Kdo maže, ten jede

  5:09aktualizováno  5:09
Jste řidič z Opavy nebo Tábora, nasbíral jste na přestupcích nepříjemné množství trestných bodů a potřebujete si je "odmazat"? Pak budete muset vyrazit do Mostu a po cestě můžete poděkovat poslanci ODS Oldřichu Vojířovi.
auto, kalkulačka, leasing

auto, kalkulačka, leasing

Díky jeho pozměňovacímu návrhu zákona může řidič, jenž má 10 trestných bodů (ne víc), absolvovat v Mostě výcvik na cvičišti zvaném polygon, kde se učí zvládání smyků.

Zaplatí okolo 4 000 korun a tři body se mu "vygumují". (Na řidiče, kteří nasbírali "plný počet" 12 bodů, se možnost odmazání nevztahuje.) Ministerstvo dopravy nyní dokončilo prováděcí vyhlášku této novely zákona a kurzy na "odmazání bodů" se mají v září rozjet.

Jen ti z Mostu
Na první pohled na tom není nic divného. I v některých státech Evropské unie funguje odmazání bodů po absolvování výcviku. Jenže u nás bude moci kurz provádět zatím jen jedna soukromá firma ze severu Čech.

V Česku je dnes přes 220 tisíc řidičů, kteří mají na kontě tři a více trestných bodů. Ti by tedy mohli mít zájem nechat si je "vygumovat". Kdyby si alespoň polovina z nich udělala kurz na polygonu, provozovatel by vydělal okolo 440 milionů korun. A tím je společnost Autodrom Most, které polygon patří.

Poslanec Vojíř, shodou okolností také z Mostu, nastavil v pozměňovacím návrhu zákona takové podmínky, že to vypadá, jako by byly na míru šité právě této firmě. A ministerská vyhláška podmínky ještě více upřesňuje. "Od září si lze dobrovolně umazat body pouze namosteckém polygonu. Podmínky zatím splňují jen oni. Mají kyvnou desku umožňující smyky," potvrzuje mluvčí resortu dopravy Karel Hanzelka.

Nápad poslance Vojíře se nelíbí Dopravní akademii, Hospodářské komoře ani Transparency International. "Je to ukázka jednoznačné politické lobby, která přináší výhodu jedné firmě. Poslanec Vojíř je v evidentním střetu zájmů," říká šéf Transparency David Ondráčka.

Kritici poukazují i na to, že výcvik na polygonu automaticky nevyrobí z neopatrného "piráta" odpovědného řidiče. "Řeší se tím jen technická zručnost, ne přístup k odpovědnosti řidiče," říká děkan Dopravní fakulty ČVUT Petr Moos. I laika totiž napadne: dostane-li řidič body třeba za telefonování při jízdě, jaký má smysl, aby se na polygonu učil zvládat smyky?

Pavel Hanka, generální ředitel Autodromu Most, kde polygonové cvičiště stojí, říká, že řidič z kurzu odejde "na kvalitativně jiné úrovni". "Naučí se zvládat smyky a bude vědět, jak vůz funguje v krizových situacích," říká Hanka.

Na míře účinnosti výcviku na polygonu se odborníci zjevně neshodnou. Stejně rozporuplně jsou vnímány nadstandardní vztahy společnosti Autodrom Most a politiků.

Ještě loni totiž tato společnost patřila zčásti městu a na výstavbu polygonového cvičiště šly peníze ze státního, krajského a městského rozpočtu. Dnes už je to soukromá firma. MF DNES zjistila, že zařídit si příspěvek z veřejných peněz na vlastní byznys není v Mostě tak složité.

Velkolepé plány se plní
Pro lepší pochopení, proč poslanec Vojíř, město Most a Ústecký kraj podporují soukromou společnost Autodrom Most, je třeba se vrátit o několik let zpátky a seznámit se s Jiřím Kroužkem. Tento muž je dnes v mosteckém regionu považován za jednoho z nejmocnějších podnikatelů.

Právě on je vlastníkem areálu Autodrom Most, kde se pořádají automobilové závody a kde stojí polygon. Před rokem 1989 pracoval Kroužek na autodromu jako šéf propagace, po změně režimu inicioval jeho osamostatnění. V roce 1993 vznikla společnost Autodrom Most, s. r. o. Město Most v ní vlastnilo 23 procent, Jiří Kroužek 51 procent, zbytek měl automotoklub.

Ke svému nadpolovičnímu podílu se Kroužek dostal pozoruhodným způsobem. Mediální archivy popisují, jak si nechal za desítky milionů korun ocenit své know-how a to pak vložil jako svůj nadpoloviční podíl do společnosti. Dovedl sehnat sponzory a autodrom pod jeho vedením prosperoval.

V roce 2000 se časopisu Auto Tip svěřil: "Rád bych realizoval projekt speciálního polygonu, který by dokázal nabídnout neomezené možnosti v oblasti dopravní výchovy a zvyšování bezpečnosti provozu. Projektu fandí město Most, vládní zmocněnec pro severozápadní Čechy a řada senátorů a politiků. Myslím, že by to uvítala četná ministerstva, především dopravy," naplánoval si tehdy Kroužek.

Zanedlouho se ukázalo, že měl dobrý odhad. Rozhodl se polygon postavit na bývalé výsypce v době, kdy vláda uvolnila 15 miliard korun na rekultivaci poškozené krajiny severozápadních Čech. Distribuci peněz měl na starosti Fond národního majetku (FNM). V té době zde v dozorčí radě seděl již zmíněný poslanec Vojíř. Kroužkův projekt na výstavbu polygonu vyhrál tendr a v roce 2003 na něj FNM uvolnil 120 milionů korun.

Poslanec Vojíř dnes odmítá, že by z pozice své funkce nějak ovlivnil výběr projektu polygonu. "To rozhodovaly meziresortní vládní komise minulých vlád, jejichž členem jsem nebyl," říká dnes Vojíř. Dalšími penězi na polygon přispělo město a kraj, celkem více než 9 miliony. Zbytek byl financován z úvěru.

Primátorem Mostu byl tehdy Vladimír Bártl (ODS), jenž výstavbu polygonu podporoval a byl také v dozorčí radě Autodromu Most. Dnes je Bártl vrchním ředitelem odboru na ministerstvu dopravy, kde se zpracovala vyhláška, která tolik vyhovuje Kroužkovu polygonu.

V listopadu 2005 Kroužek polygon slavnostně otevřel s premiérem Paroubkem (ČSSD) a hejtmanem Jiřím Šulcem (ODS). Celkově stál kolem 240 milionů korun. Loni město prodalo Kroužkovi svůj podíl ve společnosti Autodrom Most za 17 milionů. Dnes je tedy celý areál včetně polygonu ve vlastnictví jeho společnosti Ring Group. Na autodromu Kroužek pořádá závody, na polygonu se řidiči učí bezpečně jezdit. Kurz dnes stojí 4 200 korun bez DPH. Obdobné kurzy za podobnou cenu budou moci řidiči absolvovat kvůli odmazání bodů.

Nerovné podmínky
V Česku funguje více škol bezpečné jízdy, které mají polygonová cvičiště. Jenže nemají speciální vybavení, které vyhovuje podmínkám v zákoně a vyhlášce, a kurzy na odmazání bodů provozovat nesmějí.

"Dělám to už sedm let. Školím ochranku ústavních činitelů. Těm náš polygon stačí, ale podmínky nového zákona nesplňujeme. Například nemáme učebnu v areálu, ale o kus dál," říká třeba Jan Faktor ze společnosti Max Cars. Podobně kritická je Dopravní akademie.

"Ministerstvo dopravy říká, že vychází z evropských norem, ale tak přísné standardy v žádné směrnici nenajdete. Chystají se žaloby za zmařené investice. Více společností má polygony, ale všichni řidiči pojedou do Mostu," namítá prezident Dopravní akademie Robert Kotál.

Podezření z účelového zvýhodnění Kroužkovy firmy odmítá poslanec Vojíř i ministerstvo dopravy. "Parametry jsme záměrně nastavili relativně tvrdě, protože je naším cílem mít kvalitní školicí střediska a kvalitní řidiče," říká mluvčí Hanzelka.

Podle náměstka ministra dopravy Jiřího Hodače (ODS) se předpokládá, že polygonová cvičiště budou fungovat v každém kraji. "Je to soukromý byznys. Nikomu nebráníme, aby založil vlastní polygon, pokud splní podmínky a dostane akreditaci od kraje," říká Hodač.

Mluvčí Hanzelka doplňuje, že ministerstvo se chystá vypsat dotační program na pořízení kyvné desky umožňující smyk. Otázkou je, kolik lidí do "toho" půjde. Vybudování areálu představuje několikasetmilionovou investici.

Jisté je, že o vybudování dalšího polygonového cvičiště už uvažují v Mostě. Vyjednávají s pražským magistrátem o pronájmu pozemků v Praze-Kyjích. "Pozemky jsou však v blízkosti hřbitova a někteří občané s tím nesouhlasí," říká místostarosta Prahy 14 Bohuslav Sobotka (ODS). Podle ředitele Hanky z Autodromu Most jsou jednání s magistrátem zatím na "mrtvém bodě".

Plánují výstavbu polygonu i jinde než v Praze? "To je naše interní know-how," odpověděl ředitel Hanka (jeho šéf Kroužek schůzku s MF DNES odmítl, pozn. red.). Kritici zákona umožňujícího odmazání bodů zatím jen v Mostě plánují do 14 dnů setkání na půdě Hospodářské komory.

"Z hlediska rovných podnikatelských příležitostí je zákon rozporuplný," říká mluvčí komory Viktorie Plívová. Hospodářská komora chce k jednomu stolu pozvat autory zákona a vyhlášky i odpůrce. Je otázka, zda se to podaří. Když chtěla před pár týdny vyvolat debatu Dopravní akademie, ministerstvo dopravy nereagovalo.

Trans muž: Dotaz, co máme v kalhotách, nesnášíme

Hlavní zprávy

Nejčtenější

Vraha své dcery potkala v metru, sedl si přímo proti ní. Zhroutila se

Roberta Kučerová s fotografií své zavražděné dcery Reginy

Před dvaceti lety přišla Roberta Kučerová o jediné dítě. Její sedmadvacetiletou dceru Reginu nechal zavraždit Zdeněk...

Hašek titul JUDr. neměl získat. Jeho práce by propadla i jako seminárka

MF DNES získala rigorózní práci Michala Haška

Rigorózní práci, díky které Michal Hašek získal titul JUDr. ve slovenském Sládkovičově, exhejtman 7 let tají. MF DNES...

Hmyz rychle vymírá, podle vědců do 100 let zmizí. Přírodu čeká kolaps

SOSÁNÍ. Hmyz saje nektar z květu pampelišky v lese nedaleko běloruského...

Katastroficky rychle neumírají pouze včely. Každý rok ze světa zmizí 2,5 procenta z celkového objemu veškerého hmyzu....

Školačka utekla k IS. Teď je opět těhotná a kvůli zdravotní péči chce zpět

Britské školačky Amira Abaseová, Kadiza Sultanaová a Shamima Begumová (zleva)...

Britka Shamima Begumová přijela v roce 2015 se svými dvěma přítelkyněmi do Sýrie, aby se připojila k Islámskému státu...

Autobus v Mělníku prorazil svodidla a spadl do dvanáctimetrové hloubky

Autobus v Mělníku prorazil svodidla a spadl ze srázu do několikametrové hloubky...

Nehoda autobusu ráno omezila provoz na silnici číslo 16 v Mělníku. Autobus prorazil svodidla u kruhového objezdu a...

Další z rubriky

ZÁPISNÍK. Miss America a vůdkyně Bobo. Papež poskytl interview

Miss America 2014 Nina Davuluri. Někteří Američané ji šmahem odsoudili jako...

Hrozné, Miss America je mohemedánka. Pinožení u klausistů. Proč na rozdíl od Němců odsuzujeme velkou koalici. Rozhovor...

ZÁPISNÍK: Naše česká Kanada. Jak starosta řádil, lhal a měl podporu

Torontský starosta Rob Ford se přiznal, že v minulosti kouřil crack.

Škromach oceňoval konspirační teorie. Srovnání: česká politika a starosta Toronta, který kouří crack, lže a pije. Boj...

ZÁPISNÍK: Potáhneme na Sýrii! Čeští komunisté milují Severní Koreu

Syrští povstalci v bojích o město Chanasír nedaleko Aleppa (27. srpna 2013)

Moderátor usnul, mezi českými novináři se objevily výzvy k válčení a komunistický hejtman mluvil s velvyslancem KLDR o...

Najdete na iDNES.cz