Se svými třiceti kabinami a zdvihem 58,5 metru je to nejdelší funkční páternoster v České republice.
„Při komplexní rekonstrukci páternosteru se vyměnil motor, brzdy, převodovky i řetěz výtahu včetně polygonů. Dále byly repasovány všechny kabiny,“ řekl hejtman Jiří Čunek, podle něhož byla snaha zachovat maximum stávajících historických dílů výtahu.
Budova číslo 21 v bývalém obuvnickém areálu vznikla jako sídlo ředitelství firmy Baťa v roce 1938. Páternoster začal fungovat o rok později, stejně jako ostatní výtahy včetně slavné pojízdné kanceláře.
Výhodou páternosteru je, že soustava kabin neustále cyklicky obíhá jednotlivá podlaží. Lze tedy kdykoli a kdekoli nastoupit i vystoupit, a to s minimálními čekacími časy. Tím je zajištěna kapacita, kterou běžný výtah nikdy nemůže nabídnout.
Samotný pohyb kabinek je však oproti moderním výtahům nesrovnatelně pomalejší.
„Páternoster jede rychlostí 30 centimetrů za sekundu a obsluhuje druhé až patnácté patro z celkových sedmnácti,“ poznamenal správce budovy František Mikulička.
Přitom rychlovýtah číslo 1 dosahoval do roku 2003 rychlosti 3,6 metru za sekundu a po rekonstrukci nyní jezdí všechny osobní výtahy v budově rychlostí 2,5 metru za sekundu.
Každá ze třiceti kabinek páternosteru má nosnost 160 kilogramů a uveze dva lidi.
Při rekonstrukci, na kterou dohlédli i památkáři, museli pracovníci specializované firmy jednu kabinu po druhé demontovat, vyvléct z řetězu a odvézt na repasování. Pak se zase všechny vracely na své místo.