Středa 12. srpna 2020, svátek má Klára
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 12. srpna 2020 Klára

Strojvedoucí vám dobrovolně nepustíme, varuje šéf drah nového konkurenta

  12:31aktualizováno  12:31
Průlom na železnici se stal skutečností. Zlínský kraj podepsal smlouvy s Českými drahami a společností Arriva, čímž končí monopol státního dopravce. Cestující čeká od prosince více spojů a větší komfort, firmy zřejmě boj o personál.

Podepisování smluv s železničními dopravci pro Zlínský kraj. Na snímku jsou zleva generální ředitel společnosti Arriva Daniel Adamka, hejtman Jiří Čunek a jednatel firmy Jiří Nálevka. | foto: Zdeněk NěmecMAFRA

Zlínský kraj naplánoval, že vlaky najezdí o 1,3 milionu kilometrů ročně více než letos, za což zaplatí o 300 milionů korun vyšší částku. Tedy zhruba 600 milionů.

I když za to sklidil kritiku nejen z řad opozice, ale i části koalice, lidovecký hejtman Jiří Čunek podepsal smlouvy s šéfy Českých drah i Arrivy.

„Pro nás je to ohromná ekonomická zátěž. Museli jsme ale prostředky navýšit, abychom přivedli lidi zpátky do veřejné dopravy. Chci věřit, že příchod konkurence bude velkým přínosem pro cestující,“ nastínil Čunek.

Fotogalerie

Pro státního dopravce to znamená konec monopolu na regionálních tratích ve Zlínském kraji. Východní část regionu bude obsluhovat firma Arriva, která nabídla nižší ceny.

„Vážíme si spolupráce se Zlínským krajem, i když jsme zaznamenali trochu prohru. Ale bereme ji sportovně,“ reagoval předseda představenstva Českých drah Miroslav Kupec.

„Trh se otevřel a toto jsou první výsledky. Zdůrazňuji, že jako národní dopravce máme vozy, lidi i další kapacity,“ doplnil.

Jízdní řády

Jízdní řády vlaků, autobusů a MHD zdarma

Narážel na fakt, že Arriva si musí půjčit deset vlaků od společnosti Leo Express a ještě nakoupit další vozy, aby dostála svým závazkům vůči kraji. Shání také přes sto strojvedoucích, stevardů a dalšího personálu.

Podle Kupce tito lidé k Arrivě nepřejdou z Českých drah. „Nepočítáme s tím, že bychom konkurenci dobrovolně poskytli strojvedoucí v rozsahu, jaký bude potřebovat. Sami jich máme nedostatek,“ zmínil Kupec.

„Máme zkušenosti s tím, že někde přijdeme o zaměstnance a někde je zase nabíráme. Lidé někde bydlí a mají tam rodiny, takže rádi jezdí na tratích, na kterých jezdili předtím,“ myslí si ředitel Arrivy Daniel Adamka.

Podle něho bude naopak firma pravděpodobně přijímat i lidi, kteří odejdou od Českých drah. „Zahájili jsme kampaň, abychom zaměstnance získali,“ upřesnil Adamka.

Oba konkurenti budou muset spolupracovat tak, aby byli cestující spokojení. „Nelze ale očekávat kroky nad rámec rozumné vstřícnosti,“ míní Kupec.

Ekonomický náměstek změnu nepodpořil

Mezi dopravci to už trochu jiskřilo při výběrovém řízení. Odborům Českých drah vadilo, že Zlínský kraj rozdělil tratě na čtyři části a že podklady pro jeho rozhodování připravovala firma, jejímž spolumajitelem byl zaměstnanec Arrivy.

Zástupci Arrivy zase upozorňovali na to, že pracovník Českých drah z řad ČSSD na dopravní komisi kraje hájil zájmy svého zaměstnavatele.

Navíc nebývá obvyklé, aby tak zásadní změnu, která kraj finančně zatíží na mnoho let dopředu, nepodpořil ekonomický náměstek. V případě Jiřího Sukopa z ANO se to stalo. Vzhledem k tomu, že kraj vybírá i nové autobusové dopravce, můžou se podle něho náklady na veřejnou dopravu zvýšit ročně o půl miliardy korun i více. Hejtman chce navíc začít stavět novou nemocnici.

„Jako ten, kdo má na starosti investice, říkám, že pouštět se do obou velkých investic současně není pro kraj rozumné,“ míní Sukop.

Čunek si z toho ale moc nedělá. „Jsem na rozdíl od něho přesvědčený, že to zvládneme,“ řekl.

Výhrady měli i další koaliční partneři, ty však přesvědčilo, že se bude dát rozsah kilometrů zvýšit či snížit až o 25 procent podle toho, jaký budou mít cestující zájem. Kraj chystá integrovaný dopravní systém s četnějšími jízdami autobusů a vlaků, v nichž by lidé mohli jezdit na jednu kartičku.

„V průběhu jednoho a půl až dvou let vyhodnotí kraj nový model veřejné dopravy,“ podotkl náměstek přes dopravu z KDU-ČSL Pavel Botek.

Kraj bude ještě rozhodovat o tom, komu přidělí tratě na části Kroměřížska a Valašska. Tam musejí jezdit do roku 2025 České dráhy, protože si na to koupily vlaky z peněz Evropské unie, která si takovou podmínku stanovila. Zatím to vypadá na dohodu kraje se státním dopravcem, který by tak vozil lidi na dvou třetinách regionálních tratí.

Autor:
  • Nejčtenější

Z luxusního hotelu jsou dnes dětské lázně. Připomínají podmořský svět

Lázně pro děti už dávno nevypadají jako neosobní nemocnice. Naopak, lákají na veselé barvy a hravý design. Třeba v...

Ve zlínské restauraci našli oběšeného muže, kriminalisté nevyloučili vraždu

Coby možnou vraždu zatím kriminalisté prověřují nález oběšeného muže v jedné ze zlínských restaurací. Nařízená je...

Čechmánka soud dvakrát zprostil obžaloby, teď mu opět hrozí vězení

Přestože zlínský soud loni v březnu zprostil obžaloby Romana Čechmánka stíhaného za podvod, bývalému hokejovému...

Policisté chytili vykradače domů, jeden z nich je osmatřicetkrát trestaný

Policistům se podařilo dopadnout dva cizince, kteří se v červenci vloupali do osmi rodinných domů ve Zlínském a...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Spor o zrušení přejezdu dál brzdí elektrifikaci trati do Zlína

Jenom chvíli trvala radost Správy železnic, která připravuje elektrifikaci trati z Otrokovic do Zlína a Vizovic. Čistě...

Biolog Komárek: Jsme účastníky největšího sociologického experimentu všech dob

Premium Měsíce trvající pandemie nám převrátila životy naruby. Známý biolog, filozof a autor dvou desítek odborných knih a tří...

Brzy dospěju do bodu, kdy si účet na Facebooku zruším, říká Lucie Výborná

Premium „Je to hra. Hra, která by měla být přínosná, užitečná, inspirativní,“ říká o své práci moderátorka Českého rozhlasu...

Proč koronavirus už téměř nezabíjí. Vytratí se, nebo se vrátí ještě silnější?

Premium Koronavirus je záhadný. Nečitelný. I když ho zkoumají ti nejchytřejší lidé, pořád o něm víme málo. Chová se jinak. Je...

  • Další z rubriky

Nevidomí s vodicími psy trénovali pohyb ve městě i nastupování do MHD

Ve Zlíně se uskutečnil letní rekondiční pobyt nevidomých a jejich čtyřnohých pomocníků. Město si pro uspořádání akce...

Ve Vlčnově nepřibývá nakažených, mimořádná opatření tam skončí o půlnoci

Hygienici zrušili mimořádné opatření v obci Vlčnov na Uherskohradišťsku, od půlnoci z pondělí na úterý již lidé nebudou...

Z luxusního hotelu jsou dnes dětské lázně. Připomínají podmořský svět

Lázně pro děti už dávno nevypadají jako neosobní nemocnice. Naopak, lákají na veselé barvy a hravý design. Třeba v...

Kraj nemá pro cennou Čiperovu vilu využití, Zlínu ji chce prodat

Památkově chráněnou Čiperovu vilu ve Zlíně, v níž působí zařízení pro děti v nouzi, chce kraj jako její majitel prodat...

Advantage Consulting, s.r.o.
KONSTRUKTÉR - STROJÍRENSTVÍ

Advantage Consulting, s.r.o.
Jihomoravský kraj, Olomoucký kraj, Zlínský kraj
nabízený plat: 30 000 - 45 000 Kč

WhatsApp se brzy zbaví toho, co nás na něm nejvíc štve

Populární chatovací aplikace WhatsApp chystá změnu, která leckoho potěší. Brzy bude mít podporu více aktivních zařízení...

Krejčířovu vilu opět nikdo nechce. Už ani za dvacetinu pořizovací ceny

Ani další pokus o vydražení vily v Černošicích, která patřila odsouzenému Radovanu Krejčířovi, nebyl úspěšný. Do dražby...

Jaromír Jágr poprvé ukázal na sociálních sítích novou přítelkyni

Hokejista Jaromír Jágr (48) a modelka Dominika Branišová (26) už několik týdnů tvoří pár. Absolvovali spolu několik...

Češi bydlí na Papui již tři roky. Byl to ze začátku šok, ale nelitují

Manželé se rozhodli vydat za prací do zahraničí. Zlákala je Papua Nová Guinea, kde žijí od roku 2017. Nejdříve v městě...

Škoda nebude žádnou montovnou, říká Babiš. Nový šéf musí na kobereček

Premium Premiér Andrej Babiš a ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček chtějí vědět, jaká budoucnost čeká mladoboleslavskou...