Ilustrační snímek.

Ilustrační snímek. | foto: Luděk Ovesný, MAFRA

Autobusová revoluce začala, Zlínský kraj už si chce jízdné určovat sám

  • 8
Zlínský kraj vypsal první výběrové řízení na autodopravce. Zavede i jednotnou platební kartu. Pro lidi to bude znamenat zvýšení komfortu, sjednocení cen a dost možná i jejich snížení.

Cestující přijede pohodlným a klimatizovaným autobusem ze Vsetína na nádraží ve Zlíně, kde přestoupí na vlak. Při tom použije jednu platební kartu, která ho sveze i městskou hromadnou dopravou. A cesta autobusem ho přijde levněji než dnes.

Tak by mělo vypadat cestování ve Zlínském kraji od začátku roku 2018. Zlínský kraj po mnohaměsíčních přípravách konečně vypsal veřejnou soutěž na autodopravce za více než sedm miliard korun. S vítězi uzavře smlouvu na deset let s tím, že výši jízdného bude určovat výhradně on. A bude jednotná.

„Odebrali jsme dopravcům možnost stanovovat jízdné. Veškeré tržby budou naše, jim slouží jako záloha pro kompenzaci ztrát,“ přiblížil krajský radní přes dopravu Jaroslav Kučera z KSČM.

Levněji a pohodlněji

A kolik budou lidé platit? Výběrové řízení má ze své podstaty přinést úspory, takže se dá očekávat, že méně než dnes. Zlínský kraj soutěží náklady na jeden kilometr jízdy, které jsou dnes kolem 31 korun. Po tendru by se měly snížit.

„Komfort cestování bude výrazně vyšší“

Zlínský kraj čeká od roku 2018 nejzásadnější změna v autobusové dopravě v jeho historii. Podle krajského radního Jaroslava Kučery z KSČM, který má tuto oblast v kompetenci, by to mělo mít na cestující pozitivní dopad. „Úroveň cestování bude vyšší,“ slíbil Kučera.

Vypsání výběrového řízení na autodopravce se zdržovalo. Proč?
V souladu s evropským právem musíme mít nejpozději v roce 2018 vysoutěžené linkové dopravce. A to zajistíme. Původně jsme chtěli výběrové řízení vypsat letos v lednu. Čekali jsme ale, jestli stát nějakým způsobem nezajistí nepodkročitelnost mezd řidičů. Kraje to dělat nemohou. V soutěži máme pro mzdy samostatnou položku, takže budeme vědět, jestli je někdo nepodhodnotil. Můžeme se pak ptát proč, výši mezd však jinak neovlivníme.

Jaká bude největší změna?
Dosud nemůžeme ovlivňovat ceny jízdného, takže jsme se rozhodli, že cenová politika bude nově v rukou kraje. O cenách jízdného rozhodne budoucí zastupitelstvo. Kraj tedy získá prostor, aby díky vhodné cenové politice nalákal lidi zpátky do autobusů. Proto také chceme, aby se výrazně zvýšil komfort cestování.

Bude kraj chtít i po roce 2018 po každé obci 100 korun za občana jako příspěvek na dopravu?
Ve hře jsou dvě možnosti. Buď vysoutěžíme cenu a pak z ní vypočítáme, jak vysoký by měl být příspěvek obcí. Nebo uzavřeme s obcemi dohodu na deset let o tom, že budou každý rok přispívat stokorunou za občana. Tato částka by se pak nezvyšovala ani o inflaci. Druhá možnost je jednodušší, k ní se přikláníme. Budeme o tom ale ještě s obcemi jednat.

Může se v novém systému snížit počet spojů? Tušíte, jakých částí kraje by se mohlo omezení týkat?
Na začátku bude rozsah stejný. Každý rok ale budeme řešit optimalizaci spojů. Proto jsme si dali do výběrového řízení podmínku, že můžeme rozsah kilometrů o 20 procent snížit nebo zvýšit. V pohraničí spoje rušit nebudeme, protože jejich četnost už je nízká. Máme centrální dispečink, který ukazuje, kolik cestujících v jednotlivých spojích jezdí. Takže dokážeme říci, který není efektivní. Pokud ale obce, kterých se to bude týkat, nedají s jejich zrušením souhlas, tak je budeme provozovat dál.

„Cenová politika bude v rukou kraje, bude záležet na rozdílu mezi tržbami a náklady,“ přiblížil Kučera.

O jízdném bude však rozhodovat až nové vedení kraje, které vzejde z podzimních voleb. „Každý rozumný politik by měl pochopit, že je třeba nastavit takový systém, který dostane občany zpátky do veřejné dopravy,“ naznačil.

O významu ceny vypovídá i to, že ve výběrovém řízení má váhu 90 procent. Náklady na kilometr jízdy jsou tedy klíčovým kritériem. Deset procent se týká požadavku na to, aby byla část vozů bezbariérová a s klimatizací.

„Chceme, aby se výrazně zvýšila kvalita cestování. Očekávám, že už v první fázi bude jezdit po kraji padesát procent nových autobusů, a to je velká změna“ upřesnil Kučera.

Autodopravci tím pádem budou muset investovat do vozového parku, pokud budou chtít uspět.

„Říká se, že veřejná soutěž není jen o ceně, ale tato je jen o ceně. S klimatizovanými a bezbariérovými vozy bychom neměli mít problém, i když náš kompletní vozový park dnes všem podmínkám nevyhovuje,“ reagoval Oldřich Holubář, ředitel ČSAD Vsetín, což je v současnosti jeden z hlavních dopravců ve Zlínském kraji. Dalšími jsou ČSAD Uherské Hradiště a Krodos Bus.

Šest spádových oblastí

V soutěži půjde o 19 milionů naježděných kilometrů ročně, ale rozdělených do šesti spádových oblastí: Zlín, Uherské Hradiště, Kroměříž, Vsetín, Valašské Meziříčí a Valašské Klobouky.

Pravicová opozice, která po tendru už dlouho volá, je sice spokojená, má však i výhrady.

„Deset let je dlouhá doba. Zajímalo by mě, jak se bude měnit příspěvek kraje v případě nějakých celorepublikových ekonomických změn. Nebo jak se bude počítat případné navýšení příspěvku kraje,“ uvedl zastupitel Petr Gazdík z hnutí STAN.

Kučera řekl, že pokud například celorepublikově stoupnou mzdy řidičům autobusů o pět procent, navýší kraj ve smlouvě autodopravcům položku na mzdy přesně o tolik.

Novinkou bude i to, že na méně vytížených linkách začnou jezdit menší autobusy. Některé velmi ztrátové nebo ty, které budou kopírovat trasu vlaků, mohou být zrušeny. Kraj ale slibuje, že jen se souhlasem obcí, jichž se to bude týkat.

„Rozsah zakázky ohledně kilometrů se může snížit nebo zvýšit o 20 procent,“ podotkl Kučera.

S kartou zaplatíte v autobusu i ve vlaku

Zásadní změnou od roku 2018 bude i to, že začne fungovat bezkontaktní čipová karta, s níž lidé budou moci platit u všech autodopravců ve Zlínském i Moravskoslezském kraji (o kartě už jsme psali zde).

„Karta by měla být kompatibilní částečně i s Českými drahami. Nejprve bude platit u regionálních spojů, budeme jednat i o dálkové dopravě,“ přiblížila jednatelka organizace Koordinátor veřejné dopravy ve Zlínském kraji Věra Fuksová.

České dráhy se propojení nebrání. „Tato karta je kompatibilní s In Kartou Českých drah, které se tak do budoucna můžou připojit k bezhotovostnímu způsobu odbavení ve Zlínském kraji,“ sdělila mluvčí Českých drah Radka Pistoriusová.

Kartou by se mohlo platit také v hromadné dopravě, bude však záležet na tom, jestli se kraj dohodne s městy.

„Integrace dopravních systémů je do budoucna nevyhnutelná. A zapojení městské, příměstské a vlakové dopravy nás čeká,“ míní ředitel Dopravní společnosti Zlín – Otrokovice Josef Kocháň.

Dopravci dnes používají své vlastní karty, například ČSAD Vsetín jich má aktivních 40 tisíc.

„Jejich platnost skončí. Nové karty budou na vyšší úrovni, včetně zabezpečení. Budeme muset stávající karty vyměnit u všech cestujících. Bude to hektické,“ naznačil Holubář.