Autobusové nádraží ve Zlíně. ilustrační snímek

Autobusové nádraží ve Zlíně. ilustrační snímek | foto: Zdeněk Němec, MAFRA

Kraj napodruhé kývl na zlepšení dopravy, od ledna bude stačit jedna karta

  • 0
Krajští zastupitelé napodruhé schválili peníze na přípravu Integrované dopravy Zlínského kraje. Fungovat má od začátku příštího roku. Pravidelní cestující se dočkají zónového tarifu.

Když v červnu krajští zastupitelé neodsouhlasili dodatky ke smlouvám, na jejichž základě by šlo 11 milionů korun na Integrovanou dopravu Zlínského kraje (ID ZK), znamenalo to zbrzdění příprav nového systému.

Díky němu mají cestující jezdit od příštího roku všemi druhy veřejné dopravy na jednu čipovou kartu. Peníze měl kraj poslat své organizaci Koordinátor veřejné dopravy Zlínského kraje (KOVED), jež systém chystá.

Koalice v čele s KDU-ČSL v hlasování viděla mstu opozice za to, že lidovecký hejtman Jiří Čunek prosazuje výstavbu nové krajské nemocnice ve Zlíně-Malenovicích. Opozice argumentovala tím, že náklady jsou příliš vysoké.

Napodruhé dodatky ke smlouvám zastupitelstvem před pár dny prošly, i když dotace byla pokrácena o 5,8 milionu, tedy zhruba o polovinu, a část opozice návrh opět nepodpořila.

„Během července a části srpna jsme hledali úspory. Jsem rád, že tyto prostředky byly schváleny, a my tak můžeme pokračovat v přípravě ID ZK,“ reagoval náměstek hejtmana přes dopravu Pavel Botek (KDU-ČSL).

„Máme naplánováno, že na konci září bude rada schvalovat tarif. Oproti zavedenému tarifu by nemělo dojít k velké změně s tím, že současný kilometrický tarif nahradí pro pravidelné cestující tarif zónový,“ nastínil.

To, že bude peněz méně, by podle Botka přípravu systému ohrozit nemělo. Další částky mají být uvolněny příští rok.

Do konce srpna se na webových stránkách kraje objeví nové jízdní řády, k nimž se budou moci vyjádřit starostové měst a obcí. V říjnu a listopadu se začnou nově označovat zastávky a bude spuštěna marketingová kampaň pro cestující, aby si mohli požádat o nové předplatní kupony.

Od 1. ledna by měl nový systém začít fungovat, i když dvouměsíční zpoždění způsobené tím, že zastupitelé smlouvy k penězům neschválili v červnu, situaci podle Botka zkomplikovalo.

„Možná že systém bude mít nějaké mouchy, které budeme vychytávat. Možná budou měsíc fungovat papírové kupony, ale věřím, že bude vše zahájeno s minimem chyb,“ doufá Botek.

„Věřím, že když budou vlaky a autobusy na sebe navazovat a jezdit častěji, nebude tak důležité, jestli budou trochu horší či lepší, ale důležité bude, že si zakoupím jednu jízdenku a pojedu na jednu čipovou kartu,“ zmínil Čunek. Podle něho je termín 1. ledna 2021 na hraně, stihnout by se však měl.

Opozice má výhrady

Když zastupitelé potřebné dodatky ke smlouvám na peníze schvalovali, opozice měla opět výhrady. Podle ní vedení kraje systém nepřipravovalo dostatečně intenzivně, a proto je dnes termín jeho spuštění hraniční.

„Nechápu, proč příprava neprobíhala průběžně. Proč čtyři měsíce před spuštěním máme před sebou spoustu rizik: nevíme, jak to bude s clearingovým centrem, jestli došlo alespoň ke schválení toho základního, jako je ceník jízdného, časové jízdenky, jestli dopravci mají technické parametry a informace,“ zmínil zastupitel Michal Dvouletý (Soukromníci).

Jízdní řády

Jízdní řády vlaků, autobusů a MHD zdarma

V podobném duchu mluvil komunistický zastupitel a bývalý náměstek hejtmana přes dopravu Jaroslav Kučera.

„Nejvíc mě překvapuje, že si někdo dovoluje říct, že dvouměsíční zpoždění ve schválení těchto peněz způsobilo takové problémy,“ prohlásil Kučera.

Přípravu ID ZK výrazněji zbrzdilo to, že veřejnou soutěž na dopravce řešil po odvolání jednoho z nich antimonopolní úřad. Ten nejdříve tendr zrušil, a potom potvrdil. Proto kraj původní plány na spuštění systému od ledna 2020 odložil o rok.

„Máme drobné zpoždění, ale připravujeme všechno tak, abychom to stihli a aby se i dopravci dokázali připravit,“ reagoval na výtky opozičních zastupitelů vedoucí krajského odboru dopravy a silničního hospodářství Vít Šumpela.

„Dva měsíce zdržení znamenaly to, že firmy, které měly vydávat karty, nás vyřadily ze svého portfolia. Nečekají jen na Zlínský kraj, 40 tisíc karet vám nikdo nedá ze dne na den. Když nepodepíšete smlouvu v červenci, tak je můžete dostat v listopadu,“ naznačil Botek.

KOVED bez přidělených peněz nemohl některé věci připravovat. Z původních 11 milionů korun nakonec dostane necelých 5 milionů. Zhruba milion půjde na pořízení e-shopu a webového portálu.

Z dotace bylo vyčleněno 3,4 milionu korun, které kraj KOVEDu poskytne na nákup bezkontaktních čipových karet formou půjčky. Snížily se také náklady na mzdy, když ze čtyř nových pracovníků budou zatím přijati jenom dva. Další zřejmě příští rok. Suma byla ponížena i o úspory z výsledků výběrových řízení a spotřebovaného materiálu.