Historické avie dorazily do cíle, přistály nedaleko Bruselu

  17:30aktualizováno  22:54
Dvě české repliky historických dřevěných letadel Avia přistály na letišti v belgickém Grimbergenu u Bruselu. Kopírovaly trasu závodu z roku 1923, který vyhrál český pilot.

Dvě české repliky historických dřevěných letadel Avia přistály na letišti v belgickém Grimbergenu u Bruselu. | foto: Petr Kříž

Na travnatou plochu letiště nedaleko Bruselu dosedl dřevěný stroj s pilotem Milanem Mikuleckým z Historické letky republiky Československé. Na palubě jednoplošníku Avia BH 5, ve kterém v roce 1923 zvítězil Zdeněk Lhota, seděl i reportér iDNES.cz, který se celé cesty účastnil a v historickém letounu absolvoval poslední etapu letu.

Avie dosáhly prostoru letiště asi v 16:25. Avie BH 1 sedla jako první, po ní BH 5 asi v 16:36, mezitím totiž oba stroje několikrát kroužily nad letištěm a předváděly se kvůli divákům a fotografům.
 
"Let byl skvělý, počasí nám vyšlo a přistání proběhlo hladce. Cesta byla kouzelná, můj pilot byl šikovný, ani trošku jsem se nebál a let si užíval. Vzlétli jsme asi v půl čtvrté z Kiewitu, takže let trval asi hodinku, tedy déle nez původně předpokládaných 40 minut," hlásil Adam Bartoš. "Byl trochu protivítr, proto to letělo pomaleji," řekl iDNES.cz pilot Marcel Sezemský.

Podle reportéra na malé letištní ploše čekalo několik desítek fanoušků historického létání a asi 40 novinářů.

"Pilota vítali lidé z naší ambasády, starosta města, zástupce ČR pro vojenské záležitosti v Beneluxu a také jedna stařičká paní, Češka Julinka Lišková, jejíž manžel Liška byl pilotem a ona sama také před válkou na podobných strojích létala," popisoval reportér.

Dvě české repliky historických dřevěných letadel Avia přistály na letišti v belgickém Grimbergenu u Bruselu.

Piloti se tentokrát museli vyhýbat velkým letištím či velkým městům. Na cestě se ale snažili vyvarovat i přeletů přes velké vodní plochy či lesy, aby měli možnost kdykoli nouzově přistát.

Mikulecký nemusel se strojem letět ani na maximu možného, protože na rozdíl od Lhoty neměl na trase soupeře. Průměrná rychlost se tak měla pohybovat od 100 do 120 kilometrů v hodině ve výšce 150 až 300 metrů nad zemí.

Z královské rodiny nikdo nedorazil
Lhotu v cíli původního závodu v roce 1923 přivítal belgický král Albert I. a současná hlava belgického království měla vítat i Mikuleckého a další členy doprovodu. Nynějšího krále Alberta II. však naplno zaměstnává politická krize v zemi, a tak není možné, aby se setkání uskutečnilo.

Na zhruba 750 kilometrů dlouhé cestě doprovodil přesnou repliku Avie BH 5 s původním pětiválcovým motorem letoun Avia BH 1, který byl v době vzniku mimořádně technicky vyspělý a bylo na něm možné předvádět i základní prvky letecké akrobacie.

Cesta dvou stařičkých avií začala v sobotu dopoledne. Vzlétly z letiště v pražských Letňanech s hodinovým zpožděním, protože vypravení letadel přihlížely davy novinářů a fanoušků.

Let z Prahy do Bruselu trval leteckým nadšencům déle než jejich předchůdci Lhotovi, trasa byla navíc delší o zhruba 250 kilometrů. Je to dáno řadou faktorů, především pak vývojem leteckého provozu a změnou krajiny za uplynulých 85 let.
Autoři: ,

Schodek rozpočtu 30 miliard korun je sci-fi, řekla Schillerová v Rozstřelu

Hlavní zprávy

Nejčtenější

Kdyby každý plul jako Greta, zničí přírodu víc než letadla, tvrdí mořeplavec

Rudolf Krautschneider

Švédská aktivistka Greta Thunbergová se vydává z Velké Británie do New Yorku na jachtě, aby ostatním demonstrovala...

Slováci se baví. Trapas tiskové mluvčí vyústil ve zrušení celého odboru

SLOVÁCI SE BAVÍ: Slovenské ministerstvo kultury svérázně vyřešilo trapas své...

Slovenské ministerstvo kultury svérázně vyřešilo trapas své zaměstnankyně Barbory Palovičové z minulého měsíce. Tisková...

Jsme už plní, otevřete nyní své přístavy. Loď s migranty se vrací do Evropy

JSME UŽ PLNÍ: Humanitární loď Ocean Viking, která ve Středozemním moři...

Humanitární loď Ocean Viking, která ve Středozemním moři vyzvedává migranty v ohrožení, požádala o pomoc italské a...

Kůrovcový byznys: vydělat na něm může každý, stačí mít aspoň 50 tisíc

Kůrovcová kalamita, vichřice, Šternbersko, Bruntálsko, Lesy ČR, Lesy města...

Kůrovcová kalamita je neštěstí pro životní prostředí a vlastníky lesů, ale také vidina peněz pro firmy, které ji...

Koupání nahoře bez je lidské právo. Tam, kde v Barceloně byl zákaz, už není

KOUPÁNÍ NAHOŘE BEZ: V druhém největším španělském městě Barceloně vypukl...

V druhém největším španělském městě Barceloně vypukl nečekaný spor o to, zda ženy smí na veřejných koupalištích plavat...

Další z rubriky

ZÁPISNÍK: Několik slov chvály

Miroslav Kalousek po jednání s prezidentem Milošem Zemanem.

O jednom kolegovi novináři a o nadávání na média. O české otázce a třech divadelních představeních. A také gratulace...

ZÁPISNÍK: České sebebičování. Přijali jsme Mnichov a vůbec

Edvard Beneš před svou vilou

Obama přestal kouřit kvůli své ženě a lidem chybí nadhled. Říkáme, že jsme nejhorší a že se Beneš v roce 1938 choval...

ZÁPISNÍK: Naše česká Kanada. Jak starosta řádil, lhal a měl podporu

Torontský starosta Rob Ford se přiznal, že v minulosti kouřil crack.

Škromach oceňoval konspirační teorie. Srovnání: česká politika a starosta Toronta, který kouří crack, lže a pije. Boj...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz