Vlakové nádraží ve Vsetíně čeká velká proměna.

Vlakové nádraží ve Vsetíně čeká velká proměna. | foto: Petra Procházková, MF DNES

Ve Vsetíně, Rožnově a Bystřici už lidé nebudou skákat ze schůdků vlaku

  • 2
Ve Zlínském kraji letos začnou velké rekonstrukce nádražních budov i kolejišť ve Vsetíně, Rožnově pod Radhoštěm a Bystřici pod Hostýnem. Jejich náklady se pohybují v miliardách korun, práce se plánují několik let a také termín zahájení už se posouval. Rok 2021 ale má být tím, v němž skutečně začnou.

„Předpokládáme, že stavby zahájíme letos, v Rožnově a Bystřici v srpnu, ve Vsetíně během třetího čtvrtletí,“ potvrdila mluvčí Správy železnic Nela Friebová.

Právě přestavba vsetínského nádraží je největší z plánovaných akcí na území Zlínského kraje. Správu železnic vyjde přibližně na 2,2 miliardy.

„Dojde k redukci kolejiště a k novému uspořádání tak, aby mohla vzniknout bezbariérově přístupná nástupiště, která umožní pohodlný nástup do vlaků,“ popsala Friebová.

Zásadní změnou bude i nová nádražní budova. Ta současná je řadu let v nevyhovujícím stavu. Místo ní postaví společný terminál pro vlakovou i autobusovou dopravu.

Společně s městem vybudují železničáři ve Vsetíně také podchod pod kolejištěm. Ústit bude za nádražím, směrem k části Rokytnice, pěší přivede bezpečně až na nástupiště nebo dál do obchodní pasáže ve směru do centra.

Ta je už nyní součástí přednádražního prostoru, v němž chystá navazující investice město. To postaví například parkovací dům či upraví stanoviště autobusového nádraží, aby lidé mohli jednoduše přestupovat mezi vlaky a autobusy.

„Jde o komplex několika různých staveb, každá z nich potřebuje vlastní dokumentaci a stavební povolení. Na tom teď pracujeme a zároveň dolaďujeme majetkoprávní vztahy,“ uvedl vsetínský starosta Jiří Růžička.

Financování letošní fáze prací má město zajištěné, v příštích letech počítá s možností otevřít úvěr. „Přednádraží je pro nás priorita a město není zadlužené, takže by to nebyl problém,“ mínil Růžička.

Také rožnovská radnice plánuje spolupracovat se železničáři při rekonstrukci nádraží. Správa železnic tady vybuduje dvě bezbariérová nástupiště, aby cestující nemuseli při nástupu do vlaku šplhat vysoko po schůdkách nebo se naopak spouštět do hloubky, když vystupují.

A kompletně zrekonstruuje výpravní budovu, která dělá turisticky lákavému místu už řadu let ostudu.

Stavba z 20. let minulého století dostane moderní vnitřní vybavení, zvenku si ale uchová historický ráz. Navýší se kapacita čekárny, vybudují prostory pro odbavení a zrekonstruují toalety. Vedle přibude veřejné parkoviště.

Celkem jde v Rožnově o investici za 211 milionů a bude to nejrychlejší ze zmíněných staveb, železničáři ji chtějí zvládnout za 10 měsíců. Aktuálně se zpracovává dokumentace pro stavební povolení.

Také tady se původně uvažovalo o vybudování podchodu, potřebné pozemky se ale nepodařilo vykoupit a stavět se proto nebude. K nádražní budově místo toho povede nový chodník, aby byla snadno přístupná z více stran.

Opravy se dočkají také čtyři menší nádraží

„Se Správou železnic ještě jednáme o využití vnitřního prostoru. Rádi bychom tam zřídili Informační centrum, případně malou kavárnu,“ nastínil rožnovský místostarosta Jan Kučera.

V srpnu má začít také přestavba vlakového nádraží v Bystřici pod Hostýnem. Stejně jako v případě Rožnova tudy proudí množství turistů, kteří přijíždějí do města, míří na svatý Hostýn či dál do Hostýnských vrchů.

„Výpravní budova je v takovém stavu, že teplota uvnitř budovy je stejná jako venku, tedy v zimě zima, v létě horko,“ popsal bystřický starosta Zdeněk Pánek. A také tady chybí bezbariérová nástupiště.

„Výpravní budova bude obsahovat novou odjezdovou halu, čekárnu pro cestující, toalety a dopravní kancelář,“ popsala Friebová. V předpokládané ceně 540 milionů je také staniční zabezpečovací zařízení. Město už dříve vybudovalo dopravní terminál před bystřickým nádražím, kde jsou zastávky autobusů i točna nebo parkoviště.

Během letošního roku plánuje Správa železnic upravit také nádražní budovy ve Lhotce nad Bečvou, Tlumačově, Třeběticích a Holešově. Poslední zmiňovanou stanici opravili už v roce 2018.

Na rekonstruovanou výpravní budovu nyní naváže oprava kolejiště a nástupiště pro cestující.