Doprava ve Zlíně se má v budoucnu zásadně změnit.

Doprava ve Zlíně se má v budoucnu zásadně změnit. | foto: Zdeněk Němec, MAFRA

Tunel pod Zlínem se odkládá, prioritu má Prštenská příčka a obchvat Zálešné

  • 36
Do poloviny letošního roku měla být hotová studie odpovídající na otázku, zda by husté dopravě ve Zlíně pomohla stavba tunelu. Pod zem by se zanořil poblíž 21. budovy baťovského areálu a na povrch vystoupal přibližně u budovy Městského divadla.

Taková byla představa minulé koalice STAN a ANO, konkrétně pak bývalého radního přes dopravu Josefa Nováka ze STAN.

„Varianta tunelu pod třídou Tomáše Bati byla vyhodnocena v generelu dopravy z hlediska dopravních intenzit jako nejlepší řešení pro centrum města,“ potvrdil Novák, který je dnes zastupitelem.

Přípravy zadání studie se ale zbrzdily, podle Nováka totiž jde o složitou akci. Zadání se tak podařilo připravit až před říjnovými komunálními volbami. „Konečné rozhodnutí jsme proto nechali na novém vedení města,“ řekl Novák.

A po volbách se situace změnila. Radnici sice stále řídí hnutí ANO a STAN (ještě s KDU-ČSL, ODS a Piráty), jenže nový náměstek přes dopravu Michal Čížek z ANO tento nápad prozatím odkládá.

„Jelikož nás čekají stěžejní dopravní stavby, které jsou navázané například na elektrifikaci železniční tratě do Zlína, tak tunel zatím dávám na druhou kolej. Město musí akcelerovat v jiných dopravních stavbách typu Prštenská příčka nebo obchvat Zálešné,“ poznamenal Čížek.

V praxi to znamená, že se zatím nebude zadávat studie, která tunel popíše z ekonomického a technického hlediska a zhodnotí jeho efektivnost. Odpoví tedy na klíčovou otázku, zda je vůbec reálný a vyplatí se ho budovat s ohledem na vysoké náklady, které můžou být kolem miliardy korun.

„V příštím roce rozhodneme, zda studii zadáme, nebo ne,“ naznačil Čížek. „Mně by se tunel líbil, ale je to obrovská investice pro město. Nicméně je lepší mít připravený projekt pro nějaký dotační program,“ dodal.

Vyberou jiné dopravní akce

Tunel by mohl výrazně pomoci zklidnit situaci ve středu krajského města. Vozovka v něm by měla dva pruhy (plus jeden odstavný) a podle dopravního modelu by po ní každý den projelo až 18 tisíc aut. Z povrchu v centru by tak zmizela zhruba polovina aut, která tudy jezdí dnes.

„Rada města Zlína nyní funguje v novém složení a je na ní, jaké si v dané oblasti určí priority,“ reagoval na rozhodnutí svého nástupce Novák.

„Tunel by se nyní neměl vyřazovat ze zásobníku projektů. Počkejme na určení priorit,“ dodal exprimátor a současný náměstek primátora Miroslav Adámek ze STAN.

Nová koalice pracuje necelé dva měsíce a nemá ještě programové prohlášení, které by měla vydat příští týden. Čížek své rozhodnutí vysvětluje i tím, že dopravní akce, které bude muset město udělat, vyjdou na stovky milionů korun. Proto z nich musí vybrat ty, které udělá dříve.

Prštenská příčka je estakáda, která povede v Prštném přes hlavní tah, koleje i řeku Dřevnici. Navazuje na elektrifikaci železniční tratě z Otrokovic do Zlína, s níž by stát chtěl začít v roce 2020 či 2021.

Obchvat Zálešné zase souvisí s výstavbou dálnice D49 z Hulína do Fryštáku a dálničního přivaděče z Fryštáku do Zlína. Tady má obchvat odvést tranzitní dopravu mimo centrum města. Radnice zatím vykupuje potřebné pozemky a garáže, které stojí v trase.

„Jednoznačně důležitější je Prštenská příčka a některé další dopravní stavby, které se už chystají. Teď se musíme vyrovnat s výzvami, které k nám přicházejí kvůli železnici a dálnici, a pak se můžeme bavit o tunelu,“ souhlasí s Čížkovým názorem náměstek primátora Aleš Dufek z KDU-ČSL.

„Asi bych postupoval stejně. Podíval bych se nejdříve na věci, které je třeba řešit dříve,“ podotkl opoziční zastupitel Jaroslav Juráň z hnutí Zlín 21.