Zlín nakupuje 25 trolejbusů. Mají klimatizaci a jsou nízkopodlažní

  14:14aktualizováno  14:14
Dopravní podnik ve Zlíně ve velkém obměňuje svůj vozový park. Za loňský a letošní rok nakoupí celkem pětadvacet nových trolejbusů, lidé ve Zlíně a Otrokovicích se tak mohou těšit na komfortnější cestování.
Nízkopodlažních trolejbusů ve Zlíně a Otrokovicích v poslední době přibývá.

Nízkopodlažních trolejbusů ve Zlíně a Otrokovicích v poslední době přibývá. | foto: MAFRA

Šestnáct nových trolejbusů začne letos jezdit ve Zlíně a v Otrokovicích. Zdejší dopravní podnik pokračuje v masivní obměně vozového parku, kterou zahájil loni nákupem devíti nových vozů.

Mnohamilionová investice, na níž má velký podíl Evropská unie, by měla přispět k tomu, že budou brzy všechny trolejbusy a autobusy v městské hromadné dopravě nízkopodlažní. Což není jen nezbytnost pro invalidy, ale také velké plus pro starší lidi a maminky s kočárky. Zvýší se tím také pohodlí pro všechny běžné cestující.

"Po nákupu budeme zajišťovat prakticky veškerou dopravu nízkopodlažními vozy. Snažíme se je nasazovat vždy, pokud je to možné," přiblížil ředitel Dopravní společnosti Zlín-Otrokovice Josef Kocháň.

"Můžeme se rovnat s ostatními krajskými městy," doplnil.

Kloubový trolejbus za čtrnáct milionů, klasický za devět

Dopravní podnik začal v roce 2000 s nákupem nízkopodlažních autobusů. Po jejich obměně se o čtyři roky později pustil do trolejbusů. Postupně je stále mění a nízkopodlažní vozy nasazuje na nejfrekventovanějších linkách.

Kromě upraveného vstupu mají lepší vytápění a klimatizaci, na kterou si lidé pomalu ale jistě zvykají.

"Není možné jezdit stejnými vozy jako před třiceti lety. Potřebujeme také udržet kontinuitu provozu, proto je třeba měnit vozový park průběžně," podotkl náměstek zlínského primátora Jiří Kadeřábek, který má dopravu v kompetenci.

"Díky novým trolejbusům se podstatně zvýší komfort cestování," zdůraznil.

Ze šestnácti nových trolejbusů jich bude devět kloubových. Jeden stojí bez DPH asi 14 milionů korun. Klasický jednoduchý vůz je o tři miliony levnější.

Lidem vadí málo prostoru

Ne všichni cestující jsou ale z nových trolejbusů nadšení. "Zajímalo by mě, jestli ti, co je vymýšlejí a pořizují, jimi taky jezdí," naznačil Jaroslav Novotný, který trolejbusem jezdí denně.

Důvod? "V nových typech, které se v posledních letech objevily, jsou místa na sezení, kam se normálně vzrostlý člověk nevejde," postěžoval si cestující.

Na velkou zakázku dopravního podniku, jehož majitelem jsou města Zlín a Otrokovice, přispěla ze 75 procent Evropská unie prostřednictvím Regionálního operačního programu Střední Morava.

"Nové trolejbusy budou nasazovány na linky přednostně," ujistil mluvčí dopravního podniku Vojtěch Cekota.

Chytré křižovatky urychlují spojení Zlína a Otrokovic

Přímo úměrně nákupu nových vozů bude podnik prodávat ty staré. Vozový park by se měl pořád držet na zhruba devadesáti kusech, z nich většinu tvoří trolejbusy. Jejich průměrné stáří bylo loni 9,7 roku, u autobusů 8,4 roku.

"Nejstarší vozy pravidelně nasazované na linky MHD jsou trolejbusy z října 1995 a autobusy z prosince 2000," doplnil Cekota.

Nákup nových vozů si dopravní podnik nadělil ke svým 70. narozeninám, které slaví letos (o historii trolejbusů ve Zlíně čtěte zde). A není to jediná změna, již si na výročí přichystal.

Začal fungovat i takzvaný projekt preference a plošné koordinace MHD na světelně řízených křižovatkách (více zde). Ten má za následek zkrácení jízdních dob. Například trolejbus číslo 2 doveze cestující z Bartošovy čtvrti do Otrokovic na nádraží o čtyři minuty dříve než v minulosti, v opačném směru dokonce o šest.

Vozy MHD totiž mohou jezdit plynuleji přes křižovatky. Vymožeností je, že trolejbusy, které se k ní blíží, si na semaforu dokážou prodloužit zelenou, která by se měla změnit na oranžovou, a bez zastavení pokračovat v cestě.

"Profitují z toho cestující, kteří se dostanou do cíle o něco rychleji. A má to samozřejmě vliv i na ekonomiku provozu," doplnil vedoucí dopravního úseku dopravní společnosti Pavel Nosálek.

Autor:

Nejčtenější

Jágr pomohl hokejistům Kladna dvěma body k výhře nad Ústím

Kladenský Jaromír Jágr z Kladna rozehrává jednu z akcí v duelu s ústím nad...

První hokejová liga pokračovala zápasy 58. kola. Jaromír Jágr pomohl ve svém druhém duelu v sezoně dvěma asistencemi k...

Lehčí los pro Slavii, jak mít pohárovou jistotu a kdo do elitní skupiny

Hráči Plzně a Slavie si po zápase podávají ruce. Uprostřed je zklamaný slávista...

Od chvíle, kdy fotbalisty Slovácka převzal trenér Martin Svědík, jsou nejlepší v lize. Utekli z boje o záchranu a patří...

Hokejisté Plzně nasázeli Zlínu devět gólů, u šesti byl Gulaš

Plzeňský útočník Milan Gulaš, který v zápase nastřílel pět gólů.

Hokejisté Plzně si v dohrávce 46. kola Tipsport extraligy s chutí zastříleli. Zlín deklasovali 9:2 a hned u šesti gólů...

Kladno i s Jágrem prohrálo v Třebíči, Budějovice uspěly v Porubě

Kladenský hokejista Jaromír Jágr v zápase v Havířově

Hvězdná jména v sestavě nepomohla hokejistům Kladna k bodovému zisku na ledě Třebíče, kde prohráli 3:5. V předposledním...

Pacient odpojil přístroje a rozbil dveře na balkon, pád z něj nepřežil

Ilustrační snímek

Pád ze čtvrtého patra budovy zlínské nemocnice nepřežil ve čtvrtek nad ránem pacient neurologie. Případem se zabývají...

Další z rubriky

Železnici v Chropyni mají ustoupit dva domy, město je zásadně proti

Slavnostní otevření obnovené části železnice v Horním Slavkově.

Správa železniční dopravní cesty plánuje křížení železniční trati přes okrajovou část Chropyně na Kroměřížsku. Radnice...

V budově bývalého soudu by mohla být krytá tržnice, pošta nebo kanceláře

Bývalá budova soudu ve Zlíně.

Před čtyřmi lety zlínští radní odmítli prodat budovu chátrajícího soudu v centru Zlína za sedm milionů korun...

Ukradený nakladač se nevešel do náklaďáku, nepomohlo ani sundat lžíci

Stavební stroj, který se ztratil v Ivančicích na Brněnsku.

Čtyři dny se museli silničáři v Chřibech obejít bez nakladače, kterým plnili posypové vozy. Dvaačtyřicetiletý...

Najdete na iDNES.cz