Historické avie dorazily do cíle, přistály nedaleko Bruselu

  17:30aktualizováno  22:54
Dvě české repliky historických dřevěných letadel Avia přistály na letišti v belgickém Grimbergenu u Bruselu. Kopírovaly trasu závodu z roku 1923, který vyhrál český pilot.

Dvě české repliky historických dřevěných letadel Avia přistály na letišti v belgickém Grimbergenu u Bruselu. | foto: Petr Kříž

Na travnatou plochu letiště nedaleko Bruselu dosedl dřevěný stroj s pilotem Milanem Mikuleckým z Historické letky republiky Československé. Na palubě jednoplošníku Avia BH 5, ve kterém v roce 1923 zvítězil Zdeněk Lhota, seděl i reportér iDNES.cz, který se celé cesty účastnil a v historickém letounu absolvoval poslední etapu letu.

Avie dosáhly prostoru letiště asi v 16:25. Avie BH 1 sedla jako první, po ní BH 5 asi v 16:36, mezitím totiž oba stroje několikrát kroužily nad letištěm a předváděly se kvůli divákům a fotografům.
 
"Let byl skvělý, počasí nám vyšlo a přistání proběhlo hladce. Cesta byla kouzelná, můj pilot byl šikovný, ani trošku jsem se nebál a let si užíval. Vzlétli jsme asi v půl čtvrté z Kiewitu, takže let trval asi hodinku, tedy déle nez původně předpokládaných 40 minut," hlásil Adam Bartoš. "Byl trochu protivítr, proto to letělo pomaleji," řekl iDNES.cz pilot Marcel Sezemský.

Podle reportéra na malé letištní ploše čekalo několik desítek fanoušků historického létání a asi 40 novinářů.

"Pilota vítali lidé z naší ambasády, starosta města, zástupce ČR pro vojenské záležitosti v Beneluxu a také jedna stařičká paní, Češka Julinka Lišková, jejíž manžel Liška byl pilotem a ona sama také před válkou na podobných strojích létala," popisoval reportér.

Dvě české repliky historických dřevěných letadel Avia přistály na letišti v belgickém Grimbergenu u Bruselu.

Piloti se tentokrát museli vyhýbat velkým letištím či velkým městům. Na cestě se ale snažili vyvarovat i přeletů přes velké vodní plochy či lesy, aby měli možnost kdykoli nouzově přistát.

Mikulecký nemusel se strojem letět ani na maximu možného, protože na rozdíl od Lhoty neměl na trase soupeře. Průměrná rychlost se tak měla pohybovat od 100 do 120 kilometrů v hodině ve výšce 150 až 300 metrů nad zemí.

Z královské rodiny nikdo nedorazil
Lhotu v cíli původního závodu v roce 1923 přivítal belgický král Albert I. a současná hlava belgického království měla vítat i Mikuleckého a další členy doprovodu. Nynějšího krále Alberta II. však naplno zaměstnává politická krize v zemi, a tak není možné, aby se setkání uskutečnilo.

Na zhruba 750 kilometrů dlouhé cestě doprovodil přesnou repliku Avie BH 5 s původním pětiválcovým motorem letoun Avia BH 1, který byl v době vzniku mimořádně technicky vyspělý a bylo na něm možné předvádět i základní prvky letecké akrobacie.

Cesta dvou stařičkých avií začala v sobotu dopoledne. Vzlétly z letiště v pražských Letňanech s hodinovým zpožděním, protože vypravení letadel přihlížely davy novinářů a fanoušků.

Let z Prahy do Bruselu trval leteckým nadšencům déle než jejich předchůdci Lhotovi, trasa byla navíc delší o zhruba 250 kilometrů. Je to dáno řadou faktorů, především pak vývojem leteckého provozu a změnou krajiny za uplynulých 85 let.
Autoři: ,

Karel je normální člověk, ale má silnou auru, řekla o Gottovi Zelenková v Rozstřel

Hlavní zprávy

Nejčtenější

Bylo to hrozné, líčí turistka. Při bouři zemřeli v Chalkidiki dva Češi

Převrácený autokaravan v řecké vesnici Sozopoli, v němž zemřeli dva čeští...

Silná bouře na řeckém poloostrově Chalkidiki si ve středu večer vyžádala sedm obětí, šest z nich byli turisté. Mezi...

V penzi spolu chtěli procestovat svět. Na řecké pláži je zabila bouře

Na pláži na řeckém poloostrově Chalkidiki v noci na čtvrtek zemřeli dva Češi....

Manželé z Vysočiny si na stáří koupili zánovní obytný automobil. Chtěli procestovat Evropu, být na důchod co možná...

Bouřky, déšť a zima. Počasí kazí Čechům dovolenou v Chorvatsku

Silná bouřka provázená přívalovým deštěm v Praze (6. června 2019)

Chorvatsko je pro Čechy nejoblíbenější letní destinací, každoročně jich tam za mořem vyrážejí stovky tisíc. Na tento...

Letní radovánky v Německu. Na koupaliště raději s policejním doprovodem

Němečtí policisté dorazili urovnat jeden z násilných incidentů ve venkovním...

Teploty stoupají a s nimi i počet návštěvníků koupališť. Německo uvažuje o posílení bezpečnosti na plovárnách kvůli...

Expremiér Nečas si koupil byt. Finanční transakce však nahrávají spekulacím

Manželé Petr a Jana Nečasovi přicházejí na slavnostní  recepci, kterou...

Byt o velikosti téměř sto metrů čtverečních s terasou o výměře 37,66 metrů čtverečních v sedmém patře Rezidence Na...

Další z rubriky

Sbohem! Editor Kavárny on-line Josef Chuchma se loučí

Sbohem, Kavárno... (Za ilustrační snímek byl zde použit záběr, na němž se 4.

K třicátému červnu 2013 byla uzavřena dosavadní existence Kavárny on-line, která vznikla z mé iniciativy, coby editora...

ZÁPISNÍK: Pussyriotismu zdar. Babiš nebo Zemanovci?

Demonstrace na podporu ruské dívčí kapely Pussy Riot v Madridu (17. srpna 2012)

Dávka angažované poezie. Nápad na byznys s politickým deštěm. Hledání odpovědi na otázku: Kdo je horší? To jsou témata...

ZÁPISNÍK: Také Američané nadávají na svoji politiku

Američtí váleční veteráni navštívili památník druhé světové války ve

Spojené státy se přirovnávají k banánové republice a k ­Itálii. Americká konzervativní Tea Party žije v bublině. V...

Moje dcera má dvě mámy. Mám na to právo?
Moje dcera má dvě mámy. Mám na to právo?

Jsem mámou jedné úžasné holčičky, která si žije ve svém batolecím světě a nic ji netrápí. To však bohužel nemohu úplně říct o sobě, tak jsem se rozhodla se ze svých obav a pochyb aspoň vypsat.

Najdete na iDNES.cz