(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: SXC

Vsetín a Kroměříž nedostaly miliony na parkovací domy. Jsou mezi náhradníky

  • 0
Vsetínská radnice zatím nezískala dotaci na stavbu podzemního parkoviště se 66 parkovacími místy před vlakovým nádražím. Podle opozice hrozí, že město bude parkovací místa platit ze svého rozpočtu.

Vsetínská žádost se dostala jen mezi náhradní projekty. Parkoviště souvisí se stavbou nové obchodní galerie.

Město chce od ministerstva pro místní rozvoj částku 48,5 milionu korun. Získat ji má v rámci Integrovaného regionálního operačního programu (IROP).

„Náš projekt doporučili k financování, hodnocením jsme úspěšně prošli. Jenže celková částka v rámci výzvy IROP je nižší než součet všech požadavků od dalších měst a obcí,“ uvedl starosta Jiří Růžička (KDU-ČSL).

Vsetínský projekt byl původně ze seznamu vyřazen, nesplňoval totiž všechny náležitosti. Poté se sice do výzvy vrátil, ale ve věcném hodnocení získal jen 58 bodů a skončil až na 32. místě z celkového počtu 34 projektů.

Pokud Vsetín dotaci nezíská, zaplatí zmíněnou sumu ze svého rozpočtu. Podle opozice to ale znamená, že peníze určené na stavbu zázemí pro obchodní galerii budou chybět jinde ve městě.

„Celkový účet města na tomto projektu, který bude centrum hyzdit, zaplní je zbytečnou dopravou a celkově je na svém místě naprosto nevhodný, vzrostl na sedmdesát milionů. Každý z občanů města tak na něj přispěl bezmála tři tisíce korun ze své kapsy,“ upozornil Michal Berg z Koalice pro otevřený Vsetín.

Částka 70 milionů korun podle něj představuje aktuální celkové náklady i za další práce, které s přípravou obchodní galerie souvisejí a platí je město Vsetín.

Růžička však reaguje tím, že nejde o finální verdikt. „S ministerstvem nadále jednáme a věřím, že uspějeme. Jednou z možností je, že vláda uvolní další peníze,“ podotkl vsetínský starosta.

I náhradníci mají naději, pokud se peníze nevyčerpají

A naději mu dává i vyjádření úřadu. „Náhradní projekty v IROP mohou být v budoucnu osloveny s nabídkou finančních prostředků, pokud by byly k dispozici. Například z úspor na realizovaných projektech v dané výzvě nebo v případě, že by úspěšnější projekty odstoupily od realizace či nebyly vůbec proplaceny,“ sdělila Veronika Vároši, ředitelka odboru komunikace ministerstva pro místní rozvoj.

V rámci zmíněné dotační výzvy skončil první mezi náhradními projekty Samostatný parkovací systém P+G a B+R – Parkovací dům v ulici Havlíčkova v Kroměříži. „Důvodem, proč byl zařazen mezi náhradní projekty, je pozdější registrace projektu než u projektů se stejným počtem bodů,“ řekla Vároši.

Pro kroměřížskou radnici to je jedna z klíčových investic v současném volebním období.

„Parkování ve městě je obrovský problém a takto bychom ho mohli aspoň částečně vyřešit. Bez dotace ale stavět nemůžeme, tolik peněz nemáme,“ naznačila místostarostka Daniela Hebnarová (ODS).

Kroměříž žádá z IROP 51 milionů korun, a pokud je dostane, chce se stavbou začít co nejdříve.