomci toto datum považují za správné, jak mi sdělila vnučka J. A. Bati Dolores," řekla zlínská novinářka Dana Lipovská, která místo posledního odpočinku podnikatele navštívila.

Může za omyl kostelník?
Podle rodiny J. A. Bati a některých historiků může za jiné datum v uherskohradišťské matrice omyl kostelníka, který zápis prováděl.

"Šlo o lidskou chybu, tak se to aspoň traduje v ústním podání. Sám J. A. Baťa vždy říkal, že se narodil sedmého března," uvedla historička Muzea jihovýchodní Moravy Hana Kuslová, jež se studiem osobnosti jednoho z nejvýznamnějších zlínských podnikatelů zabývá.

Ředitelka brněnského Moravského zemského archivu ale "rodinnou" verzi o chybě kostelníka zpochybňuje.

"Pokud byl J. A. Baťa přesvědčen o tom, že je v matrice chybný zápis, měl dost času na provedení opravy. K těm ve dvacátém století běžně docházelo. Baťa to však neudělal, což je přinejmenším zvláštní," upozornila Smutná.

"Zřejmě neměl v ruce patřičný důkaz a bez něj by změny zápisu dosáhl jen těžko," předpokládá Kuslová.

Zlínský magistrát bude i nadále uvádět jako datum narození J. A. Bati 7. březen. "O zápisu v matrice víme, ale chceme se držet data, které uvádí rodina a které je i na náhrobku J. A. Bati," potvrdila mluvčí Marie Masaříková.

Některé prameny uvádí za datum narození J. A. Bati dokonce 17. březen. Tento údaj je dokonce na opisu rodného a křestního listu z roku 1938. "V tomto případě jde zcela jistě o chybu. Sedmnáctého března byl Jan Baťa pokřtěn. Omyl vznikl zřejmě tím, že křesťané považují den křtu za datum narození," vysvětlila Kuslová.

. Kdy se narodil?

Podle zápisu v matrice farního úřadu v Hradišti se slavný podnikatel nenarodil 7. března, jak se oficiálně uvádí, ale 11. března 1898. Baťovi potomci ale trvají na 7. březnu. Toto datum má J. A. Baťa vytesáno i na náhrobku v brazilském městě Piracaia.

Další záhada: jméno
Datum narození není jedinou záhadou v životě J. A. Bati. Tou další je samotné jméno. Jan Baťa byl pokřtěn na Jana Karla Baťu, sám sebe ale nazýval Janem Antonínem.

"Druhé jméno Karel dostal s největší pravděpodobností po kmotrovi, jak bylo zvykem. Jméno Antonín si Jan Baťa zvolil zřejmě z úcty k otci," domnívá se Kuslová.

Oficiální změnu svého druhého jména J. A. Baťa provedl až v roce 1938, Zemský úřad v Brně povolil dodatečnou poznámku v matrice výnosem ze dne 11. dubna 1939. Podnikatel tak značnou část života používal jiné jméno než to uvedené v matrice.

Používání jiných jmen, než byla zapsaná v matrice, nebylo v rodině Baťů žádnou výjimkou. Jedním z ředitelů firmy byl například Hynek Baťa, který měl v knize narození uvedené křestní jméno Ignác.

Video