Za hodinu stání ve Zlíně zaplatíte průměrně 22 korun, míst je ale dost

  11:01aktualizováno  11:01
Parkování ve Zlíně patří v nejdražším v republice, za hodinu stání zaplatí řidič v průměru 22 korun. Vyšší cenu vyvažuje dostatečný počet parkovacích míst. V centru města přibyly nové plochy a fungují tady i záchytná parkoviště blízko veřejné dopravy.

Ve Zlíně je druhé nejdražší parkování v republice, řidiči za hodinu zaplatí v průměru 22 korun. Ilustrační foto | foto: iDNES.cz

Když chce manažer Petr Brhel z pražské firmy zaparkovat v centru Zlína, pořádně ho to vytočí. "Jezdím sem poměrně často a pokaždé mě překvapí, jak je to tu drahé. Často tady mám více schůzek na různých místech a kvůli času přejíždím autem. Za parkovné dám ale mnohem víc než třeba v Pardubicích," líčí Brhel.

A má pravdu. Řidič, který své auto odstaví v centru Zlína, zaplatí za první hodinu průměrně 22 korun. Přitom třeba v Ústí nad Labem to je jen desetikoruna, v Pardubicích zase 14 korun. Vyplývá to z aktuálního průzkumu společnosti Empirica. Ten se zabýval středně velkými městy v celé zemi. Tři největší - Prahu, Brno a Ostravu - vynechal.

Kolik kde stojí parkování

Průměrná cena první hodiny parkování na místech spadajících pod parkovací automaty:

Ústí nad Labem 10 Kč
Chomutov 12 Kč
Pardubice 14 Kč
Hradec Králové 15 Kč
Liberec 15 Kč
České Budějovice 15 Kč
Plzeň 16 Kč
Olomouc 18 Kč
Opava 19 Kč

Průměr ČR 21 Kč

Jihlava 21 Kč
Zlín 22 Kč
Karlovy Vary 25 Kč

Parkovací místa

Nejvíce nových parkovacích míst za posledních pět let:

Hradec Králové 1 057
Zlín 435
Jihlava 380
Karlovy Vary 300
Pardubice 200
Ústí nad Labem 138
Chomutov stovky míst
Liberec stovky míst
České Budějovice stovky míst
Opava desítky míst

Počet míst na velkokapacitních záchytných parkovištích blízko centra

Hradec Králové 624
Pardubice 200
Zlín 186
Karlovy Vary 120

Cena za jeden den parkování na záchytných parkovištích

Karlovy Vary 250 Kč
Pardubice 100 Kč
Olomouc 90 Kč
Zlín 25 Kč
Hradec Králové 0 Kč

(Zdroj: Empirica)

Placení přes SMS nefunguje, operátoři chtějí až 30 procent

Zlín je kvůli vysokému parkovnému v první hodině hned na druhém místě ze všech dvanácti měst, které jsou ve výzkumu zahrnuté. Technické služby Zlín, které placená parkoviště ve městě provozují, se ale brání. "Město máme rozdělené do tří zón a parkovné je nejdražší v centru právě proto, aby tam zůstávalo co nejméně aut," vysvětlil ředitel František Kostelník.

Vyšší cena za parkovné v centru ale není jediným bodem, ve kterém Zlín za ostatními městy pokulhává. Nejde tady ani platit parkovné přes SMS zprávu, což už je na většině jiných míst celkem běžná praxe. "Už jsme tuto otázku několikrát řešili. Ale vždy jsme narazili na to, že operátoři požadují dvacet až třicet procent pro sebe," naznačil Kostelník.

V budoucnosti se tomu ale zřejmě ani ve Zlíně nevyhnou. "Platba přes SMS zprávy je jedním z trendů, který se určitě bude dál rozšiřovat," upozornil Martin Převrátil, ředitel společnosti Empirica, která výzkum vypracovala.

Parkovací karty Zlín zrušil, lidé je zkoušeli falšovat

Zlín se liší i tím, že jako jediný z měst zahrnutých do výzkumu nemá rezidentní ani abonentní parkovací karty. To jsou karty pro ty, kteří mají v místě placeného stání buď bydliště, nebo podnikání. Funguje tu jiný systém, který využívají například lidé bydlící na ulici Zarámí.

"Koupí si čipovou kartu vázanou na SPZ auta a trvalé bydliště. Stání, které je placené od sedmi do devatenácti hodin, pak mají na hodinu za osmdesát haléřů," popsala Jarmila Vlasáková, která má parkování v Technických službách na starost.

Důvod, proč je ve Zlíně jiný systém než všude jinde, je prostý. Lidé se totiž pokoušeli parkovací karty falšovat. "To s čipovou kartou nejde, ta se zneužít nedá," ubezpečila Vlasáková.

Podle odborníků je Zlín jediným krajským městem, které využívá takovou metodu. "Je to sice neobvyklý systém, ale když funguje, tak je to v pořádku," poznamenal Převrátil ze společnosti Empirica.

V jiných parametrech ale Zlín bodoval. Za posledních pět let mu přibylo po Hradci Králové nejvíce parkovacích ploch, které nepatří k obchodním centrům. "Konkrétně to je 435 míst na parkovišti, které bylo uvedeno do provozu v souvislosti s rekonstrukcí krajského úřadu," upřesnil Převrátil.

Dobře dopadlo krajské město rovněž ve srovnání parkovišť, která jsou v blízkosti veřejné dopravy. Takovou záchytnou plochou je třeba parkoviště v Březnické ulici naproti univerzitě.

Cenu pětadvacet korun za celodenní stání na tomto místě může Zlínu závidět třeba Liberec nebo Plzeň, kde takové parkoviště není vůbec, nebo Karlovy Vary, kde se za den platí desetkrát tolik co ve Zlíně.

To je ale, co se týče cen, první a poslední dobrá zpráva. Hlavním problémem města jsou totiž právě vysoké sazby za parkování. Vášně na konci května budilo zdražení u zhruba 280 parkovacích míst v centru. Nejvíce diskutovanou změnou bylo zvýšení parkovného pod zlínským magistrátem.

Za delší stání v centru je třeba připlatit, říká radnice

Radní vysvětlili zdražení tím, že chtějí zlepšit parkovaní v placené zóně, kde bývá přes den všech zhruba 70 míst k stání obsazených. Vyšší ceny by podle nich mohly řidiče donutit k tomu, aby se v placené zóně jen "vytočili".

"Dnes někteří řidiči blokují místa celý den. Parkování v centru je ale určeno pro nejnutnější vyřizování. Za delší stání je třeba si připlatit," řekl tehdy zlínský radní Zdeněk Blažek.

Ke každodennímu parkování proto spousta řidičů využívá plochu u nákupního centra na Čepkově, kde je stání zadarmo. "Dojíždím do průměrně placené práce a nemůžu si dovolit denně platit za parkování 150 korun. To bych rovnou mohla zůstat doma a být na podpoře," tvrdí například Alena Ptáčková z Holešova.

Auta zabírající parkovací místo celý den ale vadí zase těm, kteří si na Čepkov přijedou nakoupit. "Několikrát jsem tam jezdil jako blbec a hledal deset patnáct minut místo," zlobil se Adam Válek.

Kdyby chtěl ale provozovatel Čepkova parkoviště zpoplatnit, muselo by na to kývnout i město. A to má na celou věc jasný názor. "K takovému kroku bychom určitě souhlas v této chvíli nedali," ujistila mluvčí radnice Marie Masaříková.

Autor:

Nejčtenější

Jágr pomohl hokejistům Kladna dvěma body k výhře nad Ústím

Kladenský Jaromír Jágr z Kladna rozehrává jednu z akcí v duelu s ústím nad...

První hokejová liga pokračovala zápasy 58. kola. Jaromír Jágr pomohl ve svém druhém duelu v sezoně dvěma asistencemi k...

Lehčí los pro Slavii, jak mít pohárovou jistotu a kdo do elitní skupiny

Hráči Plzně a Slavie si po zápase podávají ruce. Uprostřed je zklamaný slávista...

Od chvíle, kdy fotbalisty Slovácka převzal trenér Martin Svědík, jsou nejlepší v lize. Utekli z boje o záchranu a patří...

Hokejisté Plzně nasázeli Zlínu devět gólů, u šesti byl Gulaš

Plzeňský útočník Milan Gulaš, který v zápase nastřílel pět gólů.

Hokejisté Plzně si v dohrávce 46. kola Tipsport extraligy s chutí zastříleli. Zlín deklasovali 9:2 a hned u šesti gólů...

Pacient odpojil přístroje a rozbil dveře na balkon, pád z něj nepřežil

Ilustrační snímek

Pád ze čtvrtého patra budovy zlínské nemocnice nepřežil ve čtvrtek nad ránem pacient neurologie. Případem se zabývají...

Za ubití psa smetákem dostal muž podmínku, majitel se rozsudku nedožil

Soused zabil seniorovi psa

Trest dvaceti měsíců vězení s odkladem na tři roky si u okresního soudu ve Zlíně vyslechl v úterý jednačtyřicetiletý...

Další z rubriky

Ukradený nakladač se nevešel do náklaďáku, nepomohlo ani sundat lžíci

Stavební stroj, který se ztratil v Ivančicích na Brněnsku.

Čtyři dny se museli silničáři v Chřibech obejít bez nakladače, kterým plnili posypové vozy. Dvaačtyřicetiletý...

Zlínský kraj chce snížit hluk z dopravy, nejúčinnější by byly obchvaty

Další prosklená část protihlukové stěny v katastru obce Klínec po vybudování v...

Přes tři miliony aut ročně projedou centry sedmi měst ve Zlínském kraji. Jejich obyvatelé tak musí snášet nadměrný...

Železnici v Chropyni mají ustoupit dva domy, město je zásadně proti

Slavnostní otevření obnovené části železnice v Horním Slavkově.

Správa železniční dopravní cesty plánuje křížení železniční trati přes okrajovou část Chropyně na Kroměřížsku. Radnice...

Najdete na iDNES.cz