Oprava nádraží ve Vsetíně začala, ze zanedbané části vznikne moderní čtvrť

Ve Vsetíně začala dlouho plánovaná rekonstrukce vlakového nádraží. Bude stát přes tři miliardy korun a zaplatí ji hlavně peníze z Evropské unie. Na tento projekt navážou stavební úpravy v Nádražní ulici, výstavba bytů a parkoviště či stavba mimoúrovňové křižovatky, která zlepší dopravu ve městě.

Na kolejích stojí moderní vlak a také uvnitř výpravní budovy je znát, že čas se tak docela nezastavil. Čistý prostor, lavičky a opravené přepážky vlastně trochu překvapí. Sama výpravní budova vsetínského nádraží totiž od vstupu spíš odrazuje a na peroně je první schodek vagonu pořád příliš vysoko.

Právě zahájená rekonstrukce ale slibuje naprostou proměnu. Během pár let se má vlakové nádraží, ale i celá lokalita kolem něj, změnit od základu.

„Z pohledu železniční dopravy tady nezůstane kámen na kameni,“ říká generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. Vzniknou tři nová nástupiště, která budou mít odpovídající výšku, aby cestující mohli jednoduše nastupovat a vystupovat z vlaku. Výpravní budovu strhnou a postaví moderní zázemí. A přibude parkovací dům.

„Jezdím vlakem hodně často a vím, že lidé nejvíce volají po parkování, informacích a komfortu. To všechno tady bude,“ ujišťuje Svoboda. „Pod kolejemi postavíme podchod, kterým jednoduše projdou na druhou stranu nádraží,“ vysvětluje Svoboda a ukazuje přitom do míst za kolejištěm, kde kdysi fungovala pila.

Za ní stojí zimní stadion Na Lapači, sportovní hala a ještě kousek dál začíná sídliště Rokytnice. Lidem se tak podstatně zkrátí cesta z této části Vsetína do jeho centra.

„Podchod bude ústit v obchodní galerii před nádražím,“ doplňuje starosta města Jiří Růžička. Tu dokončil soukromý investor v roce 2019, město se částečně podílelo na financování podzemního parkoviště.

Projekt proměny, jakou město nezažilo dlouhá desetiletí, zdědil po svém předchůdci v čele radnice Jiřím Čunkovi. „Rekonstrukce nádraží se tady plánovala možná padesát let, mluvili o ní ještě předsedové národního výboru a po nich každý ze starostů,“ zavzpomínal Čunek. Tato konkrétní akce se plánovala téměř desetiletí a v průběhu postupně rostla.

Definitivní projekt zahrnuje nádraží, prostor před ním i za ním. Už dřív město stáhlo dopravu ze Smetanovy ulice, která byla hlavní tepnou, do ulice Nádražní. Smetanova, jež je lemovaná obchody a tvoří širší centrum města, se díky tomu výrazně zklidnila.

Nová křižovatka pomůže k plynulosti dopravy

Na rekonstrukci celé lokality navíc navazuje i stavba mimoúrovňové křižovatky před nadjezdem, která pomůže plynulosti dopravy hlavně z přetížených směrů od Zlína a Slovenska. Nová výpravní budova bude stát o kousek dál než současná, postaví ji naproti věžovému domu.

Sloužit bude zároveň vlakové a autobusové dopravě, stejně jako první z nástupišť. U něj bude z jedné strany zastavovat vlak a z druhé autobusy, aby se co nejvíc zjednodušily případné přestupy mezi nimi. Cílem je udělat hromadnou dopravu natolik atraktivní, by jí lidé dali přednost před jízdou autem.

Tuto myšlenku podporuje i Evropská unie, která z velké části celou proměnu zaplatí. Správa železnic ve Vsetíně proinvestuje 3,3 miliardy korun, z toho až 85 procent by mohl činit podíl unijních peněz.

Další část investice padá na město. To čeká narovnání Nádražní ulice, posunutí zastávek pro autobusy nebo stavba točny.

Výluky na železnici se objeví jen výjimečně

V zanádraží pak soukromý investor plánuje stavět byty a radnice v místě vybuduje komunikace a parkoviště. Doufá, že bude fungovat jako záchytné, tedy že tady lidé nechají vůz a projdou pod kolejemi buď do centra, nebo na vlak či autobus. V souhrnu to bude město stát odhadem kolem 250 milionů korun.

„Začátkem příštího roku bychom měli mít na obě lokality stavební povolení a budeme hledat dodavatele. Do konce roku chceme začít stavět,“ nastínil Růžička.

Stavba zmíněné mimoúrovňové křižovatky je v režii Ředitelství silnic a dálnic. Takzvaná rampa Mostecká vyjde na 150 milionů. Hotová má být v roce 2024. Práce, které zadala Správa železnic, mají termín dokončení v únoru roku 2025. „Požádal jsem ale zhotovitele, aby to zvládli před Vánocemi roku 2024,“ prohodil Svoboda.

Stavba s sebou postupně přinese několik dopravních omezení, s výlukami na železnici se ale počítá jen ve výjimečných případech, jako je třeba přepojování zabezpečovacího zařízení.